Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av Telezoom till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja! Jag tänkte så att ett superzoom skulle ju vara väldigt behändigt på resa om man inte vill/kan hålla på att byta objektiv. Eller snabbt behöver skifta. Ja, jag får ytterligare lite fundera över mina behov känner jag. Vad ska jag ha det till.
Jag kollade för skoj vad jag på en resa i Milano hade legat på för brännvidd mest med min kompakt-superzoom. Av 500 bilder låg 2 på motsvarande 335mm (som är max) och kanske 1/4, 1/3 del nånting låg runt 80 mm och resten på 27 som är mest vidvinkel som går. Det är ju lite intressant.
Tack för svar.
Superzoomar brister lite i optisk perfektion, men de är i gengäld oerhört praktiska och som Bengt skrev; "Den sämsta bilden är den som inte blev tagen" - med superzoomar får man en hel del bilder man helt enkelt inte tagit med ett "bättre" objektiv.

Min egen huvuprincip för resor är "något kort, något långt, något ljusstarkt". I normalfallet innebär det för mig en vidvinkelzoom, en telezoom och en ljusstark normal. Är det riktigt tajt med vikt/utrymme kan man slå ihop "långt" och "kort" med en superzoom.

Den bistra sanningen är ju att det inte finns något enda objektiv man kan ha till allt: Man tvingas välja och kompromissa sig fram till några grejer som täcker det mesta man vill göra. Ibland vill man ha max optisk kvalitet, men är beredd att offra lite bekvämlighet: Då blir det ofta ett eller par fasta objektiv istället för en zoom. Ibland vill man istället maximera flexibiliteten och hellre tar en zoom över några optiskt sett bättre objektiv.
 

Genic

Aktiv medlem
Superzoomar brister lite i optisk perfektion, men de är i gengäld oerhört praktiska och som Bengt skrev; "Den sämsta bilden är den som inte blev tagen" - med superzoomar får man en hel del bilder man helt enkelt inte tagit med ett "bättre" objektiv.

Min egen huvuprincip för resor är "något kort, något långt, något ljusstarkt". I normalfallet innebär det för mig en vidvinkelzoom, en telezoom och en ljusstark normal. Är det riktigt tajt med vikt/utrymme kan man slå ihop "långt" och "kort" med en superzoom.

Den bistra sanningen är ju att det inte finns något enda objektiv man kan ha till allt: Man tvingas välja och kompromissa sig fram till några grejer som täcker det mesta man vill göra. Ibland vill man ha max optisk kvalitet, men är beredd att offra lite bekvämlighet: Då blir det ofta ett eller par fasta objektiv istället för en zoom. Ibland vill man istället maximera flexibiliteten och hellre tar en zoom över några optiskt sett bättre objektiv.
Det är så himla bra: "Den sämsta bilden är den som inte blev tagen".
Jo, visst är det så att man alltid får kompromissa. Och man får ju också kompromissa pga ekonomin. Man kan inte har alla prylar.
Men jag kan tänka mig flera typer av semestrar där man absolut skulle tjäna på att ha ett superzoom på och få ta kvalitetsförlusterna. Vandringar över lag där man ska bära sin egen utrustning och den redan utan kameraprylar väger uppåt 18-20 kg tex (mycket mat är ju gott att ha med ;) ). Går man med andra (icke fotonördar) så vill/kan man kanske inte lägga tid på att byta objektiv heller (är man proffs är man väl apsnabb kanske). Ibland kan det ju också vara gött att bara njuta av stunden, utan att fundera på vilket objektiv man ska byta till :)
Men det är så klart från fall till fall. Planerar man en fotografering som kräver tele, då packar man ju annorlunda.

Tack så hemskt mycket allihopa för svar. Jag har ökat min kunskapsbank otroligt.
Suzanne
 
ANNONS