Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tar ni den här fotografitentan från KTH?
- Trådstartare mipert
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Blir inga snygga proffsiga sportbilder med en 135:a från läktaren...
hade nog fått G. hade behövt plugga på för VG.
Hur gammal är ur-tentan som läraren bygger det på. Jag menar...Panatomic-X.... Den försvann väl i början på 80-talet eller t o m på 70-talet. De rullar jag testat hade utgångsdatum -71...
Hur gammal är ur-tentan som läraren bygger det på. Jag menar...Panatomic-X.... Den försvann väl i början på 80-talet eller t o m på 70-talet. De rullar jag testat hade utgångsdatum -71...
Softasnubben
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Skönt att se att det inte bara är på mitt "Bygg-program" lärarna "renoverar" gamla tentor! =)
stoltz
Aktiv medlem
Herregud! 
Snacka om att förstöra spänningen med fotografering! Teknister....(Det där får jag nog äta upp)
I en av frågorna står det "Vid fotografering önskar man ofta ett stort skärpedjup". Säg det till en proträttfotograf.
Nej nu måste jag räkna på alla svaärtningskurvor innan jag skall ut och fota i helgen.
Snacka om att förstöra spänningen med fotografering! Teknister....(Det där får jag nog äta upp)
I en av frågorna står det "Vid fotografering önskar man ofta ett stort skärpedjup". Säg det till en proträttfotograf.
Nej nu måste jag räkna på alla svaärtningskurvor innan jag skall ut och fota i helgen.
TBone
Aktiv medlem
stoltz skrev:
"Ofta" är väl nyckelordet att ta till sig. Det står ju inte "alltid"
/Magnus
froderberg
Aktiv medlem
stoltz skrev:
Nej nu måste jag räkna på alla svaärtningskurvor innan jag skall ut och fota i helgen.![]()
Glöm inte att beräkna optimal slutartid så att allt blir skarpt. All form av oskärpa är av ondo...
forry4U
Aktiv medlem
Pongu skrev:
Var lägger ni den grafiska miniräknaren och formelsamlingen när ni är ute och fotar? I västen? Fotoryggsäck? I handen?
Jag tycker att det är svårt att fokusera och logaritmera samtidigt, är det jag som har fel teknik?
/Pontus
vadå grafisk...jag kör med Rysk Kulram och det slår aldrig fel...det stämmer aldrig
/GF
forry4U
Aktiv medlem
paco skrev:
Man kanske skulle patentera en miniräknare formad som ett motljusskydd?
Varför inte utforma ett Motljusskydd som en Miniräknare
/GF
rideg
Avslutat medlemskap
I boken "Fotografi: Teori och mätteknik" av Gunnar Lenning står det mesta av teorin som tas upp i tentan. Skall man t.ex. bygga ett bildsystem som skall placeras på Mars, eller jobba på ett företag som sysslar med bildsystem i t.ex. industriella sammanhang kan det vara bra (och himla kul) att kunna teorin som ett rinnande vatten.
BergslagsRonin
Aktiv medlem
Blir inga snygga proffsiga sportbilder med en 135:a från läktaren...
Är det nån idé att läsa boken?