Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

150-600 zoom

Produkter
(logga in för att koppla)
funderar på att köpa ett150-600 zoom objektiv, finns det någon som har erfarenhet av ett sådant? vilket av Tamrons eller Sigmas skall jag välja, eller är det bortkastade pengar på att investera i ett sådant objektiv, de fasta tele objektiven över 300 mm ligger tyvärr något över min budget.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag har haft Tamron och har idag Sigma (sport). Båda ger fina resultat, jag upplevde dock AF lite opålitlig på Tamron. Jag ska dock sälja mitt Sigma p.g.a vikten... där hade du de bådas största nackdelar.
Sigma känns betydligt mer "premium" om det är ett ok uttryck.
Sigma ger också något högre skärpa på de längre brännvidderna.
Tamron är betydligt smidigare att bära med sig...
 

Parsi

Aktiv medlem
Det finns två olika Sigma 150-600. Det som konkurrerar direkt med Tamron heter 'Contemporary' och är knappast bättre än Tamron, men kanske inte sämre heller. Det andra heter 'Sport' och är ett väldigt helgjutet objektiv som också skall lyckas vara skarpare, särskilt på 600mm, enligt testare. Det är också dubbelt så dyrt och betydligt tyngre och klumpigare.

Jag har Tamrons 150-600 och är egentligen helnöjd med allt utom att zoomen vrider åt "fel" håll (jag har Canon). Jag är alltså också väldigt nöjd med resultatet på 600mm (på FF), det som det brukar reserveras mot när det gäller Tamron och Sigma 'Contemporary'. Jag tyckte inte bildstabiliseringen var bra när objektivet var nytt och vad som hänt där kan jag väl inte förklara, därför att nu är den klart bra. Fokuseringen har hela tiden fungerat bra för mig (6D).
 

martinot

Aktiv medlem
Har själv ett Sigma 150-600 men om du har ett Nikon system så skulle jag avvakta och kolla på Nikons nya 200-500. Verkar bli ett rimligt pris och det är väl ingen högoddsare att tro det är bra Är beskrivet här på Fotosidan för inte så länge sedan.

http://www.fotosidan.se/cldoc/tre-nya-fx-objektiv-fran-nikon.htm
Var tidigare själv intresserad av både Tamron och Sigma, men då jag är lite "feg" så köper jag gärna original om det är möjligt pris/prestandamässigt.

Kommer därför, precis som du föreslår, att avvakta tester och jämförelser emot Nikons kommande objektiv. Skall bli intressant att se hur det presterar.
 
Var tidigare själv intresserad av både Tamron och Sigma, men då jag är lite "feg" så köper jag gärna original om det är möjligt pris/prestandamässigt.

Kommer därför, precis som du föreslår, att avvakta tester och jämförelser emot Nikons kommande objektiv. Skall bli intressant att se hur det presterar.
tackar för tipset, har fått en del att tänka på.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har ägt Sigmas 150-500 men sålde den pga vikten och jag gillade inte skärpan i bilderna.

Äger idag tamrons 150-600 och är riktigt nöjd. Dagtid klarar jag att fota handhållet, och upplever att även på natten på stativ får jag skarpa bilder.

Det gäller väl lite om man kör maxat i 600 läget eller inte, och om man kan nöja sig vid bländare f11 om man kör stativ för att få maximal skärpa.

Bifogar en bild jag tog i förrgår.
 

Bilagor

ANNONS