Annons

Mac eller PC

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Här är en lista på bärbara 15" bärbara med högupplöst skärm (2880x1800 eller högre) , SSD >200GB, 4-kärning Core i7.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=s234230646#rparams=l=s234230771
Den billigaste ligger på 9000kr. och jämfört med den hutlöst dyra Macen som rekades tidigare så är skillnaden så här.
Processorn är 15% snabbare på Macen, det går inte att märka utan att mäta.
Skärmen är 60% högre upplöst på Asusen
Grafikkortet är ungefär samma.
Minnet 8GB på Asusen, där får man köpa till 8GB för 450kr. Om man vill ha 16GB på en Macbook istället för 8GB så får man betala 2200. (Men det gör ju inget för då är det så snygg design /ironi/sarkasm/). Och gör man inte det vid beställningen så går det inte att utöka själv, utan så får man skicka in sin Mac för ett ännu mer hutlöst pris.

Vill man som jag ha en 17" så finns inga bärbara från Apple. Vill man inte har högblank skärm så är det samma sak.

Till TS, har du inte använt redigerinsprogram innan så tror jag inte du har ett behov av de här riktigt snabba datorerna. Du klarar dig med en billigare men se till att den har en SSD, gärna minst 200GB. Det är det absolut viktigaste att tänka på.
 

iSolen.se

Guest
...

Tycker inte att operativsystemet är lika viktigt som hårdvaran (går ju att köra även Windows på en Mac via Bootcamp, och även om det inte går 100% lika bra som på en normal PC så finns det många som gör så).

...
Mitt lilla bidrag till debatten:

Jag har kört windows i många år på mac och det går inte lika bra som på en PC, det går BÄTTRE att köra windows på en mac.

Möjligen tänker du på virtualiserat windows i paralells eller liknande teknik, låt bli det. De tre bootcampdatorer jag kört har varit de tre bästa windowsdatorer jag någonsin kört. Man bootar alltså upp i windows och ser inte macos alls.

Har precis köpt en fjärde mac och för första gången inte installerat windows på den, ska försöka hålla den så även om det finns ett viktigt program på mac som jag söker efter, en lika snabb och smidig bildbläddrare/bildevaluator som Fast Stone Imageviewer.
 

martinot

Aktiv medlem
Mitt lilla bidrag till debatten:

Jag har kört windows i många år på mac och det går inte lika bra som på en PC, det går BÄTTRE att köra windows på en mac.

Möjligen tänker du på virtualiserat windows i paralells eller liknande teknik, låt bli det. De tre bootcampdatorer jag kört har varit de tre bästa windowsdatorer jag någonsin kört. Man bootar alltså upp i windows och ser inte macos alls.

Har precis köpt en fjärde mac och för första gången inte installerat windows på den, ska försöka hålla den så även om det finns ett viktigt program på mac som jag söker efter, en lika snabb och smidig bildbläddrare/bildevaluator som Fast Stone Imageviewer.
Kul!

Nej, jag tänkte mest på strömhanteringen. Denna måste fungera väl samspelt emellan operativsystem och firmware för att bli optimal. Tyvärr så har Apple inte optimerat den lika bra för Windows (via Bootcamp) som deras eget OS X. Iaf inte tidigare då det kunde skilja 1-3 timmar i längd.

Det gör, att om man hittar ungefär liknande hårdvara, så får du oftast längre batteritid på en PC optimerad för Windows, än på en Mac. Samma sak åt andra hållet där du ofta får längre batteritid på Mac:en med OS X jämfört med Windows.

Men det kanske inte är så konstigt iofs att Apple prioriterar sitt eget OS, men lite synd tycker jag (för jag gillar också Apples hårdvara, men saknar ibland ren Windows på den).

Men det kanske har blivit lite bättre i de senare modellernas firmware och Bootcamp-drivers?

Har du förresten testat Windows 10 på Mac:en än?

Skulle vara kul att höra hur väl det fungerar.
 

FotoZ

Aktiv medlem
PC
Av den enkla andleningen att det finns mer mukvara till PC och att den mjukvara som finns till MAC funkar minst lika bra till PC.
Stämmer inte.
Varken Pixelmator, Affinity Photo eller Acorn finns till PC utan är "Mac only" program. Sedan så finns inte Apples egna program (som Bilder/Photos) till PC...

En sak som man bör vara medveten om med Mac och som är lite speciellt, det är att operativsystemet OS X har inbyggda rutiner för bildbehandling, även läsning av RAW-bilder. Den delen heter "Core Image". Apple släpper ut löpande uppdateringar för nya RAW-format. Mjukvara som använder Core Image i OS X är alltså kompatibel med dessa uppdateringar. De flesta bildprogram från tredjepartsleverantörer använder Core Image och därmed kan öppna och justera bilder i RAW-format och har tillgång till de senaste kamerorna.

Detta är väldigt smart. :)
T o m Förhandsvisning i Mac kan öppna bilder i RAW-format och göra enklare justeringar...

Ofta är Apples CoreImage snabbare på att uppdatera för nya kameror än Adobe är... Adobe använder tyvärr inte CoreImage utan kör sin egen grej, vilket är en nackdel då Adobe inte drar nytta av de specifika finesser som finns i Apples hård- och mjukvara.

Men en stor anledning idag till att köra Mac är Affinity Photo och Affinity Designer, och kommande Affinity Publisher. Adobe-utmanare till en bråkdel av priset. Affinity Photo kostar 489 kr och är redan en hit i Mac-världen.

Sedan tidigare har Mac inbyggda program och anpassning för skärmkalibrering och ColorSync-teknik (en Apple uppfinning).
 
Senast ändrad:

EJM68

Aktiv medlem
Det finns en anledning till att de som kan mycket om datorer kör pc, man sätter med fördel ihop den själv så får man de delar och prestanda man vill ha. En MAC är dyrare för samma prestanda.
Du har rätt, Windows användare får spendera mer tid att felsöka och leta drivrutiner än Mac användaren.

Vid den senste uppgraderingen från Windows 8.1->10 var det något knas på eventviewern så att jag tilläts inte uppgradera. Efter en dags felsökande gav jag upp och fixade en ny partition och installerade windows 8.1 från vilken jag sedan kunde uppgradera. När uppgraderingen var slutförd var jag berättigad att utföra en nyinstallation av Win10. Fixa backuper och sedan rensade jag disken på partitioner och gjorde en nyinstallation. Efter avslutad installation, fram med Asus (moderkort) installations CD för att få rätt drivare och kontroll-sw. När plattformen fungerade kunde jag börja leta upp drivrutiner till skrivare, nätverksutrustning, webcams etc.
Sist men inte minst kunde jag påbörja installation av nyttoprogram.
Det har alltså tagit flera dagar att få datorn att fungera ordentligt. Under de 10 dagar datorn har varit igång har den startat om 2 gånger pga av fel på grafikdrivaren.

Sedan 2009 använder jag även en Mac. Under den tiden har jag gjort 5 OSX uppgraderingar och datorn har alltid fungerat direkt efter. Jag förstår att vissa människor inte tycker om utmaningen att få Windows att lira ordentligt och därför gärna betalar lite mer.

Laptops med liknande komponenter som en MBP kostar ofta lika mycket.

Visst går det att byta delar i en Mac. Youtube är din bästa vän!
 

FotoZ

Aktiv medlem
Det beror på om du vill kunna uppgradera din dator mm som en PC eller tvingas köpa nytt när det blir slött, som MAC, vilket är dumt både för miljön och plånboken, men jättebra för Apples plånbok.
Samtidigt som Apple släpper nya versioner av OS X gratis och det fungerar även bra på en några år äldre Mac. När jag hade PC så köpte jag ny dator (bärbar) oftare. Med Mac behöver jag inte det, en Mac håller längre! Därför är Mac bättre för miljön.

En MAC är dyrare för samma prestanda.
Jämförelsen haltar, för OS X använder hårdvaran mer effektivt än Windows gör. Sedan Yosemite har dessutom OS X inbyggd minneskomprimering som gör att 4Gb i praktiken blir typ 8Gb.

Sedan finns ju problemen med att det inte finns lika mycket kompatibla program för MAC, tittar man på spelsidan så är det rejält mindre.
Det finns tusentals olika program till Mac. Jag har inte saknat något och tycker att Mac absolut är mångsidig.

Det finns också begränsningar genom deras gate-keeper på vilka program du får installera på din egen dator, te x program signerats med utvecklar-ID.
Stämmer inte. Det är ju bara att koppla från det i Systeminställningar under Säkerhet så kan du installera vilka program du vill. Finns absolut ingen inlåsning.

Man låses även fast i Apples eko-system med itunes och allt onödigt tjaffs.
Även det är ett felaktigt påstående. Det finns många alternativ till iTunes om man inte gillar iTunes.

Jag kan faktiskt ärligt inte förstå att någon väljer en MAC, i alla fall inte om man kan en del om datorer. Ska man generalisera, MAC fungerar bra för de som inte kan något om datorer, eftersom Apple låser fast användaren stenhårt i deras struktur.
Jag kan datorer, jag växte upp med CP/M och GEM/TOS och har programmerat system och databaser. Och jag gillar Mac. Har haft Windows men tycker PC är självförstörande och förstår inte varför någon väljer en PC, om man kan datorer så tycker jag att Mac verkligen är det självklara valet. :) Sedan så är man inte alls inlåst med Mac i någon särskild struktur.

Jag kör Mac för de program jag kör finns inte till Windows eller så är Windows-versionerna sämre.
För bildbehandling kör jag Pixelmator och har nyligen gått över till Affinity Photo. För trycksaker och avancerade dokument och annonser etc. kör jag iCalamus. För ordbehandling kör jag Nisus Writer Pro, och för projekthantering för skrivprojekt kör jag Ulysses och Scrivener. Nu finns visserligen Scrivener för Windows, men det kom först till Mac och Mac-versionen ligger fortfarande flera generationer före och är bättre.

Min bokföring klarar jag i iOrdning, som inte heller finns till Windows.

Sedan gillar jag iCloud-systemet, men jag måste inte köra iCloud. Apples mjukvaror är kompatibla med Gmail, Yahoo och så vidare och kör standard IMAP, CalDav och CardDav. Där är ju Microsoft mer inlåsta eftersom de kör sin egen Exchange istället för öppna standarder som Apple kör.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, det undrar jag också.

Tycker inte att operativsystemet är lika viktigt som hårdvaran (går ju att köra även Windows på en Mac via Bootcamp, och även om det inte går 100% lika bra som på en normal PC så finns det många som gör så)..........
Ja men det är väl inte många som köper en Mac för att använda den som Windows-maskin ändå eller hur? Att den funktionen finns är väl just för att de som har Mac ute i företagen ska kunna köra just de industriapplikationer som inte finns för Mac, för det finns många sådana.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja men det är väl inte många som köper en Mac för att använda den som Windows-maskin ändå eller hur? Att den funktionen finns är väl just för att de som har Mac ute i företagen ska kunna köra just de industriapplikationer som inte finns för Mac, för det finns många sådana.
Jag kör WMware och Citrix när jag skall komma åt PC-applikationer på jobbet (sedan har jag även två bärbara jobb PC också, förutom min MacBook Pro). Mycket smidigare då jag inte behöver boota om datorn för att köra en Windows-app på Mac:en.

Har inte testat Bootcamp själv, men vet kompisar som kör det tex för att kunna spela Windows-spel på Macen (bilr för långsamt att köra viritualiserat).

Däremot så är det säkert färre än 5% av alla som köper Mac som använder Windows via Bootcamp (så det är ju relativt hur man ser på "många" i detta fallet, och lite slarvigt uttryckt av mig som ger rum för misstolkningar).
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
... ska försöka hålla den så även om det finns ett viktigt program på mac som jag söker efter, en lika snabb och smidig bildbläddrare/bildevaluator som Fast Stone Imageviewer.
Om du är ute efter ett program för extrem snabb bildvisning, även av RAW-filer.
Så kan jag rekomendera Photo Mechanic.
Det har dessutom en massa smarta funktioner för att arbeta med metadata.
Likaså finns det smidiga funktioner för att göra urval av bilder m.m.
Finns till både OS X och Windows.

Hittas här:
http://www.camerabits.com/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kör WMware och Citrix när jag skall komma åt PC-applikationer på jobbet (sedan har jag även två bärbara jobb PC också, förutom min MacBook Pro). Mycket smidigare då jag inte behöver boota om datorn för att köra en Windows-app på Mac:en.

Har inte testat Bootcamp själv, men vet kompisar som kör det tex för att kunna spela Windows-spel på Macen (bilr för långsamt att köra viritualiserat).

Däremot så är det säkert färre än 5% av alla som köper Mac som använder Windows via Bootcamp (så det är ju relativt hur man ser på "många" i detta fallet, och lite slarvigt uttryckt av mig som ger rum för misstolkningar).
Ja det gör de på mitt jobb också en del ... kör VMWare alltså.
Det är nog en bättre lösning som sagt.
 

EJM68

Aktiv medlem
Däremot så är det säkert färre än 5% av alla som köper Mac som använder Windows via Bootcamp
Är detta en siffra från Apple, eller vart har du hittat den uppgiften?

Jag har ingen uppfattning om andelen som kör Windows på sina Macar, men det är ändå ganska vanligt att folk använder Windows på Mac i jobbet pga att företagets IT miljö är byggd kring MS Windows. MS Office har t.ex inte stöd för Project och Visio i Mac miljö. Dessutom har office olika versioner ofta kompabilitetsproblem i bla Word och Excel vilket gör att det är bäst att hålla sig till en version av Office inom ett företag. Jag kör själv Windows på Mac pga ovan.
 

martinot

Aktiv medlem
Är detta en siffra från Apple, eller vart har du hittat den uppgiften?
Det var en totalt egen gissning att det säkert är färre än en 1/20 av användarna. Jag hade innan slarvigt uttryckt att det verkar vara "många" som gör det. Det hade jag dock bara slarvigt baserat på min närmaste egna bekantskapskrets av vänner och kollegor. Så det var lite för att kontra det uttalandet som jag drog till men min högst egna gissning och uppskattning av läget totalt sätt.

Har faktiskt inte sett är läst några officiella siffror på det, men har å andra sidan inte letat då det inte är jätteintressant för mig. Är däremot intresserad av andras erfarenhet att köra det, och därav att jag snackat med bekanta, och även undrat lite här i tråden på forumet.

Funderar nämligen själv på att installera det, men har tyvärr lite begränsat med utrymme på min nuvarande SSD, så vill inte mecka för mycket med det förens jag har ett verkligt behov av det. Nästa gång jag byter till en ny MBPr så skall jag se till att ha 1 TB i SSD istället. Så slipper man alla dessa lagringsproblem med att ständigt hålla koll på ledigt utrymme på datorn. Verkar som om stora SSD går kraftigt ner i pris kommande åren - så ser bra ut på det sättet.

Hade samma problem tidigare på telefon och surfplatta, men sedan jag köpte en 64GB iPhone och en 128 GB iPad så slipper man mycket av den tidigare huvudvärken. Grymt skönt och smidigt att inte hela tiden tänka på att radera foton eller appar när det börjar bli fullt.

Nåja, för att inte vara allt för OT så gillar jag att Apple faktiskt ger användarna möjlighet att köra Windows på Mac, om de så önskar. Även om jag själv för närvarande inte utnyttjar det (har även en ThinkPad X1 och en ThinkPad 440 i jobbet), så är det skönt att veta att det finns som alternativ.

Tycker du att det fungerat bra för dig/er? Vad är olika +/-?
 

EJM68

Aktiv medlem
Tycker du att det fungerat bra för dig/er? Vad är olika +/-?
Jag tror att Windows fungerar lika bra på MBP som på någon annan Laptop. Det som inte fungerar lika bra som med OSX är:
-Fläktstyrning
-Batteritid
-Touchpad (OSX ger fler funktioner)
-Mac har en lite annorlunda tangentbords layout. Vissa tecken som används hyggligt flitigt i Windows finns inte markerade på macens tangentbord.

Kan vara lite irriterande att filsystemen inte är helt kompatibla och kräver en tredjepartsprodukt för att fungera.
 

Skarström

Aktiv medlem
Här är en lista på bärbara 15" bärbara med högupplöst skärm (2880x1800 eller högre) , SSD >200GB, 4-kärning Core i7.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=s234230646#rparams=l=s234230771

Den billigaste ligger på 9000kr. och jämfört med den hutlöst dyra Macen som rekades tidigare så är skillnaden så här.

Processorn är 15% snabbare på Macen, det går inte att märka utan att mäta.

Skärmen är 60% högre upplöst på Asusen

Grafikkortet är ungefär samma.

Minnet 8GB på Asusen, där får man köpa till 8GB för 450kr. Om man vill ha 16GB på en Macbook istället för 8GB så får man betala 2200. (Men det gör ju inget för då är det så snygg design /ironi/sarkasm/). Och gör man inte det vid beställningen så går det inte att utöka själv, utan så får man skicka in sin Mac för ett ännu mer hutlöst pris.



Vill man som jag ha en 17" så finns inga bärbara från Apple. Vill man inte har högblank skärm så är det samma sak.



Till TS, har du inte använt redigerinsprogram innan så tror jag inte du har ett behov av de här riktigt snabba datorerna. Du klarar dig med en billigare men se till att den har en SSD, gärna minst 200GB. Det är det absolut viktigaste att tänka på.

http://m.prisjakt.nu/product/3001278

Denna ser ju mkt intressant ut, är den bäst just nu för 9000kr om man mest vill bildbehandla och surfa?
 
ANNONS