Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstörda RAW-filer i Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

kimson

Aktiv medlem
Efter att haft LR sedan maj 2011, händer det plötsligt att RAW-filer blir deformerade/förstörda, när jag skiftar i bildvisningen längst ned. Drabbar inte JPG. Fotograferar dubbelt, dvs RAW+JPG. Trodde först det var mina externa hårddiskar, men det var det inte. Lagt in alla bilder på C. Det kan bli tre/fyra stycken som ryker vid dessa tillfällen, där delar av bilden ersätts av rutor i olika färger ! Det händer inte konstant, men då och då med ökad frekvens, tycker jag ! De går inte att återställa ! Har jag nått någon form av begränsning, vilket jag inte borde ? Ca 100.000 bilder på hårddisken !

Bifogad fil är omgjord till JPG

/kimson
 

Bilagor

unoengborg

Aktiv medlem
Efter att haft LR sedan maj 2011, händer det plötsligt att RAW-filer blir deformerade/förstörda, när jag skiftar i bildvisningen längst ned. Drabbar inte JPG. Fotograferar dubbelt, dvs RAW+JPG. Trodde först det var mina externa hårddiskar, men det var det inte. Lagt in alla bilder på C. Det kan bli tre/fyra stycken som ryker vid dessa tillfällen, där delar av bilden ersätts av rutor i olika färger ! Det händer inte konstant, men då och då med ökad frekvens, tycker jag ! De går inte att återställa ! Har jag nått någon form av begränsning, vilket jag inte borde ? Ca 100.000 bilder på hårddisken !

Bifogad fil är omgjord till JPG

/kimson
Låter som hårdiskproblem. Ta backup medan det fortfarande går. Tänk på att inte skriva över några gamla backuper ifall det skulle misslyckas.
 

erro.se

Aktiv medlem
Har du några backuper av de förstörda bilderna? Vad händer ifall du återställer dem? Blir bilderna bra igen?

Eller är det bara LR's preview-cache som är dålig? Prova att radera hela preview-mappen och låt LR skapa nya previews (sker automatiskt).

Är bilderna dåliga både i Library och Develop-modulen? Oavsett om du zoomar in eller inte?
 

kimson

Aktiv medlem
Har du några backuper av de förstörda bilderna? Vad händer ifall du återställer dem? Blir bilderna bra igen?

Eller är det bara LR's preview-cache som är dålig? Prova att radera hela preview-mappen och låt LR skapa nya previews (sker automatiskt).

Är bilderna dåliga både i Library och Develop-modulen? Oavsett om du zoomar in eller inte?
Ja, jag har back up på bilderna. Plocka jag in dessa, så är det ok !
De är dåliga i bägge modulerna. Oavsett om jag zoomar eller inte !
/kimson
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ytterst osannolikt att det är LR som förstör dina raw-filer. Normal läser LR bara från en ras-fil. Den skriver aldrig till den. Den skriver till filens side-car.
Jag misstänker att det är dina previews som är kaputt. Det finns ett kommando i LR för att skapa nya.
 

kimson

Aktiv medlem
Ytterst osannolikt att det är LR som förstör dina raw-filer. Normal läser LR bara från en ras-fil. Den skriver aldrig till den. Den skriver till filens side-car.
Jag misstänker att det är dina previews som är kaputt. Det finns ett kommando i LR för att skapa nya.
Kan du utveckla detta lite till, så vore jag tacksam. Låter intressant.
Under hantering och test här just nu, upptäcker jag , att när jag scrollar med musen, så hoppar den flera bilder, inte en och en, trots finlir. Kan detta vara orsaken ?
/kimson
 

IngNer

Aktiv medlem
Det kan ju vara Lightroom som är korrupt, men det bör i så fall ändå inte påverka dina råfiler. Prova att öppna i något annat program som kan hantera råfilen och se om den är korrupt eller intakt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
När du importerar bilder till LR så hämtar den för Raw-bilder först den JPG bild som finns i RAW-filen. Den använder den för att skapa den första previewn (Tumnageln). Sedan generar den riktiga tumnageln utifrån raw-filen och din preset. Det brukar synas hur tumnaglarna ändrar utseende något.
Dessa lägger den i en fil som heter LR-preview. Denna ligger på samma disk som du har installerat LR. Den kan bli mycket stor.
Så om du har flyttar dina bilder så kommer filen LR-preview fortfarande ligga kvar på samma disk.
Om du har fel på den disken så kommer din flytt av bilder inte hjälpa dig med dina tumnaglar.
LR lagrar 2 typer. De små du ser i Library modulen och de fullstora som skapas när du när du jobbar med bilden i Develop. De senare brukar raderas efter 30 dagar eller efter så många dagar du ställt in.

Du bör göra följande:
1. Kolla först att dina raw-filer är oskadade genom att öppna dem med något annat program.
2. Kolla din disk med ett program som kan se om disken har dåliga sektorer.
3. Prova att gå in under LIbrary i menyn och välj>Previews>Render Standard sized previews. Detta skapar helt nya tumnaglar som ersätter de gamla.

Prova att göra detta för en mindre del av dina bilder och se om det hjälper.

Felet du visar ser annars ut som när minneskortet från kameran är korrupt och skadar filen.
 

conman

Aktiv medlem
Efter att haft LR sedan maj 2011, händer det plötsligt att RAW-filer blir deformerade/förstörda, när jag skiftar i bildvisningen längst ned. Drabbar inte JPG. Fotograferar dubbelt, dvs RAW+JPG. Trodde först det var mina externa hårddiskar, men det var det inte. Lagt in alla bilder på C. Det kan bli tre/fyra stycken som ryker vid dessa tillfällen, där delar av bilden ersätts av rutor i olika färger ! Det händer inte konstant, men då och då med ökad frekvens, tycker jag ! De går inte att återställa ! Har jag nått någon form av begränsning, vilket jag inte borde ? Ca 100.000 bilder på hårddisken !

Bifogad fil är omgjord till JPG

/kimson
Jag har exakt samma problem och kan inte hitta orsaken. Att ta bort filen från LR och importera den på nytt brukar fungera, och jag antog att det var preview filen som var kass. Vad som e underligt dock är att när jag exporterade en fil och la upp den på FB så såg den likadan ut dår.
Min hårddisk krashade förra året men problemet är där med en ny disk också. Mycket irriterande.
Jag har allmänt haft mycket problem med min Macbook, med krashar och låsningar som jag aldrig upplevt med Mac tidigare.

/Conny
 

kimson

Aktiv medlem
När du importerar bilder till LR så hämtar den för Raw-bilder först den JPG bild som finns i RAW-filen. Den använder den för att skapa den första previewn (Tumnageln). Sedan generar den riktiga tumnageln utifrån raw-filen och din preset. Det brukar synas hur tumnaglarna ändrar utseende något.
Dessa lägger den i en fil som heter LR-preview. Denna ligger på samma disk som du har installerat LR. Den kan bli mycket stor.
Så om du har flyttar dina bilder så kommer filen LR-preview fortfarande ligga kvar på samma disk.
Om du har fel på den disken så kommer din flytt av bilder inte hjälpa dig med dina tumnaglar.
LR lagrar 2 typer. De små du ser i Library modulen och de fullstora som skapas när du när du jobbar med bilden i Develop. De senare brukar raderas efter 30 dagar eller efter så många dagar du ställt in.

Du bör göra följande:
1. Kolla först att dina raw-filer är oskadade genom att öppna dem med något annat program.
2. Kolla din disk med ett program som kan se om disken har dåliga sektorer.
3. Prova att gå in under LIbrary i menyn och välj>Previews>Render Standard sized previews. Detta skapar helt nya tumnaglar som ersätter de gamla.

Prova att göra detta för en mindre del av dina bilder och se om det hjälper.

Felet du visar ser annars ut som när minneskortet från kameran är korrupt och skadar filen.
Tack, för att du tar dig tid och utvecklar detta !.....jag ska följa din lista och återkomma !
MVH
/kimson
 

kimson

Aktiv medlem
Jag har exakt samma problem och kan inte hitta orsaken. Att ta bort filen från LR och importera den på nytt brukar fungera, och jag antog att det var preview filen som var kass. Vad som e underligt dock är att när jag exporterade en fil och la upp den på FB så såg den likadan ut dår.
Min hårddisk krashade förra året men problemet är där med en ny disk också. Mycket irriterande.
Jag har allmänt haft mycket problem med min Macbook, med krashar och låsningar som jag aldrig upplevt med Mac tidigare.

/Conny
Hej Conny !
Kolla svaret från Flash Gordon !..hålla gärna kontakten, jag vill gärna veta hur det går !
MVH
/kimson
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har exakt samma problem och kan inte hitta orsaken. Att ta bort filen från LR och importera den på nytt brukar fungera, och jag antog att det var preview filen som var kass. Vad som e underligt dock är att när jag exporterade en fil och la upp den på FB så såg den likadan ut dår.
Min hårddisk krashade förra året men problemet är där med en ny disk också. Mycket irriterande.
Jag har allmänt haft mycket problem med min Macbook, med krashar och låsningar som jag aldrig upplevt med Mac tidigare.

/Conny
Har du kollat med Disk Utility om du har problem med Disk Permissions eller skivrättigheter på svenska. Detta kan ofta ställa till det på Macen.
Säkert hittar du fel som bör rättas där. Det brukar man göra även om datorn verka gå bra.
Fortsätter problemet så får du starta med hjälp av en annan skiva och kolla disken på sektor nivå.
Det gör du med Verify disk.
En fil som LR-preview förändras hela tiden när man lägger till eller tar bort bilder. Om den skriver till delar av disken som har skadade sektorer kan vissa delar av filen bli korrupta.
Fungerar inget av ovanstående är det nog dags att göra en ny installation av LR. Även program blir ju ibland korrupta.
I säådana lägen är Time Machine guld värt på Macen eftersom det går snabbt att återställa till en tid innan problemen började.
 
ANNONS