Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

230 V från bilen via adapter, hur välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag inser att halva mitt liv är batteriberoende och inför semester och jobb vill jag kunna driva dator, ladda batterier med mera från bilen.

Räcker det att köpa en växelriktare från Clas Ohlsson med tillräcklig effekt eller vad skall jag tänka på?

Jag undrar också hur man gör under bilkörning när jag vill använda dator eller ladda batterier till D100.

Till min GP Powerbank följde det med en kontakt till cigarrettuttaget och det är ju fint, men resten av prylarna...
 

casting

Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag inser att halva mitt liv är batteriberoende och inför semester och jobb vill jag kunna driva dator, ladda batterier med mera från bilen.

Räcker det att köpa en växelriktare från Clas Ohlsson med tillräcklig effekt eller vad skall jag tänka på?

Jag undrar också hur man gör under bilkörning när jag vill använda dator eller ladda batterier till D100.

Till min GP Powerbank följde det med en kontakt till cigarrettuttaget och det är ju fint, men resten av prylarna...
Jag kör med den billigaste sorten av 12V/220V konverterare från Harald Nyborg till min laptop/batteriladdare mm. Trots den risiga utsignalen från denna så funkar det kanon med både laptop och batteriladdare :)
 

tiger656

Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag inser att halva mitt liv är batteriberoende och inför semester och jobb vill jag kunna driva dator, ladda batterier med mera från bilen.

Räcker det att köpa en växelriktare från Clas Ohlsson med tillräcklig effekt eller vad skall jag tänka på?

Jag undrar också hur man gör under bilkörning när jag vill använda dator eller ladda batterier till D100.

Till min GP Powerbank följde det med en kontakt till cigarrettuttaget och det är ju fint, men resten av prylarna...

Jag har monterat cigg kontakt på min så det kan ju vara anslutet oavsett om man kör eller ej.

Stefan
 

Tobiasl

Aktiv medlem
Rent allmänt behöver man inte "riktig" sinusvåg så länge det man driver använder switchat nätaggregat (istället för trafo+likriktare).
I praktiken innebär det att alla laddare och liknande bör fungera utan problem.
 

pointzero

Aktiv medlem
Datorn kör jag direkt i cigguttaget köpte en adapter på g-kås i ullared för 150:- Funkar skitbra. Den går även till andra saker upp till 24 volt. Sitter in säkring i den också ut i fall att!
 

laha

Aktiv medlem
Jag använder Biltemas växelriktare på 150 W, som kostar under 300 kr. Med den laddar jag batterierna till min D70 och min bärbara hårddisk. Inga problem hittils.
 

Zoso

Aktiv medlem
Ingen som provat Titan HW75E Biladapter som finns att köpa på CyberPhoto ?

kent.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Lyfter en gammal tråd. :)

Måste köpa nånting så jag kan ladda mitt kamerabatteri på min bilsemester i sommar.
Funkar det fortfarande med biltemas växelriktare eller vad finns det för lösningar?
Helst billigt och lättillgängligt
:)
 

eskil23

Aktiv medlem
Rent allmänt behöver man inte "riktig" sinusvåg så länge det man driver använder switchat nätaggregat (istället för trafo+likriktare).
I praktiken innebär det att alla laddare och liknande bör fungera utan problem.
Även gammaldags trafo fungerar ganska bra på "sönderhackad" (switchad) sinusvåg om de har RF-filter och väldimensionerade glättningskondensatorer. Det är egentligen bara känslig analog elektronik som inte fungerar bra med sådan mätning.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Där skrev du i stort sett bara massa ord som inte jag förstod. :p
Ska jag tolka ditt svar som att jag kan köpa en sådan grej för att ladda batteriet? :)
 

IngNer

Aktiv medlem
Även gammaldags trafo fungerar ganska bra på "sönderhackad" (switchad) sinusvåg om de har RF-filter och väldimensionerade glättningskondensatorer. Det är egentligen bara känslig analog elektronik som inte fungerar bra med sådan mätning.
Jag tror att man kan ta bort det lilla ordet "analog" i den sista meningen. Känslig elektronik kan slås ut helt och permanent av en olämplig formfaktor på inspänningen, och det gäller också transienter som bildas av en omvandlare. Ett exempel på det är lysdiodarmaturer från en känd (och dyr) tysk tillverkare, som skulle drivas med 12 V, men som tvärdog när man anslöt dem med en switchad (och filtrerad) nätadapter, för att sedan aldrig mer fungera.

Switchad och digital elektronik kan helt slås ut av hackad ström in.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tror att man kan ta bort det lilla ordet "analog" i den sista meningen. Känslig elektronik kan slås ut helt och permanent av en olämplig formfaktor på inspänningen, och det gäller också transienter som bildas av en omvandlare. Ett exempel på det är lysdiodarmaturer från en känd (och dyr) tysk tillverkare, som skulle drivas med 12 V, men som tvärdog när man anslöt dem med en switchad (och filtrerad) nätadapter, för att sedan aldrig mer fungera.

Switchad och digital elektronik kan helt slås ut av hackad ström in.
Jag har helt motsatta erfarenheter. Switchade kraftaggregat erbetar effektivare med stegswitchad inspänning än med sinusformad inspänning. Det märks framför allt på att de inte blir lika varma trots att de levererar samma effekt.
 

IngNer

Aktiv medlem
Är ett kamerabatteri känsligt då?
Verkar inte som det finns ett tydligt svar på frågan :)
Jag tror att de mer tekniska inläggen går lite över huvudet på dig.

Svaret är nog att ingen säkert kan säga om det man ansluter kommer att fungera bra eller inte alls, eller om det rentav kan skadas av omvandlaren. Därför blir svaren lite svävande, och ingen kan lova något om hur just dina grejer kommer att funka ihop med en omvandlare.

Och batteriet är inte alls känsligt, utan det som kan ta skada är laddaren. Det kan funka utmärkt, eller så kan det skita sig. Ingen vet vilket innan man provar, och det kan i värsta fall bli dyrt.

Ett bättre alternativ kan vara att skaffa en laddare som kan anslutas till 12 V likspänning.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/kamerabatteriladdare/universalladdare-for-li-ion-p44689

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/kamerabatteriladdare/li-ion-laddsystem-p44600
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok men vad ska man då ha en sån omvandlare till om man inte ens vet om grejerna går sönder eller inte.. verkar va en riktigt dålig grej i så fall.

laddarna du länkade till verkar ju smidiga, om mitt batteri nu passar,, står bara att dom passar till dom flesta LI-on batterier.

visste inte att det skulle vara så svårt att hitta en billaddare till ett kamerabatteri :)
antigen är det kina skit som folk avråder ifrån, eller så är det risk att grejerna går sönder. Har fortfarande inte hittat en originalladdare till bilen som funkar.. konstigt.
 
ANNONS