Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dränkt med vattenslang

Produkter
(logga in för att koppla)

Customizer

Aktiv medlem
Jag vill inte ha något förbud mot fotografering på allmän plats, ej heller att man måste fråga om lov innan.
Däremot tycker jag att det vore rimligt att en person som blivit ofrivilligt fotograferad skulle kunna begära att bilden raderas.
Det är allt som krävs för att jag ska vara nöjd :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Tycker faktiskt att detta är konstigt, jag tycker det är värre att fota den okände än polaren i soffan.
Det tycker jag inte är ett dugg konstigt. Hemma åtnjuter du nämligen hemfrid. Din bostad är din personliga sfär där du tryggt ska kunna sova eller göra vad du vill. Det skyddet har du inte på allmän plats.

Jag tycker inte att lagen är fel eller konstigt skriven. Den värnar om rätten att uttrycka sig i (fotografisk) bild, vilket i förlängningen är en del av yttrandefriheten.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kanske de som vill fortsätta diskutera gatufoto skall starta en ny tråd men en mer ändamålsenlig rubrik? Det aktuella fallet är ju avslutat på bästa vis.
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, det är väl trots allt inte samma sak.
Det är tillåtet att titta på t.ex ett militärt skyddsobjekt men inte att fotografera detsamma.
Det är inte tillåtet att rita av det man såg ur minnet och ge teckningen till främmande makt, heller.

Jag förstår dock inte riktigt kopplingen till fotografering av människor på offentlig plats.

Det skadar ingen fysiskt att titta på blottare men det är ändå inte tillåtet att blotta sig.
Skador kan även ske fysiskt.
Ja, det är lite konstigt. Att titta på en naken människa är inte farligt för den som tittar. Förmodligen finns det en lag mot blottare för att man tror att blottare kan begå sexuella övergrepp om man tillåter blottande. Jag vet inte hur troligt det är.

Hursomhelst så bör folk som irriterar sig på att bli fotograferade slappna av lite. Det är som sagt ofarligt att bli fotograferad.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vill inte ha något förbud mot fotografering på allmän plats, ej heller att man måste fråga om lov innan.
Däremot tycker jag att det vore rimligt att en person som blivit ofrivilligt fotograferad skulle kunna begära att bilden raderas.
Det är allt som krävs för att jag ska vara nöjd :)
Det är, som redan påpekats tidigare i tråden, ett orimligt krav. Att en politiker eller myndighetschef skulle kunna kräva något sådant efter att ha blivit fotograferad medan den gjorde något olagligt (eller annat skumt som skulle minska förtroendet för den) skulle underminera vårt demokratiska rättsamhälle.

(Eller, ja, begära att bilden raderas kan man ju alltid göra, men det vore mycket illa om det blev en rättighet att få kravet tillgodosett).
 

Customizer

Aktiv medlem
Jag lägger ned denna diskussionen nu.
Vi tycker uppenbarligen olika och ingen verkar kunna övertyga den andre om att deras synsätt är det rätta.
Ha det gott :)
 

bassa

Aktiv medlem
Vattenpistol Rekomenderas.

Jag hade nog gjort likadant, vill ej bli fotograferad av okända personer. Man vet aldrig var bilden hamnar någonstans.
Varför kan inte alla dessa gatufotografer fråga först om de får lov att fotografera någon innan de gör det.
Men ni bara hänvisar till att ni får göra detta enligt lagen. Var har vanlig hövlighet tagit vägen och fråga först, visst kan säga till efteråt,men då har bilden redan blivit tagen och jag kan ej tvinga er att ta bort bilden från minneskortet: vilket ni själva påpekar alltid.
Försök att förstå andra människor känner sig när de fotograferade av okända personer, jag själv känner obehag, fast jag själv är fotograf, men jag håller till ute i skogen.
Om du någon gång lämnar skogen och besöker Stockholm och gamla stan. Så ta med en eller tjugo vattenpistoler
.Om du väljer att promenera på Västerlånggatan, så får du lära dig Ryska Japanska Kroatiska Tyska Engelska finska.Osv.
För att tala om att du inte vill bli fotograferad. Lär dig frasen frågan, är du turist eller är du gatufotograf?, Säger någon då på sitt språk
.Jag gillar att dokumentera gator människor på mina resor Säg då till alla japaner. Amerikaner Ryssar OSV att dom ska fråga först! Sen sprutar du ner dom jävlarna.!.
Förstår du hur korkat det skulle bli om jag, nu när jag var i New york skulle springa och fråga alla , på Manhattan om jag får ta en bild.Då skulle de nog säga stick hem dumma svensk.
Gatufotografi är att dokumentera ta bilder på händelser, som man upplever, och vill förmedla.
Men visst väljer man sådana bilder som personer utklädda till Musse pigg Nalle puh och så, så måste man vara beredd på att fråga och sen betala.Men sådana bilder känns inte så intressanta för oss som vill dokumentera människor sorg glädje situationer Händelser.OSV. Men visst vi är alla olika.
Fråga på du.
/ Bengt
 

PeterWem

Aktiv medlem
Om du någon gång lämnar skogen och besöker Stockholm och gamla stan. Så ta med en eller tjugo vattenpistoler
.Om du väljer att promenera på Västerlånggatan, så får du lära dig Ryska Japanska Kroatiska Tyska Engelska finska.Osv.
För att tala om att du inte vill bli fotograferad. Lär dig frasen frågan, är du turist eller är du gatufotograf?, Säger någon då på sitt språk
.Jag gillar att dokumentera gator människor på mina resor Säg då till alla japaner. Amerikaner Ryssar OSV att dom ska fråga först! Sen sprutar du ner dom jävlarna.!.
Förstår du hur korkat det skulle bli om jag, nu när jag var i New york skulle springa och fråga alla , på Manhattan om jag får ta en bild.Då skulle de nog säga stick hem dumma svensk.
Gatufotografi är att dokumentera ta bilder på händelser, som man upplever, och vill förmedla.
Men visst väljer man sådana bilder som personer utklädda till Musse pigg Nalle puh och så, så måste man vara beredd på att fråga och sen betala.Men sådana bilder känns inte så intressanta för oss som vill dokumentera människor sorg glädje situationer Händelser.OSV. Men visst vi är alla olika.
Fråga på du.
/ Bengt
私の写真を取らないで下さい。 heter det på japanska.
 

tumlaren

Aktiv medlem
Om du någon gång lämnar skogen och besöker Stockholm och gamla stan. Så ta med en eller tjugo vattenpistoler
.Om du väljer att promenera på Västerlånggatan, så får du lära dig Ryska Japanska Kroatiska Tyska Engelska finska.Osv.
För att tala om att du inte vill bli fotograferad. Lär dig frasen frågan, är du turist eller är du gatufotograf?, Säger någon då på sitt språk
.Jag gillar att dokumentera gator människor på mina resor Säg då till alla japaner. Amerikaner Ryssar OSV att dom ska fråga först! Sen sprutar du ner dom jävlarna.!.
Förstår du hur korkat det skulle bli om jag, nu när jag var i New york skulle springa och fråga alla , på Manhattan om jag får ta en bild.Då skulle de nog säga stick hem dumma svensk.
Gatufotografi är att dokumentera ta bilder på händelser, som man upplever, och vill förmedla.
Men visst väljer man sådana bilder som personer utklädda till Musse pigg Nalle puh och så, så måste man vara beredd på att fråga och sen betala.Men sådana bilder känns inte så intressanta för oss som vill dokumentera människor sorg glädje situationer Händelser.OSV. Men visst vi är alla olika.
Fråga på du.
/ Bengt
Nu åker jag inte till 08-staden eller någon annan storstad. Kan inte med stressen i dessa städer för jag är dumdryg skåning som trivs på landet där det är lugnt och skönt samt slippa alla dessa förbaskade gatufotografer.
 

essoess

Avslutat medlemskap
hej !

vad i hela fridens läser jag här ?
otroligt att tror man att har man bara en kamera på magen så kan man MEDVETET fota okända människor och tro ..frid o fröjd..l är otroligt naivt.
lägg där till ,att för det mesta får inte den fotade reda på vad fotot skall användas till

det finns människor som tycker det är ytters otrevligt att bli fotade ÄVEN om det är medvetet

att inte våga ta sitt ansvar för vad man gör som i det här fallet när du fick negativ respons utan kommer med hot med polis,skadestånd,m,m, är ytterst beklämmande.

jag önskade han hade hetvatten i slangen .

mvh Sten
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
hej !

vad i hela fridens läser jag här ?
otroligt att tror man att har man bara en kamera på magen så kan man MEDVETET fota okända människor och tro ..frid o fröjd..l är otroligt naivt.
lägg där till ,att för det mesta får inte den fotade reda på vad fotot skall användas till

det finns människor som tycker det är ytters otrevligt att bli fotade ÄVEN om det är medvetet

att inte våga ta sitt ansvar för vad man gör som i det här fallet när du fick negativ respons utan kommer med hot med polis,skadestånd,m,m, är ytterst beklämmande.

jag önskade han hade hetvatten i slangen .

mvh Sten
Tja. Lyckligtvis så är dom flesta människor inte paranoida, utan tar det med ro...
 
ANNONS