Annons

LR 2 - Lägga till text i bild vid export...

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Hur gör man i Lightroom 2, att under "export" kunna få in text med copyright eller ev en logo? Hittar inget, men har nog letat mig blind vid det här laget.

Hälsn.
Fredrik
 

erro.se

Aktiv medlem
Har för mig att LR 2 inte har någon inbyggd funktion för detta. Man får mecka till nån variant av "Print to file" för att få med text. Eller använda nån plugin, typ Timothy Armes LR2 Enfuse (har jag för mig).

LR 3 beta har en funktion för watermarking vid den vanliga exporten.
 

erro.se

Aktiv medlem
Under Export har det alltid funnits "Ádd copyright watermark" Jag sitter med 2.6.
Bra. Helt rätt. Hjärnsläpp av mig... måste vara den där lättölen... :)

Men det bygger på att man har matat in något i nåt av metadatafälten för copyright, minns inte vilket.

Vad jag menade i mitt inlägg var att det i LR 2 inte finns något sätt att lägga in valfri text på valfri plats i en exporterad bild.
 

joakim d

Aktiv medlem
Det finns en export plugin som heter LR2/Mogrify som ger dig möjlighet att placera ut text, inte varsomhelst, men på 9 olika platser. Jag vet inte hur bra text-funktionaliteten fungerar för den har jag inte testat själv men annars så fungerar pluginen bra.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Gick inte igång på Mogrify. Lustigt, men det kändes krångligt i sin enkelhet. Kör just nu iWatermark, men det är ju ett steg till. Sen var det varianten att sätta sitt copyright i metadatan, men då har jag för lite kontroll känner jag. Finns det andra sätt? =)

Fredrik
 
ANNONS