Annons

Tar ni den här fotografitentan från KTH?

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Blir inga snygga proffsiga sportbilder med en 135:a från läktaren...

hade nog fått G. hade behövt plugga på för VG.

Hur gammal är ur-tentan som läraren bygger det på. Jag menar...Panatomic-X.... Den försvann väl i början på 80-talet eller t o m på 70-talet. De rullar jag testat hade utgångsdatum -71...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
4 och 6 skulle jag nog behöva läsa på lite för men resten såg inte problematiska ut, åtminstone vid en snabb genomläsning.
 

Softasnubben

Aktiv medlem
froderberg skrev:

Hur gammal är ur-tentan som läraren bygger det på. Jag menar...Panatomic-X.... Den försvann väl i början på 80-talet eller t o m på 70-talet. De rullar jag testat hade utgångsdatum -71...
Skönt att se att det inte bara är på mitt "Bygg-program" lärarna "renoverar" gamla tentor! =)
 

stoltz

Aktiv medlem
Herregud! :)

Snacka om att förstöra spänningen med fotografering! Teknister....(Det där får jag nog äta upp) :)

I en av frågorna står det "Vid fotografering önskar man ofta ett stort skärpedjup". Säg det till en proträttfotograf.

Nej nu måste jag räkna på alla svaärtningskurvor innan jag skall ut och fota i helgen. :)
 

Pongu

Aktiv medlem
Var lägger ni den grafiska miniräknaren och formelsamlingen när ni är ute och fotar? I västen? Fotoryggsäck? I handen?

Jag tycker att det är svårt att fokusera och logaritmera samtidigt, är det jag som har fel teknik?

/Pontus
 

forry4U

Aktiv medlem
Pongu skrev:
Var lägger ni den grafiska miniräknaren och formelsamlingen när ni är ute och fotar? I västen? Fotoryggsäck? I handen?

Jag tycker att det är svårt att fokusera och logaritmera samtidigt, är det jag som har fel teknik?

/Pontus
vadå grafisk...jag kör med Rysk Kulram och det slår aldrig fel...det stämmer aldrig

/GF
 

rideg

Avslutat medlemskap
I boken "Fotografi: Teori och mätteknik" av Gunnar Lenning står det mesta av teorin som tas upp i tentan. Skall man t.ex. bygga ett bildsystem som skall placeras på Mars, eller jobba på ett företag som sysslar med bildsystem i t.ex. industriella sammanhang kan det vara bra (och himla kul) att kunna teorin som ett rinnande vatten.
 

Abhraxxas

Aktiv medlem
Huuu... Kom genast att tänka på en bok jag av någon underlig anledning införskaffade av Bertil Hallert, "Fotogrammetri"...

Den är inte precis lättläst..
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Blir inga snygga proffsiga sportbilder med en 135:a från läktaren...

hade nog fått G. hade behövt plugga på för VG.

Hur gammal är ur-tentan som läraren bygger det på. Jag menar...Panatomic-X.... Den försvann väl i början på 80-talet eller t o m på 70-talet. De rullar jag testat hade utgångsdatum -71...
Är det nån idé att läsa boken?
 
ANNONS