Annons

Hur göra för att drabbas minimalt av datorvirus..?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Man kan ju alltid köra en virtuell maskin med en enkel Linux-dist installerad. Då är man än mer skyddad och man behöver ingen extra lincens (som man måste betala för i alla fall). För surf så fungerar nog Linux utmärkt även om man inte är insatt och dagens desktopversioner är väldigt enkla att installera också.

/P
För att testa saker är det dock inte särskilt användbart, eftersom man vill ögra det på det operativsystem man kör. Det var ju det punkten gällde, inte att surfa i en "sandbox", vilket man i och för sig kan göra om man vill.
 

wangblad

Aktiv medlem
Jag har nyligen börjat surfa i "sandbox" i Windows XP och märker inga nackdelar. Nån som vet? Måste man avinstallera om man vill ladda ner och installera program från exempelvis Adobe?
 

HenryB

Aktiv medlem
Jag har nyligen börjat surfa i "sandbox" i Windows XP och märker inga nackdelar. Nån som vet? Måste man avinstallera om man vill ladda ner och installera program från exempelvis Adobe?
Om du kör WinXP så kan du räkna med att få skit i maskinen genom säkerhetsluckor som ej längre tätas av Microsoft. Uppgradera är mitt råd.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Redan kört ?

Ny dator är införskaffad och ska startas upp för första gången här under torsdag-fredag (beroende på när den nya skärmen anländer). Helst skulle jag bara vilja använda den nya datorn till bildredigering och den gamla datorn för surfning på nätet..men tyvärr är det ju en omöjlig lösning eftersom t.ex. programvaror och drivrutiner kräver att man är uppkopplad mot nätet för att kunna uppdateras.

Min tanke är därför nu att ha antivirusskydd och brandvägg installerade i den nya datorn förstås, men bara koppla upp mig mot nätet då och då för att just uppdatera drivrutiner, programvaror och dylikt. Det vardagliga surfandet där man besöker alla möjliga sajter får den gamla (förmodligen) virussmittade datorn uppgiften att ta hand om.

Några specifika frågor:

1. Är ovanstående en vettig lösning för att radikalt minska risken för att drabbas av virus eller andra intrång?

2. I och med att jag bara har tänkt koppla upp mig mot nätet med den nya datorn då och då för att t.ex. uppdatera antivirusprogrammet, så innebär det ju att min dator under några minuter efter uppstart inte kommer att vara lika skyddad som den hade varit om antivirusprogrammet "alltid" hade varit igång. Min fråga blir då..är det mer troligt att min dator smittas av virus eller något annat under just dessa första minuter ute på nätet än om jag skulle vara "ständigt" uppkopplad med ett antivirusprogram som kontinuerligt uppdateras?

3. Min gamla dator är helt säkert full med virus och annat otrevligt (även om Avast antivirus inte hittade mer än 3 skadliga objekt vid förra systemskanningen). Är risken stor att smitta ner den nya datorn ifall man överför filer (t.ex. excel-filer) från den gamla datorn med hjälp av ett USB-minne?

4. Windows 8.1 har inbyggd brandvägg vad jag förstår. Fungerar den bra eller bör man se sig om efter någon annan lösning?

5. Klarar man sig med gratisversioner av antivirus- och brandväggsprogram eller bör man se sig om efter några lämpliga köpeversioner i stället?

6. Har ni några andra värdefulla tips än att bara undvika klicka på skumma länkar, surfa in på högrisksajter eller att byta till Mac.. ;-) på hur man kraftigt kan minska risken för smitta och intrång i sin dator?

Hej

Om nu din gamla dator är full av löss så är du nog redan rökt ;-)
Antar att du haft båda datorerna anslutna till nätverket och påslagna samtidigt, eller ...
Dom flesta virus smittar mer än gärna via nätverket, men jag håller med föregående inlägg att virushot är en aning överdrivna.
Däremot så är den gamla säkert full av spionprogram sk adwares. Ladda ner å kör Malwaresbytes free och/eller kör Windows eget. (mrt.exe)
Windows eget hittade en backdoor på min igår:-((
Spybot är också bra.

ThomasR
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Kanske

Jag kan INGENTING om routrar och det verkar vara en djungel av olika modeller där ute. Efter några minuters påläsning har jag dock hittat en router som känns intressant. Skulle den fungera för ett mobilt bredband (4G-abonnemang, Telia)? Mitt moderkort är ett Asus Z97-A ATX.
Ja, om den har USB kontakt med stöd för USB modem.

ThomasR
 

malmön

Aktiv medlem
Virus inte lätt att få ??

Ha just köpt mig en ny dator. Tänkte att jag skulle nu vara försiktig, och inte utmana ödet. Men veckan därpå går det knappt att köra datorn pga .all reklam som matas in den helt oönskat. Svårt också att ta bort dessa program, då de ofta inte endast består av ett enda program. Då jag installerade ett Malware program som skydd, blockerades datorn helt. Nu har jag åter en fil som vill hälsa på mig, men blockeras av datorns skydd. Detta med virus verkar vara rena rama Vilda - Västern !!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ha just köpt mig en ny dator. Tänkte att jag skulle nu vara försiktig, och inte utmana ödet. Men veckan därpå går det knappt att köra datorn pga .all reklam som matas in den helt oönskat. Svårt också att ta bort dessa program, då de ofta inte endast består av ett enda program. Då jag installerade ett Malware program som skydd, blockerades datorn helt. Nu har jag åter en fil som vill hälsa på mig, men blockeras av datorns skydd. Detta med virus verkar vara rena rama Vilda - Västern !!
Det går bra att jobba med bilder i Linux och i OSX med som inte är lika drabbade av detta strul som virus och trojaner skapar.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Reklamlådor !

Ha just köpt mig en ny dator. Tänkte att jag skulle nu vara försiktig, och inte utmana ödet. Men veckan därpå går det knappt att köra datorn pga .all reklam som matas in den helt oönskat. Svårt också att ta bort dessa program, då de ofta inte endast består av ett enda program. Då jag installerade ett Malware program som skydd, blockerades datorn helt. Nu har jag åter en fil som vill hälsa på mig, men blockeras av datorns skydd. Detta med virus verkar vara rena rama Vilda - Västern !!
Hej

De första man ska göra när man köpt en färdiginstallerad dator (som jag tror du gjort) är att avinstallera/ta bort alla "pröva på" "ladda ner gratis" osv osv som brukar ta upp större delen av skrivbordet, efter detta laddar man ner CCleaner och kör "filstädning" därefter "registret". Sen brukar dom uppföra sej ganska "städat" ;-)

ThomasR

PS Det är inte virus du har ! Bara adwares.
 

Umi71

Aktiv medlem
Problemet är att man inte behöver gå in på en suspekt sida räcker att en add är smittad ac en extern add leverantör så kan man bli smittad.
 

forstheim

Aktiv medlem
Hej

Om nu din gamla dator är full av löss så är du nog redan rökt ;-)
Antar att du haft båda datorerna anslutna till nätverket och påslagna samtidigt, eller ...
ThomasR
Nä, då antar du fel för jag har inte börjat använda den nya datorn ännu. Den och den nya skärmen står här nu så fint, men ska kopplas in först imorgon (fredag) är det tänkt. Min tanke är inte att köra den gamla och den nya datorn samtidigt i något nätverk, utan bara använda ena datorn åt gången kan man säga. Flyttar det mobila bredbandet mellan datorerna helt enkelt. Man kan väl inte smittas genom det mobila bredbandets USB-dongle väl..eller!?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Okej

Nä, då antar du fel för jag har inte börjat använda den nya datorn ännu. Den och den nya skärmen står här nu så fint, men ska kopplas in först imorgon (fredag) är det tänkt. Min tanke är inte att köra den gamla och den nya datorn samtidigt i något nätverk, utan bara använda ena datorn åt gången kan man säga. Flyttar det mobila bredbandet mellan datorerna helt enkelt. Man kan väl inte smittas genom det mobila bredbandets USB-dongle väl..eller!?
Hej

Knappast, men inte helt omöjligt. Men som sagt, de som florerar mest är malwares och adwares som förorsakar mycke irritation och dom kan man bli av med.
De som också kan hända är att din hårddisk blir krypterad av hackare som sen begär pengar för att "låsa upp" den (Cryptolocker malware). Cryptoprevent finns att ladda ner på olika ställen, googla ;-)

ThomasR
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Knappast, men inte helt omöjligt. Men som sagt, de som florerar mest är malwares och adwares som förorsakar mycke irritation och dom kan man bli av med.
De som också kan hända är att din hårddisk blir krypterad av hackare som sen begär pengar för att "låsa upp" den (Cryptolocker malware). Cryptoprevent finns att ladda ner på olika ställen, googla ;-)

ThomasR
Adware är irriterande och slöar ner datorn.
Men det där hackandet med kryptering trodde jag hade försvunnit idag. Så förbannat elakt. Har inte hört talas om det sedan 90-tal.
 

holycrap

Aktiv medlem
För att testa saker är det dock inte särskilt användbart, eftersom man vill ögra det på det operativsystem man kör. Det var ju det punkten gällde, inte att surfa i en "sandbox", vilket man i och för sig kan göra om man vill.
Kan hända att jag missade poängen. Vill man sandboxa så hjälper det såklart inte med Linux.

Det är dock ändå ett alternativ om man vill surfa säkrare.

/P
 

peranders

Aktiv medlem
Jag läste för ett tag sedan (ute i cyberrymden någonstans..) att Mac egentligen är sämre skyddat mot virus och andra liknande yttre hot eftersom uppdateringar mot nya virus inte görs lika regelbundet till Mac som till PC. Om det påståendet stämmer vet jag dock inte..
Inte sant. Vad jag vet finns det inga virus till Mac. Dessutom är det ingen som har antivirusprogram på en Mac även om man kan köpa.
 

jaan v

Aktiv medlem
Fin slutkläm på artikeln:
"För- och nackdelar vägda mot varandra gör att det blir oavgjort – och att det är du som avgör de sista bitarna för att göra rätt val."
Här sätter man ner foten försiktigt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Inte sant. Vad jag vet finns det inga virus till Mac. Dessutom är det ingen som har antivirusprogram på en Mac även om man kan köpa.
Antivirus till OS/X finns det. Till och med gratis.

Skall man spinna vidare på det finns det inte virus till Windows heller nuförtiden. Däremot finns det både till OS/X och Windows gott om skadeprogram. Dagens antivirusprogram jobbar i huvudsak mot skadeprogrammen. Virus har jag inte sett på Windows dom senaste 5 åren.

Skadeprogrammen är skadlig kod som oftast finns inbyggd i piratkopior av program och andra program som lyckas lura användaren att klicka på att det är ok att installera det. Vanligast nu är att websidor skickar ut ett meddelande att datorn är infekterad och att man skall installera ett program för att få bort det. Programmet man då installerar är skadeprogrammet.

/Karl
 

jaan v

Aktiv medlem
Undrar just varför microsoft har så mkt info om hur man skyddar sig mot och tar bort virus om det nu är ett icke-problem
 

Falumas

Aktiv medlem
Vilken info? Idaglig mun kallas alla skadeprogram för virus. Vilket drabbar alla plattformar även om *NIX-maffian brukar distinkt skilja på virus, trojaner etc.

/Karl
 
ANNONS