Annons

Adobe köper Pixmantec

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
jimh skrev:
Bra för kunden är det ju inte, men för en programutvecklare är det nog inte orimligt.

Kameramodellen är ju det som avgör vad för inställningar och dylikt som skall användas. Så utvecklaren kan ju ha argumentet att det blir en sämre konvertering om man inte kan applicera specifika parametrar för kameran. Och på så sätt få åtnjuta marknadsfördelen att kunna säga att man fixar dng utan att det för med sig nackdelen att man förlorar incitament att följa med i uppgraderingskarusellen.
Jag tror DNG-formatet är vad det är precis som det kommer ut ur Adobes konverterare. Att det sen finns olika kamera-specifika "Processing bias parameters" i RawShooter som är specifika för olika kameramodeller det är självfallet en RS specifik historia. Dessa hjälper användaren att rationalisera bildhantering men hindrar en inte från att läsa DNG i sig. Dessa processing bias korrigerar kameraspecifika tillkortakommanden i exponering, kontrast etc. typiska för kameran i fråga, så man inte behöver korrigera det på varje enskild bild. Men att jag inte skulle kunna läsa in en bild tagen i Sony RAW från A100 som sen konverterats till DNG med Adobe DNG Converter skulle förvåna oerhört mycket.

Att man däremot inte får nån hjälp av en profil i RS för Sony A100 kommer ju att vara ett faktum, men det är inget som hindrar mig helt att läsa DNG, möjligen kommer defaultprofilen göra att jag får tweeka nåt reglage lite extra för att bli nöjd med mina bilder i jämförelse med hur det är idag. Det är bara att testa så fort Sony A100 finns tillgänglig och Adobes converter stöder dess format.

Det
 

The Ghost

Aktiv medlem
Tjena Max

Jag kör Rawshooter premium på en IBM T21 800mhz
256 mb internminne och jag tvivlar på att den har
sse instruktioner eller?

Funkar gör den iallafall på den bärbara T21:an.

Jag har hört att Lightroom kommer att kosta ungefär lika mycket eller mindre än Apple Aparture för det är den som målet att konkurera mot.
 

ursose

Aktiv medlem
Som Jim säger så har Rawshooter bara stöd för DNG mot de kameror/format som Rawshooter annars hanterar. Jag har exporterat ut DNG-filer från Flexcolor men inte kunnat läsa in det i Rawshooter.

Varför det är så är en bra fråga, kanske att alla tillverkare inte hunnit implementera fullt stöd än.

Som det är idag så är DNG inget bra format om man inte använder Adobes produkter. Vissa program kan läsa thumbnailen i filen men inte mycket mer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
ursose skrev:
Som Jim säger så har Rawshooter bara stöd för DNG mot de kameror/format som Rawshooter annars hanterar. Jag har exporterat ut DNG-filer från Flexcolor men inte kunnat läsa in det i Rawshooter.

Varför det är så är en bra fråga, kanske att alla tillverkare inte hunnit implementera fullt stöd än.

Som det är idag så är DNG inget bra format om man inte använder Adobes produkter. Vissa program kan läsa thumbnailen i filen men inte mycket mer.
Det låter väldigt märkligt, även om jag hör vad du säjer. Konstigt att deras default bias profil inte skulle kunna hantera vilket DNG som helst. Det måste ju vara en stor miss i så fall.

Om man bara kan läsa in en thumbnail hävdar man ändå att man stöder DNG? Är du förrestän säker på att exporten ur Flexcolor ser likadan ut som den som kommer ur konverteraren?
 

ursose

Aktiv medlem
Pixmantec själva säger att de bara stödjer DNG från sina listade kameror, så det är ingen miss.
Det kan man läsa längst ned i följande dokument:
http://www.pixmantec.com/pdf/rawshooter_premium/RawShooter_premium_2006_version_103.pdf

Det är en konverterare som körs i Flexcolor, standardformatet jag/Flexcolor använder heter 3F.

Tillägg:
De program som bara läser thumbnails som jag tänkte på är mer katalogprogram etc. DNG stödjs men med andra format har man fler funktioner.
Sen är bilden felvänd och oredigerad i vissa program, dvs de kan inte hantera justeringar man gjort i bilden.
 
Senast ändrad:

dovearea

Avslutat medlemskap
När jag skaffat mig en D200 konverterade jag filerna till DNG för att slippa köpa PS CS2. Photoshop CS kunde dock inte läsa dessa DNG-filer, jag var tvungen att uppgradera min version av Camera Raw innan det gick.

DNG känns därför inte för mig som något stensäkert format ännu, möjligt att det blir det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
ursose skrev:
Pixmantec själva säger att de bara stödjer DNG från sina listade kameror, så det är ingen miss.
Det kan man läsa längst ned i följande dokument:
http://www.pixmantec.com/pdf/rawshooter_premium/RawShooter_premium_2006_version_103.pdf

Det är en konverterare som körs i Flexcolor, standardformatet jag/Flexcolor använder heter 3F.
Miss är det väl om vi pratar om stöd för ett format som ska vara öppet och generellt. Då hamnar vi ju fortfarande i "vårt program stöder flest format" köp det. Då har vi som sagt inte kommit nånstans och jag kan knappast tro att det var det Adobe avsåg med DNG.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
OT: Vad klarar processorn av...

The Ghost skrev:
Tjena Max

Jag kör Rawshooter premium på en IBM T21 800mhz
256 mb internminne och jag tvivlar på att den har
sse instruktioner eller?
Nu börjar det kanske glida lite väl från trådens ursprung, men...

IBM T21 har väl en Pentium III-processor? Det var i och med den processorserien som SSE introducerades.

Det är enkelt att kolla vad en processor stödjer för instruktionsset, så det finns ingen ursäkt för att installationsprogram inte gör det om programmet det installerar nu kräver det.

Lekmän kan snabbt hitta något av de många gratisprogram på nätet som ger en enkel beskrivning av processorn klarar av, exempelvis chkcpu:
Källkod:
C:\>chkcpu /v

 CPU Identification utility v1.11                 (c) 1997-2005 Jan Steunebrink
--------------------------------------------------------------------
 CPU Vendor and Model: AMD Athlon Tbird 650-1400
 Internal CPU speed  : 999.4 MHz  (using internal Time Stamp Counter)
 Clock Multiplier    : Available only in Real Mode!
 CPU-ID Vendor string: AuthenticAMD
 CPU-ID Name string  : AMD Athlon(tm) processor
 CPU-ID Signature    : 0642
 CPU Features        : Floating-Point Unit on chip: Yes
                       Virtual Mode Extensions    : Yes
                       Time Stamp Counter         : Yes
                       MMX instruction set        : Yes
                       AMD MMX extensions         : Yes
                       3DNow! instruction set     : Yes
                       AMD 3DNow! extensions      : Yes
                       Streaming SIMD Extensions  : No           <---- OBS!
 Current CPU mode    : Protected
 Internal (L1) cache : Enabled in Write-Back mode
 Size of L1 cache    : 128 KB
 Integrated L2 cache : 256 KB
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
ursose skrev:
Pixmantec själva säger att de bara stödjer DNG från sina listade kameror, så det är ingen miss.
Det kan man läsa längst ned i följande dokument:
http://www.pixmantec.com/pdf/rawshooter_premium/RawShooter_premium_2006_version_103.pdf

Det är en konverterare som körs i Flexcolor, standardformatet jag/Flexcolor använder heter 3F.

Tillägg:
De program som bara läser thumbnails som jag tänkte på är mer katalogprogram etc. DNG stödjs men med andra format har man fler funktioner.
Sen är bilden felvänd och oredigerad i vissa program, dvs de kan inte hantera justeringar man gjort i bilden.
När det gäller de justeringar man gjort i RS så ligger de ju i en RS-specifik trädstruktur, så de är nog borta - det är nog så. Andra program har sina egna lösningar på hur ändringsdata hanteras. Men det skulle jag kunna acceptera till nöds även om det inte alls är kul. Då kan man ju i alla fall ha en chans att göra om jobbet med ett annat verktyg som stöder DNG. Man är ju då tillbaka i princip till hur bilderna såg ut efter konverteringen från MRW men man kan i alla fall läsa in dem. Frågan är om man ändå inte är det om man byter editor. Editor till editor är ju ändå inget ett till ett förhållande i hur de behandlar bilddatat så där är man ju ute i snålblåsten i vilket fall som helst.

Sen vet jag ju att det har gått att lura RS ganska enkelt. Det är en del Minolta 5D ägare som gjort detta inna RS stödde detta format. Till en början stöddes bara Minolta D7D och inte den senare släppta D5D. Det folk då gjorde var att editera bildfilen med en hexeditor och byta ut 5D eller om det var D5D mot 7D eller D7D på ett par ställen i filen. En annan strategi var att tillämpa samma teknik på RS inställningfil som jag tror heter ProcessTemplate.tlp. Detta verkar för mig vara smartare för då behöver man ju aldrig editera själva bildfilerna senare. Så det är ju det Pixmantec verkar ha gjort att de läser bildens Exif-info för att hitta kameramodellen som tagit bilden och med den så letar den fram rätt template åt oss. Hade de haft en default-template, så skulle vi kunnat läsa in DNG-datat åtminstone, även om bias då skulle hamna en aning snett. Det skulle man kanske kuna leva med. Jag ska i alla fall testa när jag får tag i en A100 bild innan jag ger upp den tanken.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Finns det RAW-konverterare utvecklad av Minolta?
Har Sony sagt något om hur man fortsatt kommer stödja Minoltas RAW-format?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Finns det RAW-konverterare utvecklad av Minolta?
Har Sony sagt något om hur man fortsatt kommer stödja Minoltas RAW-format?

Ja man kan läsa Minolta RAW med deras egen konverterare men den är ingen hit. Det fanns en gratisversion som följde med kameran och en mer avancerad som man fick köpa från Minolta. Tror de hette Dimage Viewer. Dessa är inga alternativ. Då är RS Essentials att föredra.

Om jag fattat det rätt så kommer A100:s format att avvika från de tidigare modellernas. Minoltas RAW kommer fortsatt att stödjas i alla produkter som redan fanns när dessa format och Minolta levde. Dessa produkter kommer fortsatt att stöda MRW-formaten om inte dessa mjukvarutillverkare aktivt rensar bort dem ur sina applikationer. Däremot är det säkert få som skulle lägga ner tid på att implementera stöd för dessa format i helt nya produkter. Så nu fasas väl stödet för dessa format sakta ut men än är det väl ingen panik.
 

swepri

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Detta är upprörande

Sten-Åke Sändh skrev:
Att DNG skulle bära med sig och vara beroende efter konverteringen av orginalets format i RSP faller väl på sin egen orimlighet då ju DNG finns just för att frigöra oss från det beroendet. DNG är väl DNG allt enligt den spec Adobe lämnat öppen för oss alla. Det är väl den RS och andra editorer ska förhålla sig till. Om de skulle göra ett speciellt DNG-filter för Minolta RAW så har varken mjukvarutillverkarna eller jag vunnit nånting överhuvudtaget på den här hanteringen och då skulle det inte finnas nån som helst poäng med detta format.

En av de stora poängerna med DNG är ju just att via konvertern konvertera till DNG för att sen kunna använda även editorer som inte stödjer ens orginalformat.
Du har rätt i princip. DNG är inte tänkt att bara vara en wrapper, men det är så den oftast används av andra än Adobe. Apples Aperture och ACDSee 8 är två andra exempel på program som kan läsa viss data från DNG-filen, men för Rawkonverteringen använder de sina egna kameraspecifika moduler.
Det underlättas inte heller av att kompabiliteten mellan versionerna av DNG-konverteraren inte är den bästa. Det känns som om de andra inte vågar lita på Adobe ännu, innan DNG har blivit 'stabil'.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Detta är upprörande

swepri skrev:
Du har rätt i princip. DNG är inte tänkt att bara vara en wrapper, men det är så den oftast används av andra än Adobe. Apples Aperture och ACDSee 8 är två andra exempel på program som kan läsa viss data från DNG-filen, men för Rawkonverteringen använder de sina egna kameraspecifika moduler.
Det underlättas inte heller av att kompabiliteten mellan versionerna av DNG-konverteraren inte är den bästa. Det känns som om de andra inte vågar lita på Adobe ännu, innan DNG har blivit 'stabil'.
Du kan ha rätt i det du säjer om hur andra implementerat DNG. Det kanske var därför Adobe släppte ett Resource Kit för ett tag sen för att hjälpa kamera och mjukvarutillverkare att lägga in stöd i sina produkter för DNG på det sätt Adobe har tänkt sig..

Jag tycker annars att det har fungerat utomordentligt för mig personligen med DNG och RawShooter. Jag har ju inte mycket till alternativ tycker jag än DNG nu när Minolta försvann och Sony är ett oskrivet blad i sitt stöd för gamla format. Det enda jag sett i problemväg med DNG har varit att bilder som innehållit mycket svart (läs nattbilder) ibland har tappat stora fyrkantiga block om konverteringen gjort med losslesskomprimering. Okomprimerat har det dock aldrig varit några som helst problem för mig.
 

stefohl

Aktiv medlem
dovearea skrev:
När jag skaffat mig en D200 konverterade jag filerna till DNG för att slippa köpa PS CS2. Photoshop CS kunde dock inte läsa dessa DNG-filer, jag var tvungen att uppgradera min version av Camera Raw innan det gick.

DNG känns därför inte för mig som något stensäkert format ännu, möjligt att det blir det.
Lite svårt för Adobe att lägga in stöd för DNG i CS från början, eftersom det formatet inte fanns när CS lanserades. Det är först med Camera Raw 2.4 som det finns ett stöd för DNG.

Så utifrån detta dra slutsatsen att Adobes stöd för DNG inte är stensäkert tycker jag är förhastat.

Stefan
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Licensservern

En fråga jag inte sett tagits upp är ju om Adobe kommer att ta över aktiveringsservern, vi kommer ju alltid att ha behov av ominstallation på annan hw osv. Då krävs WEB avstämning ju för att gå ur demomode på RSP o color engine, antar även RSE kräver det eller?

Roine
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Re: Licensservern

roinek skrev:
En fråga jag inte sett tagits upp är ju om Adobe kommer att ta över aktiveringsservern, vi kommer ju alltid att ha behov av ominstallation på annan hw osv. Då krävs WEB avstämning ju för att gå ur demomode på RSP o color engine, antar även RSE kräver det eller?

Roine
Det kommer säkert ett käckt tidsbegränsat uppgraderingserbjudande innan man släcket "lyset" för gott. :-(

Det där är en verklig rysare. Tack för det inspelet! Jag tycker alla såna här förändringar stämmer till eftertanke kring långtidslagringens villkor (vill dock inte starta nån ny debatt om detta ämne som ju redan tidigare är väl belyst i flera långa trådar).

En kedja är som bekant inte starkare än sin svagaste länk.
 

skarsfjall

Aktiv medlem
RSP kräver ingen anslutning till Internet, det är bara att mata in licenskoden (har själv nyligen bytt en dator och kollat att det fungerar, bekräftas även av uppgifter på Pixmantec forum). Känner dock inte till Color Engine, och RSE kräver aktivering via Internet. Men för RSP är det ok att köra vidare på nya datorer.

/Sigge
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
skarsfjall skrev:
RSP kräver ingen anslutning till Internet, det är bara att mata in licenskoden (har själv nyligen bytt en dator och kollat att det fungerar, bekräftas även av uppgifter på Pixmantec forum). Känner dock inte till Color Engine, och RSE kräver aktivering via Internet. Men för RSP är det ok att köra vidare på nya datorer.

/Sigge
Utmärkt om det är på det viset så att man kan aktivera programmet oansluten till Internet. Tyvärr är det i dag inte alldeles ovanligt att installationsprocesserna funkar som Roine beskrivit. Speciellt gäller det ju produkter som företrädesvis säljs på Internet. Ofta laddar man ju hem en tidsbegränsad demo. Sen betalar man och registrerar sig samtidigt. När man sen lägger in sin kod som man fått via e-mail, så verifieras både användare och kod mot leverantörens server över nätet. Inte sällan är blir dessutom din mailadress ditt användarnamn, vilket i sig kan ställa till problem.

Men det är ju egentligen rubbat att förutsätta att alla alltid är uppkopplade när de behöver installera om. Till och med tidvis ganska arroganta Microsoft har ju fått backa på det och erbjuda andra möjligheter att registrera sig om man saknar Internet.
 
ANNONS