Annons

Vidvinkel för nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tumla

Medlem
Jag ska köpa mig ett vidvinkel objektiv nu hade jag tänkt.
Men vet inte vilken jag ska välja. Finns hur mycket som helst att välja på.
Funderar på att köra utan zoom. Dom är ju tydligen lite billigare så man kan få bättre objektiv för pengarna.
Ju mer man zoomar ju mer försvinner ju vinkeln. Så vill man zooma med ett vidvinkel?

Har sett objektiv som inte är damm och fukttäta. Hur stor betydelse har det?
Rent spontant så känns det kasst att dom inte är fukt och damm täta.
Någon som har erfarenhet av det. Blir det problem lätt?

Vad jag kommer använda objektivet till.
Landskap (först och främst)
Byggnader
Folk på stan/marknader osv

Min kamera Nikon D7000
Max pris 5000 (kan tänka mig lite till ifall det är ett ringt bra objektiv)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tyvärr finns det inte så många fasta vidvinkel, jag vet bara Samyang 14/2,8 som är något att ha och den är besvärlig att sätta filter på. Jag skulle vilja ha ett 12/2,8 DX raktecknat med standard filter, någon som kan göra ett?

Jag föreslår något av Tokinas antingen 12-24/4 eller 11-16/2,8 det finns något nytt tokina som kommer nu liknade 11-16
 

jay74

Medlem
Tyvärr finns det inte så många fasta vidvinkel, jag vet bara Samyang 14/2,8 som är något att ha och den är besvärlig att sätta filter på. Jag skulle vilja ha ett 12/2,8 DX raktecknat med standard filter, någon som kan göra ett?

Jag föreslår något av Tokinas antingen 12-24/4 eller 11-16/2,8 det finns något nytt tokina som kommer nu liknade 11-16
Jag har Tokina 12-24 och är mycket nöjd. Stabilt. Inte som de kit-zoomar jag har haft i övrigt. Inte så raktecknande (heter det så?), och lite mörka hörn, men lätt åtgärdat i lightroom. Köpte mitt begagnat för 2.500. Nu har jag inte testat några andra så vad du fick ut av det här är kanske något begränsat... :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Nikon 12-24 dx eller 10-24 som är uppföljaren. Under 5000 begagnat. Jag använder det förra som standardobjektiv nästan uteslutande. Jag tror inte du skulle bli missnöjd.

Jag har inte några problem med damm eller fukt. Det har varit med i alla möjliga förhållanden, både i sol och regn. Frontfiltret sitter förstås på utom när det är extra petigt i motljus.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ju mer man zoomar ju mer försvinner ju vinkeln. Så vill man zooma med ett vidvinkel?
Du har blandat ihop zoom med lång brännvidd, ett mycket vanligt missförstånd. Att objektivet är en zoom betyder bara att det har variabel brännvidd, t.ex. från extrem vidvinkel till "lagom" vidvinkel.

På din kamera är omfånget från ca 10-12 mm upp till ca 20-24 mm lagom. Jag använder själv Nikon 12-24 med mycket gott resultat, men de nämnda Tokina är också bra. Sedan finns Sigma 10-20 som också bör upp på listan.

Mitt tips är att du glömmer de fasta om du inte är ute efter ett fisheye-objektiv.

Per.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tror inte att Kennet har blandat ihop något alls. När man zoomar (in) så förlänger man brännvidden och minskar bildvinkeln.

Vill man då zooma (in) med ett vidvinkelobjektiv? Det beror på. När jag har mitt 16-85 med mig så använder jag aldrig mitt 10-20 på någon annan brännvidd än 10 mm. Ibland så lämnar jag mitt 16-85 hemma och tar bara med ett fast 50 mm objektiv och 10-20. Då använder jag det nästan mer på 20 mm än på 10 mm.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tror inte att Kennet har blandat ihop något alls. När man zoomar (in) så förlänger man brännvidden och minskar bildvinkeln.

Vill man då zooma (in) med ett vidvinkelobjektiv? Det beror på. När jag har mitt 16-85 med mig så använder jag aldrig mitt 10-20 på någon annan brännvidd än 10 mm. Ibland så lämnar jag mitt 16-85 hemma och tar bara med ett fast 50 mm objektiv och 10-20. Då använder jag det nästan mer på 20 mm än på 10 mm.
Ja, det var dumt av mig att utgå ifrån att det var ett missförstånd, men jag får förvara mig med att ordet "zoom" så ofta missförstås. Min erfarenhet är inte riktigt som din, jag använder ofta min 12-24 på annan brännvidd än 12mm. Att slippa byta objektiv är ju själva tanken med zoom-objektiv.

Per.
 

Atenza85

Aktiv medlem
Var i samma sits tidigare i somras och jag kom fram till att Nikons 10-24 var de bästa alternativet. Hittade ett begagnat här på Fotosidan och jag har varit mycket nöjd med det. De enda jag ångrar är väl att jag inte har köpt ett tidigare! :)
 

Tumla

Medlem
Tack för alla svar!

Jag har ett kit objektiv plus ett 70-200mm objektiv.
Efter jag har läst era svar så blir det nog ett "zoom" objektiv. För att komplicera 70-200 lite mer.


10-24 verkar ni alla vara överens om. Nu ska jag bara forska i vilket märke jag vill ha :)
 

microo

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Jag har ett kit objektiv plus ett 70-200mm objektiv.
Efter jag har läst era svar så blir det nog ett "zoom" objektiv. För att komplicera 70-200 lite mer.


10-24 verkar ni alla vara överens om. Nu ska jag bara forska i vilket märke jag vill ha :)
Är inte vidvinkel men komplettera gärna med Nikon DX 35 1.8 bra och prisvärd så tror jag at du använder din kittzoom minimalt då 10-24 35 och 70-200 blir väldigt användbart
 

pdahlen

Aktiv medlem
Finns två stycken begagnade tokina 11-16 för 3200:- resp 3600:- på ScandinavienPhoto så får du 6 mån garanti också
 

Tumla

Medlem
Finns två stycken begagnade tokina 11-16 för 3200:- resp 3600:- på ScandinavienPhoto så får du 6 mån garanti också
Är det dom som ligger ute här på annons? Finns två här med samma priser iaf :)
Ska kolla på ett klipp på youtube där dom visar tokina objektivet.
Digitalrev som gjort klippet, tycker dom är lite små roliga och verkar kunniga :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det dom som ligger ute här på annons? Finns två här med samma priser iaf :)
Ska kolla på ett klipp på youtube där dom visar tokina objektivet.
Digitalrev som gjort klippet, tycker dom är lite små roliga och verkar kunniga :)
du hittar dem på ScandinavienPhotos hemsida under fliken begagnat och sedan nikonobjektiv
 
ANNONS