Annons
Gammal 2007-02-15, 22:31
Kijana

Makten skrev:
Sätter nån "1" på min bild så måste den se jävligt usel ut i den människans ögon, och jag börjar förstås granska bilden lite hårdare. Samma sak om någon skriver "fan vilken dålig bild".
Men har man blivit mottagare av så diffus kritik så blir i varje fall inte jag direkt klokare. Som fotograf vet jag då bara att det är något som är fel, men inte vad och framför allt inte hur jag ska förbättra bilden/fototekniken. "Fan vilken dålig bild" som vägvisare är ju som att försöka hitta exakt rätt grad som vandringsväg när man har kompassens alla 360 att välja på.
Gammal 2007-02-16, 05:59
nonno

Makten skrev:
Jag är nog en av de bryska, ibland.

Jag ser det såhär; om man lägger en bild i "hård kritik" så är det som att kasta sig in i en tävling på hög nivå där alla är välkomna. Nu ÄR det ju inte en tävling, men liknelsen fungerar.
Mitt inlägg här kan nog appliceras på bildkritik över huvudtaget, kanske inte enbart på bilder i "hårdkritikpoolen".

För mig är "syrligt" liktydigt med något mått av arrogans. Jag har svårt att förstå behovet av att uttrycka sig syrligt/arrogant i lämnandet av kritik. Vad är det för behov hos sig själv man tillgodoser då? Har man ett stort kunnande, borde det gå att dela med sig av den till andra med ödmjukhet och i en trevlig ton utan att det för den skull tappar saklighet eller nödvändigheten av att vara konstruktiv.

Vad är syftet med att överhuvudtaget ge kritik? Att slå någon i huvudet med hur dåliga bilder den tar eller att ge hjälp till utveckling? All vetenskaplig forskning inom pedagogik visar entydigt att det är svårare att ta till sig kunskap om man tillförs den på ett kränkande eller på ett annat negativt sätt. Så vad har då en arrogant kritik åstadkommit mer än att det på något sätt tillgodosett egna behov hos den kommenterande?

Jag efterlyser ödmjukhet och en trevlig ton. Det ska vara kul att utvecklas och ännu roligare att genom sina kommentarer vara med en bit på vägen i någon annans positiva utveckling. Avsaknad av ödmjukhet tyder ju mest på brister i egen personlig utveckling eller kanske ungdomligt oförstånd?

För mig handlar inte poolen hård kritik om en tävling och därför haltar liknelsen.

Senast redigerad av nonno den 2007-02-16 klockan 06:07.
Gammal 2007-02-16, 09:51
CreativeMind

nonno skrev:
För mig är "syrligt" liktydigt med något mått av arrogans. Jag har svårt att förstå behovet av att uttrycka sig syrligt/arrogant i lämnandet av kritik. Vad är det för behov hos sig själv man tillgodoser då? Har man ett stort kunnande, borde det gå att dela med sig av den till andra med ödmjukhet och i en trevlig ton utan att det för den skull tappar saklighet eller nödvändigheten av att vara konstruktiv.
Jag tror att graden av "syrlighet" ligger väldigt mycket i mottagarens uppfattning/mottagande av kritiken. Det är väldigt svårt att formulera en "hård kritik" som inte - på något sätt - kan uppfattas som stötande - av någon.

Ofta så tycker jag att fotografen tar kritiken bra, medan andra "kritikgivare/supporters" kan reagera starkt, spec. när motivet är känslomässigt engagerande på något vis.

Det står ju faktiskt i poolbeskrivningen för "Hård kritik":
"...viktigt att man verkligen klarar mothugg, är hårdhudad och tål när det svider" Och vad är det då som svider - syran???
Gammal 2007-02-16, 11:12
Makten

Kijana skrev:
Men har man blivit mottagare av så diffus kritik så blir i varje fall inte jag direkt klokare. Som fotograf vet jag då bara att det är något som är fel, men inte vad och framför allt inte hur jag ska förbättra bilden/fototekniken. "Fan vilken dålig bild" som vägvisare är ju som att försöka hitta exakt rätt grad som vandringsväg när man har kompassens alla 360 att välja på.
Det var ett extremt exempel. Jag skulle aldrig skriva så själv, och tycker inte att det på något sätt är lämpligt. Men om jag fick kommentaren själv så skulle jag ändå fundera på vad det kan vara som är så dåligt.

Jag får aldrig den hårda kritik som jag vill ha själv, oavsett pool. Oftast är det glada tillrop om att bilden är bra. Ska jag tolka det som att jag är världsbäst?? I helsike, jag är en nybörjare, och det måste finnas massor att kritisera i mina bilder. Men varför GÖR knappt nån det då? De vågar väl inte.

nonno skrev:
Jag efterlyser ödmjukhet och en trevlig ton. Det ska vara kul att utvecklas och ännu roligare att genom sina kommentarer vara med en bit på vägen i någon annans positiva utveckling. Avsaknad av ödmjukhet tyder ju mest på brister i egen personlig utveckling eller kanske ungdomligt oförstånd?
Allvarligt talat så orkar jag inte anstränga mig med att formulera kritiken med silkeshandskar för att fotografen inte ska ta illa upp. Innehållet i det man skriver är det viktiga, inte hur det framförs. Klart att man ska vara ödmjuk i den mån det går, men det är ett ganska stort jobb att sitta och lista ut hur man ska säga det man har att komma med på ett så ödmjukt sätt som möjligt. Är det fredsförhandlingar eller bildkritik det handlar om?
Gammal 2007-02-16, 14:40
evalisen

Glimt
"Barn anstränger sig inte för att smutsa ner sig, det bara blir så"
Gammal 2007-02-16, 14:53
hansen2

Glad
evalisen skrev:
"Barn anstränger sig inte för att smutsa ner sig, det bara blir så"
Det där var ta mig f*n ett riktigt bra citat som man kan använda till annat också.

Beskriver kommentarsklimatet ganska bra; dvs tunt med ansträngningar runt de kommentarer som ges och det blir bara smutsigt och oanvändbart :D

/Johan
Gammal 2007-02-16, 15:12
Peter Nessler

Makten skrev:
Det var ett extremt exempel. Jag skulle aldrig skriva så själv, och tycker inte att det på något sätt är lämpligt. Men om jag fick kommentaren själv så skulle jag ändå fundera på vad det kan vara som är så dåligt.

Jag får aldrig den hårda kritik som jag vill ha själv, oavsett pool. Oftast är det glada tillrop om att bilden är bra. Ska jag tolka det som att jag är världsbäst?? I helsike, jag är en nybörjare, och det måste finnas massor att kritisera i mina bilder. Men varför GÖR knappt nån det då? De vågar väl inte.

Allvarligt talat så orkar jag inte anstränga mig med att formulera kritiken med silkeshandskar för att fotografen inte ska ta illa upp. Innehållet i det man skriver är det viktiga, inte hur det framförs. Klart att man ska vara ödmjuk i den mån det går, men det är ett ganska stort jobb att sitta och lista ut hur man ska säga det man har att komma med på ett så ödmjukt sätt som möjligt. Är det fredsförhandlingar eller bildkritik det handlar om?

Tillbaka till den Svenska-rosa-fluffig-mentaliteten igen altså...

Kul att det föresigår 2 sådana här trådar samtidigt...

Jag tycker visst man kan skriva, den här bilden suger och skall inte vara i denna pool!
Bara man sedan FÖRKLARAR varför, bryskt o hårt -javisst men f-n så utvecklande...

Skall man försöka vira in ovanstående skulle det ju vara en heltidstjänst när man går igenom många bilder...

Hälsningar,
Tyckaren i Skåne
Gammal 2007-02-16, 15:25
hansen2

hansen2 skrev:
Det där var ta mig f*n ett riktigt bra citat som man kan använda till annat också.

Beskriver kommentarsklimatet ganska bra; dvs tunt med ansträngningar runt de kommentarer som ges och det blir bara smutsigt och oanvändbart :D
Skall kanske tydliggöra vad jag menar; brist-på-ansträngning = snygg-bild-konceptet, dvs korta, inställsamma och intetsägande kommentarer.

/Johan
Gammal 2007-02-16, 15:39
Kem

hansen2 skrev:
Skall kanske tydliggöra vad jag menar; brist-på-ansträngning = snygg-bild-konceptet, dvs korta, inställsamma och intetsägande kommentarer.

/Johan
Jag kommer ihåg att dessa kommentarer typ "Fin bild" "Snyggt" och "Åhhh, nu blir jag sugen på jordgubbar när du fotograferat dom på detta fina sätt" osv. Inspirerade mig OHYGGLIGT mycket när jag var nybörjare och ny medlem här 2002. Jag blev glad helt enkelt och det inspirerade mig i mitt fortsatta fotograferande:) Det tillsammans med konkreta tips och lite tuffare kommentarer var kul. Idag uppskattar jag hårdare kritik mer men som tidigare sagts i tråden, kommentarer som endast innehåller orden "varför har du lagt in denna bild här?" klarar vi oss utan tycker jag.

Intressant tråd / Kenneth
Gammal 2007-02-16, 19:19
Kijana

Av många inlägg att döma verkar det som att den vanligaste missuppfattningen handlar om var betoningen hård i hård kritik ligger. För mig betyder det att kritiken är hård genom kommentarer på ett djupare plan, inte i tonen som kommentaren framförs.

I en del av konsten med att ge kritik ligger också att mottagaren får lite utrymme till egna slutsatser av kommentarerna. Det får man knappast om kritiken ordagrant och enbart säger att bilden är usel och inte hör hemma i poolen. Inte är det särskilt konstruktivt heller.

Man kan säkert intala sig att bryska kommentarer fyller en uppgift, och att oförsonlig kritik är viktig, ty det är ju "inte fredsförhandlingar det handlar om". Men kan man då förvänta sig särskilt givande kommentarer tillbaka än rena sågningar?
Gammal 2007-02-16, 19:50
nonno

Jag ska väl förtydliga mig också:
Brist-på-ansträngning = syrliga/bryska/arroganta kommentarer istället för sakligt beskrivande kritik runt bilden.
Gammal 2007-02-16, 20:11
ulltand

Här på FS kan man helt gratis få kritik på sina bilder.
Helt otroligt att människor man aldrig träffat tar sig tid, tittar på mina bilder och kritiserar. Utan att begära ett enda öre, inte ens ett tack begär dom.

Så häftigt!

( jag anser nog att den eller de som vill ställa krav förutom de regler som redan finns, på de som kritiserar bilderna här, ska vända sig till något kommerisiellt företag som arbetar med sådant )
Gammal 2007-02-16, 21:00
ulltand

Kan inte låta bli att dela med mig av en söt videosnutt som handlar om kritik och hur man tar sådan.

http://idiot.se/2006/09/01/anna-nyblom-idol-2006/
Gammal 2007-02-16, 21:58
Makten

Cool
Jag skulle gärna vilja ha kritik på min kritik. Om nån är sugen på att kolla igenom mina kommentarer och ge en kommentar så vore jag jätteglad.

Ja, jag är helt allvarlig! Vore inte det en kul grej att börja kritisera kritik? :-D

Edit: Gärna här i tråden då förstås.
Gammal 2007-02-17, 07:31
cw-op

Det bekymrar mig när jag läser trådarna om kritik och om hur en del behandlar å uppfattar sina medmänniskor. Bara för att dessa ens medmänniskor råkar ha ett fotointresse och joinar in på fotosidan. De här långt i förtid tragiska surgubbarna verkar tro att detta med att hyvla av sina kolleger i parti & minut är en talang och förmåga som bara dom är begåvade med. Jag tror att de flesta härinne klarar av att vara hur dryga och odrägliga som helst i sina kommentarer - OM DOM VILL!

Exakt hur trivsamt skulle klimatet på fotosidan bli om många fler än denna fåtaliga och högröstade promille av sidans medlemmar skulle fördjupa sig i sånt ... Ursäkta men, hur lång tid, hur många år och hur många trådar ska vi ägna oss åt denna never-ending story? En del av er har verkligen gjort det här med kritiken till eran egen grej och hjärtesak medan dom andra här på siten är här pga sitt stora fotointresse.

Som lök på laxen så kan väl dom hårda grabbarna och regelivrarna fundera över om "det söta klippet" postat här o nyligen av en medlem verkligen fungerar härinne. Som annat än ett prov på en av de värsta avarterna inom (internet)-kulturen vill säga. Nämligen att -som här- nita och brännmärka en ung tjej för tid o evighet! Hoppsan nu fastnade visst skrattet i halsen va?

Innan någon funderar på att verka inom en opinionsbildande verksamhet (som ändå fotografin är och kan vara) bör denne någon kanske ta sig ett snack med sig själv om lämpligheten av att lägga ut en sån länk här. Nu kommer Björnligan med Svarte Petter i spetsen dragande med; " att det har ju gått på tv" eller nåt i den stilen!

Jag förstår ju piken -fast den var väl grov- som ett försök att förlöjliga dom som inte delar "Inkvisitionens" syn på bildkritik men - TÄÄÄNK! Man sparkar inte på dom som ligger ned så därför ska inte heller jag sparka men var tog etiken vägen? En kvalificerad gissning är att väldigt få av sidans medlemmar vill ha sidan som nån "Fotograf 2007" eller ...? JANNE
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.

B+W Filter