Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket är ditt favoritobjektiv till din Sonykamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
I Canonforumet har det försigått en (lite rörig) diskussion om vilket favoritobjektiv Canonägarna har. För att tråden ska vara till någon praktisk nytta föreslår jag att du föreslår ett (och endast ett) objektiv du tycker är din absoluta favorit för användning på den Sonykamera du använder mest, och gärna med en motivering varför du valt just det objektivet som favorit. (Det är alltså inte som tråden där du måste välja ett objektiv med fast brännvidd och inget annat.)

Jag har inte någon tjockkamera från Sony, och mitt favoritobjektiv till min NEX-7 är solklart Sigma 30/2,8 - det är skarpt, lätt och billigt och jag tar nog 90% av mina bilder med det nu för tiden.
 

benganboy

Aktiv medlem
Kameran är en A-550 (en A-77 är på ingång) när det gäller favoritobjektiv har jag följande att välja mellan,
Tamron AF 70-200/2,8 DI IF macro eller Sigma EX 30/1.4 DC eller Zeiss vario sonnar T DT 16-80 3.5-4.5.
Men det var ett som skulle väljas ,så det blir vario sonnar 16-80 är mest allround och jag har ett ex som funkar till min A-550.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Sony DT 16-50/2.8 SSM tillsammans med a77 är en grym kombination.
90 % av mina bilder tas med den gluggen.
Skarp, snabb fina färger...
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag gillar Sigma 30/2,8 till min NEX5... Tecknar fint, superskärpa... Mycket glugg för pengarna!!!!!
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Tamron AF 70-200/2,8 DI IF

Har visserligen sålt det eftersom det användes för lite i förhållande till värdet. Men så makalöst skarpt och för att vara ett 70-200 f2,8 rätt lätt.

Men gillar också Sony 85mm f2,8. Otroligt litet och lätt och ger mycket bra skärpa.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Även om jag inte använder det mest av mina objektiv, så är mitt Sigma 50 F1.4 en klar favorit. Dels för ljusstyrkan och dels för den mjuka oskärpan. Med det objektivet så blir bilderna väldigt behagliga och intima med den fina separationen av skärpa. På grund av stor frontlins så tappar den en aning kontrast vid motljus, men skuggorna blir inte blåaktiga som på en del andra 50:eek:r.
 

Znutt

Aktiv medlem
3+1

Blir mer än en ;)

Till A-77
Sigma 105/2,8 macro skärpa och närgräns 1:1
Sonys nya 2,8 kitten skärpa
Minolta 200 2,8 APO HS Skärpa och boke är outstanding (200 lite långt och lite dålig närgräns men kan hjäpas av med mellanring)

Till NEX-7
sigma 30/2,8, centrum skärpan är fantastisk.......
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Till min A 77:a

Självklart är kitobjektivet 16-50 helt enastående bra. Förutom denna pärla vill jag passa på att lovorda mitt Tamron 18-270 F/3,5-6,3 Di II PZD
Det är verkligen perfekt "walk around" objektiv. Jag använder i stort sett dagligen, då jag alltid bär kameran med mig på mina dagliga promenader för att hålla kroppen i lagom trim. Jag har tagit heltfantastiska bilder på Duvhöken som slog en trut. Jättefina fågelbilder i stadens koloniträdgårdar, och inte minst att ta bilder då man är på Moderna Muséet, senast på Hilma af Klints fantastiska utställning.
Mina barnbarn nu 2,5 år gamla (tvillingar). Alltid ett objektiv som kan zooma in eller ut på dessa vildingar. A 77:an är ju så härlig att jobba med numera, då man fått ordning på blixtexponeringen, vilket gör att man kan ha stora blixten i vänsterhanden och rikta ljuset dit man vill.

Jag vet att dt är många som rynkar på näsan åt dessa "walk arounds", men jag kan inte säga annat än att jag är helnöjd med såväl skärpa som flexibilitet. Kan vara att jag fått det "perfekta exemplaret" av denna objektivtyp.
Jag är ju varken studiofotograf eller sportproffs, men glädjer mig mycket åt vad såväl A77 samt detta objektiv åstadkommer.

Bertil
 

Trued

Aktiv medlem
Mina 4 kamerors objektivfavoriter

Mina kamerors favoriter:

SONY a99 - 85 f1,4 Zeiss
SONY NEX-5 - Minolta 24 f2,8 med Sony LA-EA2
Minolta 9xi - 35-200 f4,5-5,6
Minolta 7000 - Minolta 70-210 f4 "Beercan"
 

kephart

Aktiv medlem
Nex-5n med ett Canon FD 200/2,8 (adapter och manuell fokus). Fin skärpa och trevligt format för att vara ett tele.
Sigma 30/2,8 är också riktigt fin. Långsam AF bara. Borde funka rätt bra som objektiv på vandring. 19mm kan man ju också komplettera med. Det blir riktigt lätt och smidigt.
 

BM_Photo

Aktiv medlem
Min favorit när det gäller fasta objektiv av det jag har nu så är det Sigmas 50mm 1,4 som gäller med lightcraft workshop variabelt nd filter.

På zoomfronten är sonys 70-200 G ssm min klara favorit.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Ungefär som lite längre upp i tråden - Inte det objektiv jag använder mest, men...
Min absoluta favorit är Minolta 35/2,0. Litet och nätt med en skärpa som får mig att rysa (av lycka). Dessutom, det är något med musten, kontrasten och färgerna. Något som är svårt (för mig) att fixa/kompenserar i efterhand med andra objektiv.
Ett objektiv jag inte kan tänka mig att avyttra, men som ökar suget efter en FF som jag egentligen inte alls "behöver".
 

sonya55

Aktiv medlem
Till A77

Till A77 har jag som originaloptik 70300G ssm. Rejält skarp upp till ca 250 mm.
Inomhus använder jag 1650 ssm som åxå den är rejält skarp.
Men klar favorit är 70300G.
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Zeiss 135/1.8 till A900. Bra skärpa och kontrast ända från fullöppen. Krämig oskärpa också även om oskärpan är lite grön-lila. (LoCA). Hyfsat pigg i fokusen också trots skruvdrift.
 
ANNONS