Annons

Skall min syster betala fullpris?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Vilken är bilden alla talar om? Jag har bara sett en närbild på ett öga.
Det är en porträttbild på min syster men hon vill inte att jag lägger ut den på ett diskussionsforum. Jag ville kolla med er vad ni anser om den fula siluetten i pupillen och huruvida man skall gå tillbaka och klaga.

Syrran har dock bestämt sig för att inte göra det med tanke på den varierande feedbacken här.
 

egaeci

Aktiv medlem
Jag har provjobbat för det här företaget en heldag. Gratis, ska tilläggas (varför är man så dum att man går med på sånt?).

Att stå framför softboxen eller paraplyet är "så-man-gör". Det är trångt. Det handlar om att fota 30-40 bilder på en halvtimme, där modellen får stå mot olika bakgrunder. Syftet med att erbjuda gratisfotografering är såklart att folk ska lockas till en makeup-/modellupplevelse. Sen ska de tycka att bilderna är så fina att de vill köpa dem. Observera att det inte är fotografen som får 700kr för 3 bilder på CD (vilket underpris!).

Fotografen måste vara egenföretagare. Studion har inga anställda fotografer, det blir ju mycket billigare om man kan ställa in jobb en dag i förväg, slipper betala sjuklön och inte behöver fundera över arbetstidsförhållanden. Fotografen har en bestämd tid då man ska börja. Sedan gäller det att beta av alla kunder som studion bokat in. När du har fotat alla är dagen slut. Hur lång den är spelar ingen roll, du får nämligen betalt per heldag. När jag var där jobbade vi 10 timmar utan lunchpaus. Det hanns helt enkelt inte med. Det ska tilläggas också att jag fotade ett gäng (återigen gratis - hur dumsnäll är man?) för att det började bli mycket folk på kvällen. För detta besväret får fotografen 1300kr + moms.

Jag pratade med SFFs jurist angående detta. Vet ni vad hon kallade det? Rovdrift. Och det är precis vad det är. Man jobbar som om man vore en anställd, men man har inga av de tryggheter som anställda har. Det är som att vara tillbaka i 1800-talets England, före fackföreningarna. Fotografen har ingen kontroll över arbetssituationen.

Det ska sägas också att de två fotografer jag träffade när jag var där var väldigt duktiga. Och makeup-artisterna gjorde, vad jag kunde se, ett bra jobb. 700kr för tre högupplösta bilder är sanslöst billigt i sammanhanget. Men visst, någon redigering hinns inte med. Bilderna kommer direkt ur kameran. Själva fotograferingen är väldigt fabriksorienterad - fota snabbt på löpande band. Fotograferna, ofta unga, utnyttjas. Ett vidrigt koncept som jag, nu när jag vet hur det går till, aldrig skulle ställa upp på. Jag ångrar inte att jag provjobbade där, för det gav mig en insikt om vad jag som fotograf är värd (och det är mer än 1300 per heldag före skatt och egenavgifter och övriga kostnader). Men jag ångrar att jag gjorde det gratis.

Ja, man får vad man betalar för. Om det är billigt så finns det en anledning. 700kr för tre bra bilder är snorbilligt. 700kr för mediokra bilder är... tja, förväntat.
 

Roger.m

Aktiv medlem
Ok ok ok jag Var på "Modell för en dag" på The studio i Stockholm och fick stå framför en kamera gratis...

Vi hade jätte skoj och det var en intressant upplevelse att stå framför kameran. Sminkörerna och fotografen (i alla fall vår) gjorde ett riktigt fantastiskt jobb under förutsättningarna men vi var många olika grupper i lokalen så planeringen, ordningen, logistiken och sist men inte minst försäljningen av bilderna, med en säljare som sitter och upprepar samma floskler om och om igen, ja man fick osäkra smilbanden.

Priserna då.. Ja vad skall man säga, vist går det att göra ett bättre jobb men det skulle ta mera tid och kosta mer så då skulle ju hela idén med "fotofabrik" gå förlorad. Sedan väljer man själv om man vill köpa bilder eller inte.

och nej jag fick ingen fotograf siluett i
softboxen..



Så varför inte göra samma sak om det nu skulle vara så enkelt att göra bättre bilder billigare?

Jag kommer med en gång!
 
ANNONS