Annons

Fujifilm X10

PMD

Aktiv medlem
Men jag undrar en sak, hur vet man att fokus hamnar på rätt ställe när man tittar i den optiska sökaren? Man kan ju iofs använda en fokuspunkt i mitten och sen komponera om bilden.. Nyfiken på mer "real-world" intryck av kameran från er som har den! :)
Ja, när jag provade på mässan fungerade det hyfsat bra att ställa in att kameran skulle använda endast en fokuspunkt mitt i bilden, och sen sikta med genomsiktssökaren.

Det finns ingen markering i genomsiktssökaren, så man får försöka sikta mitt i bilden ändå.
 

Kasch

Aktiv medlem
Har ni testat Pro Low-light där kameran tar fyra snabba bilder för att skapa bättre bilder i dåligt ljus? Jag tycker tekniken fungerar förvånansvärt bra i kombination med den ljusstarka linsen.
 

Kasch

Aktiv medlem
X10-användare rapporterar nu om att bilder med ljusreflexer ger stora vita fläckar där ljusreflexer finns. Det ser definitivt inte bra ut.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1012&thread=39943443&page=1
Jag har adresserat Fujifilm i Skandinavien och, på deras begäran, skickat länkar från dpreview samt ett eget bildexempel. Dpreview:s forumdelar är dock bitvis tämligen obalanserat med många och hätska utfall, ofta med flockbeteende, men det finns ett ändå potentiellt problem. Fujifilms initiala svar till mig på deras FB-sida var att bloomingeffekter finns på alla digitala kameror under fel förutsättningar, vilket säkert stämmer. Men det verkar möjligt att X10 är extra känslig under vissa omständigheter - det bildas närmast grafiskt perfekta helvita ovaler och cirklar. Exemplet jag skickade var på stearinljuslågor i ett halvdunkelt rum.

Jag hoppas att det löser sig med en Firmware-uppdatering och att Fujifilm tar rapporterna på allvar (vilket jag också tror att de kommer göra). samtidigt måste jag säga att det är oerhört få bilder jag tagit som det förekommer på (men desto mer irriterande när det dyker upp).
 
Senast ändrad:

Kasch

Aktiv medlem
Har f ö redan fått svar från produktchefen för digitalkameror och hon meddelar att de tar det rapporterade problemet på stort allvar samt att hon redan inlett en dialog med den tekniska chefen i Japan. Återkommer med info så snart jag får något vidare svar. Utmärkt hanterad kundkommunikation så långt - så bevarar man förtroendet även när problem uppstår.
 

mazeson

Aktiv medlem
mina X1o-erfarenheter

Nu har jag haft en X10:a ett par dagar, och försöker summera mina intryck nedan.
Jag tycker alltdi att man ska vara skeptisk till folks testande och åsikter om egna kameror, då det är svårt att vara objektiv, och förhålla sig kritisk till sina egna val och inköp, så ta även det jag skriver med en nypa salt.

När jag packade upp kameran, så trodde jag faktiskt att jag var blåst. Jag såg kameran ligga i sin förpackning, men kameran har inga som helst loggor eller kännemärken på framsidan, o var mindre än jag trodde. Den påminde om en en sådan skämtkamera som man sprutar vatten med. Men när jag väl packat upp den o känt på den, så är det en skön tyngd, bra grepp, och den hade inte kunnat vara mindre. Den känns gedigen, och har endast ett fåtal plastdetaljer.
Sökaren är som sagt utan information, men man ser (o hör) autofokussignalen när man har ögat mot sökaren.
Likaså gillar jag manuell zoom. Motorzoomarna i de små kompaktkamerorna är alltid för långsamma. Det här var bättre.

Jag har en Canon S90 som fickkamera, så den är ju vad jag jämför med. Jag var i Uppsala i helgen och tog lite jämförande nattbilder (eller sen eftermiddag, men det är ju mörkt som tusan då med), över domkyrkan och Fyrisån. Och visst är X10:an bättre, med mindre brus, och faktiskt mindre flare o gatlampor mm, än min gamla S90. Och visst var natthimlen mer brusfri med X10:an. So far so good. Det rapporterade White-spot-fenomenet kan man även se på mina bilder, även om det kräver viss mått av pixelpeeping.

Jag har ännu inte testat alla exponeringsvarianter som X10:an erbjuder. Men kameran verkar exponera bra, fast har vissa problem i skarpt dagsljus o kan tidvis ge utvannade himlar, dvs överxponera. Även detta är något som andra även noterat. Vad jag dock lagt märke till är att ISO-begränsningsinställningen (något som jag definitivt saknar på S90:an), fungerar så där. Sätter man den på Auto400, eller Auto800, så väljer kameran i de flesta fallen (om inte alla) det högsta ISO-talet, ÄVEN om det är bra ljus.
Likaså är jag också kritisk till Autofokusen, som inte är särskild bra, framför allt vid närbilder och makrobilder. Så jag kan bara konfirmera Cyberfotos testslutsatser. Autofokusen på S90:an är avsevärt bättre än X10:ans. Kameran signalerar ofta grönt o OK som om den satt fokus, när den i själva verket inte har hittat fokus. Det är ju faktiskt värre än att kameran inte hittar fokus, o gör ju att man kan känna sig osäker ifall man endast använder OVF:n. Jag testade genom att i bra ljus, prova i makroområdet på en halvgenomskinlig gardin med visst mönster på. S90:an satte fokus utan problem tio gånger i rad, på samma motiv, medan X10:an inte alls hittade fokus, trots att kameran signalerade att den satt fokus.

Jag fick faktiskt också skicka tillbaka kamernan, då USB-porten inte fungerade. Jag tog mig då en funderare ifall jag skulle ångra mitt köp, men bestämde mig för att ändå få en ny.

Alltsomallt så är kameran spännande, exponeringen och bruset mindre än med S90:an som inte var dålig heller, så man vinner ett eller två bländarsteg i ISO-omfång. Den manuella zoomen, som är ljusstark och bra, är jag helt tillfreds med. Och själva kameran är skön att hålla i och jag gillar OVF:n.
Själva handhavandet av kameran är helt ok.
Så det är tre saker som är negativa enligt mig: Givetvis White-spot-fenomenet, Autofokusen som osäker, samtt ISO-begränsningsfunktionen. Kameran kommer ändå att ge mig fotoglädje, men jag skulle aldrig kunna ha den som enda-kamera. Kanske kan en Firmware avhjälpa eller åtminstone mildra några av dessa problem.

Dessa synpunkter kan kanske vara något att tänka på för de som funderar på X10:an. Men vänta inte att detta är kompaktkameronas Holy Grail.
 

mazeson

Aktiv medlem
White Spot

Här är White-spot-fenomenet, modell större.
Enbart dragit ner exponeringen -1,5 o JPG-storleken.

Ja, det ser inte snyggt ut...
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Jag hade inte noterat "white spot" tidigare. Nu gick jag runt och fotade adventsstakar, kopparkittlar och liknande och visst kan jag konstatera att problemet har även min kamera.

När man fotar en ljuskälla så framträder problemet tydligt, men när man använder t ex blixt mot ett blankt metallföremål krävs det lite "provokation" för att få fram problemet.

För min del känns problemet som mindre avgörande men jag kan tänka mig att för vissa gör det kameran mer eller mindre oanvändbar.
 

Kasch

Aktiv medlem
Det är en recension skriven av Jim Radcliffe en av de som är mest upprörda och drivande i frågan om X10:ans blooming på dpreview.com. Men det goda som kommit ut av det är att Fujifilms huvudkontor nu uppvaktats från ett flertal länder om problemet med "white discs" (bilbaklyset med solreflex och sjöglittret är de tydligaste exemplen). Den skandinaviska produktchef jag varit i kontakt med har lovat att återkoppla till mig från Japan under nästa vecka. Jag hoppas fortfarande på en firmwarefix eftersom jag skulle ha svårt att släppa denna lilla kamera som jag fäster mig mer och mer vid.

Fenomenet med white discs dyker inte upp ofta i min fotografering (en gång hittills) men naturligtvis borde Fujifilm göra allt för att fixa det. Särskilt som det kommer en ny premiumkamera i X-serien med samma sensor i februari, X-S1.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Gick och köpte denna lilla juvel igår. Min gamla trogna G9 har gått upp i rök. Ligger säkert någonstans hemma men verkar omöjlig att hitta.
Efter att packat upp den och laddat batteriet så var det dags att testa lite. I vanliga ljusförhållanden så fungerar den väldigt bra för att vara en kompakt.
Nu hann jag inte ta så många bilder av den sorten. Mörkret la sig över Göteborg och jag bestämde mig för att prova hur den klarade höga ISO-tal.
De 2 bilder jag tog visar båda den här effekten. Något jag aldrig sett från någon annan kamera.

I Bild 1 så syns effekten bäst i bakljusen på Volvon till höger i bild och på lampan i bakgrunden. De förstoras långt över sin naturliga storlek.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2517970&target=

I Bild 2 är samtliga ljusskyltar omgivna av ett ljussken som påminner om kraftig aberration. Samtliga ljusskyltar är oskarpa tack vare det. Se t.ex. det man ser av systembolagets skylt och skylten med öppet tider och jämför med skylten som säger välkommen till Eriksberg.
Bilden i full storlek:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2517966&target=

Bilden delförstorad.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2517979&target=

Det ser för mina ögon ut som starka ljuskällor reflekteras av sensorn och studsar mot objektivets bakre lins för att sedan reflekteras tillbaka till sensorn.
Det är tveksamt om detta är ett fenomen som går att åtgärda i mjukvaran.
Synd på en så skön kamera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skulle nog avvakta lite att köpa kameran. Den har definitivt ett problem med vad man I UK döpt till WDS eller White Disk Syndrome. Det uppträder i princip i alla nattbilder med starka ljuskällor.
Det uppkommer också i dagsljusbilder där det finns solreflexer eller liknande som bränner ut högdagrarna. Till skillnad från andra kameror så drabbar det inte bara det som är utbränt utan sprider sig till ett betydligt större område i bilden. Så något är uppenbarligen fel.
Fuji lär jobba på det men ännu finns inga svar om detta är ett mjukvarufel eller hårdvarufel.
Jag skall senare idag se om jag kan ta ett par nattbilder med både Fuji X-10 och 5DMKII och med samma brännvidd för att se skillnaden i resultat.
Tyckte också den hanterade neonskyltarna konstigt med en form av överstrålning och aberration som inte är normal aberration eftersom det inte går att förändra alls i efterbearbetningen.
 

bassa

Aktiv medlem
Fuji x 10

Tyvärr är det nog så att kameran är ett misslyckande. Många påpekar , svårigheten att hitta fokus
Tyvärr räcker inte dioptrin till , vid vissa synproblem och dessa vita målarstänkfläckar. . Väldigt dåligt av fujis
tekniker att inte noggrannare kolla upp en så förövrigt trevlig snygg kamera som nu antagligen inte går att sälja i andra hand. Jag påpekade också i ett mail, När jag såg en bild på deras hemsida(FujiX 10Nyhet X 10 livetsfinaste detaljer) Där finns en bild med två barn , i ett bilsäte . Bilden känns grynig , De nämner finaste detaljer. Det kan man också se i ansikten händer där röd stänk blandar sig med hud toner.
Jag tror att brådskan Och marknadsavdelningar öser ut sina produkter utan hänsyn.
/ Bengt
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tyvärr är det nog så att kameran är ett misslyckande. Många påpekar , svårigheten att hitta fokus
Tyvärr räcker inte dioptrin till , vid vissa synproblem och dessa vita målarstänkfläckar. . Väldigt dåligt av fujis
tekniker att inte noggrannare kolla upp en så förövrigt trevlig snygg kamera som nu antagligen inte går att sälja i andra hand. Jag påpekade också i ett mail, När jag såg en bild på deras hemsida(FujiX 10Nyhet X 10 livetsfinaste detaljer) Där finns en bild med två barn , i ett bilsäte . Bilden känns grynig , De nämner finaste detaljer. Det kan man också se i ansikten händer där röd stänk blandar sig med hud toner.
Jag tror att brådskan Och marknadsavdelningar öser ut sina produkter utan hänsyn.
/ Bengt
Fokusproblemet verkar löst. Åtminstone tycker jag mig inte ha problem på den kanten. Det ha löst sig i senaste mjukvaran. Att det inte går att ställa dioptrin tillräckligt är ett faktum Jag är numera långsynt som så många i min ålder men inte särkilt mycket. Jag har för mig att jag har +1,5.
Fast inställningen tar stopp straxt innan jag får det helt skarpt.
Kameran är mycket avancerad när det gäller funktioner. Tyvärr gör ett rörigt menysystem och en katastrofal manual det inte lättare.
Fast allt detta är jag beredd att leva med för kameran tar utmärkta bilder när man slipper vita fläckar vilket man oftast gör i normala bilder.
Fuji måste göra något åt problemet annars har de en produkt som kommer bli en flopp.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Fokusproblemet verkar löst. Åtminstone tycker jag mig inte ha problem på den kanten.
Håller med.
Att det inte går att ställa dioptrin tillräckligt är ett faktum Jag är numera långsynt som så många i min ålder men inte särkilt mycket. Jag har för mig att jag har +1,5.
Fast inställningen tar stopp straxt innan jag får det helt skarpt.
Exakt det samma för mig! Lite "mjölkigt" i sökaren, men jag har "vant" mig vid det och tycker i alla fall att sökaren är användbar.

Kameran är mycket avancerad när det gäller funktioner. Tyvärr gör ett rörigt menysystem och en katastrofal manual det inte lättare.
Jag tycker inte menysystemet är så dåligt. Manualen är sämre än t ex Canons motsvarande men fungerar.

Fast allt detta är jag beredd att leva med för kameran tar utmärkta bilder när man slipper vita fläckar vilket man oftast gör i normala bilder.
Håller med. Jag tycker JPG direkt ur kameran är det bästa jag upplevt. Skall bli intressant när man kan börja jobba med RAW.

Jag tycker också att filmfunktionen är mycket bra.

Problemet med vita fläckar är ett det enda som verkligen stör mig - om än ganska sällan.
 
ANNONS