Annons

Krämarevarning

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Spännande tråd, då jag känner mig lite träffad men tycker det är mycket intressant med alla åsikter. Jag är nog vad flertalet i tråden skulle kalla en "krämare" men jag försöker sköta det snyggt. Jag har fotograferat länge och framförallt varit prylintresserad och har sedan ett tag tillbaka startat en liten sidoverksamhet som köper och säljer begagnad fotoutrustning. Jag sköter bokföring, är godkänd för F-skatt och vinstmarginaltaxerar.
Målet med verksamheten är att jag ska kunna köpa och sälja utrustning av och till privatpersoner för att ge privatpersoner en smidig möjlighet att sälja eller köpa prisvärd begagnad kamerautrustning på ett tryggare sätt än att köpa direkt av privatpersoner. Eftersom jag driver företag så är jag ju omfattad av alla förpliktelser som det innebär och dessutom erbjuder jag garanti och öppet köp. För att kunna göra detta så måste jag ju köpa in billigare än vad jag säljer och dessutom ha marginaler nog att tåla smällar (jag har fått reparera en hel del prylar och har ett objektiv som är helt värdelöst då det var förstört när jag fick det), men vad jag märkt hittills så finns det en efterfrågan på enkla och trygga affärer hos en del.

Det är alltid uppenbart att man köper av ett företag när man köper av mig eftersom jag säljer via min webshop, företagsannonser på blocket eller som företag på tradera. Eftersom kännedomen om mitt företag inte är så stor ännu så måste jag dock jaga annonser själv på blocket och tradera, vilket betyder att jag är snabb på att hugga på "fynd" så fort dom dyker upp. Vad anser församlingen om detta? Är det omoraliskt av mig eller är det ok?

Till protokollet kan föras att jag aldrig har köpt eller sålt här på fotosidan i egenskap av mitt företag.
Om det var du som beskrevs ovan, använde du verkligen säljarens bild i din annons när du sålde produkten vidare?
 

hokan

Aktiv medlem
Om det var du som beskrevs ovan, använde du verkligen säljarens bild i din annons när du sålde produkten vidare?
Det var inte jag som beskrevs ovan och jag skulle aldrig få för mig att använda säljarens bild.
I mitt fall måste jag få hem och kontrollera alla varor innan jag kan lägga ut dom till försäljning, och då tar jag också egna bilder (jag tror jag har lite högre krav på produktbilder när jag säljer än gemene man på blocket också :), bifogar ett exempel på min egen produktbild )
Skulle jag sälja saker som visar sig vara defekta (ja det har hänt) så innebär det en hel del bekymmer och problem för mig så det vore bara dumt att sälja saker innan jag testat dom, och det borde gälla även för dom som säljer privat om dom inte är lurendrejare rakt igenom.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Det var inte jag som beskrevs ovan och jag skulle aldrig få för mig att använda säljarens bild.
Bra!

I mitt fall måste jag få hem och kontrollera alla varor innan jag kan lägga ut dom till försäljning, och då tar jag också egna bilder (jag tror jag har lite högre krav på produktbilder när jag säljer än gemene man på blocket också :), bifogar ett exempel på min egen produktbild )
Det är lite så jag tänker också. Är varan i perfekt skick kan man dessutom använda pressbilder.

Skulle jag sälja saker som visar sig vara defekta (ja det har hänt) så innebär det en hel del bekymmer och problem för mig så det vore bara dumt att sälja saker innan jag testat dom, och det borde gälla även för dom som säljer privat om dom inte är lurendrejare rakt igenom.
Det det där blir ju ett problem eftersom du inte använt varan så kan du inte veta om tex ett objektiv fokuserar fel i vissa lägen.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Detta verkar vanligt bland begagnade bilar. Ta det med en nypa salt, men hörde från någon som jobbade på en bilfirma att det finns anställda på vissa firmor som sitter hela dagarna och letar efter felprissatta bilar på blocket.

Sett exempel på det själv. En gång kom en bil upp en vardagskväll, ganska sent. Tänkte att jag skulle ringa på den på morgonen, men ser då att den redan sålts.
Efter ett par dagar har den bytt ägare till en bilfirma och läggs upp för försäljning 50' dyrare och utan vinterhjul.

Förvånande nog varierar priser ganska mycket mellan olika ställen (forum, blocket, tradera, facebook) när det gäller prylar, kamerautrustning etc. Har själv utnyttjat det för att göra bra köp, men har aldrig genast sålt vidare något, det skulle kännas lite omoraliskt :) Tycker dock det är säljarens ansvar att ta reda på vad man ska sätta för pris och köparen kan inte lastas för att ha köpt något "för billigt", så länge man inte luras eller pressar säljaren då.
Jag hade en Skoda Octavia Classic från 2000. Sprillans nya skivor fram, alltid servad och i övrigt i hyfsat skick. Köpte en Volvo V70, 2015 och våndades över jobbet med att sälja Skodan som nu stod oanvänd. Då kommer en granne förbi. Han hade sett bilen stå där och undrade om jag ville sälja. Blev överlycklig att bli av med bilen och besväret och sålde för tre lax. Grannen – som har kunskap och utrustning för att meka – sålde sedan för 12 tusen. Blev jag ledsen i ögat? Absolut inte, jag hade aldrig kunnat få ut den summan själv. Bara att gratulera grannen till en hyfsad timpenning för nedlagt jobb. Sensmoralen? Jo, du säljer en pryl till det pris du är villig att acceptera. Köparen gör sedan likaledes när hen i sin tur säljer vidare. Inget att gnälla över tycker jag.

En annan sak är det om köparen ser att säljaren sitter på en raritet, säg en udda Leica-kamera som är glödhet på samlarmarknaden, men att säljaren inte har en susning om detta. Att då inte upplysa säljaren om detta faktum, utan låtsas som ingenting och köpa för en i sammanhanget spottstyver, och sedan sälja med jättevinst – det är djupt omoraliskt, anser jag. Att utnyttja någons okunskap för egen vinning är inte ok.

/ FiCa 1
 

PMD

Aktiv medlem
Det är lite så jag tänker också. Är varan i perfekt skick kan man dessutom använda pressbilder.
Annonser som inte har bilder på det exemplar som ska säljas är jag skeptisk till. Jag brukar oftast undvika att köpa av säljare som gör så, och hellre vänta på att det dyker upp ett alternativ.
 

iSolen.se

Guest
Annonser som inte har bilder på det exemplar som ska säljas är jag skeptisk till. Jag brukar oftast undvika att köpa av säljare som gör så, och hellre vänta på att det dyker upp ett alternativ.
Du menar att skicket skulle synas? Min erfarenhet är att slitage helt enkelt inte syns på bild. En "egentagen" bild kan f ö vara stulen som i exemplet ovan så någon vidare indikation på innehav är det inte heller, bilden är en bedragares minsta problem :)
 

PMD

Aktiv medlem
(Det kosmetiska) skicket syns på en bild som inte är helt uselt fotograferad.

"Snodda" bilder går ofta att hitta originalet till.

En "pressbild" syns direkt att den är "snodd" och då är det oftast ingen idé att bry sig mer om den annonsen, enligt min mening.
 

iSolen.se

Guest
(Det kosmetiska) skicket syns på en bild som inte är helt uselt fotograferad.

"Snodda" bilder går ofta att hitta originalet till.

En "pressbild" syns direkt att den är "snodd" och då är det oftast ingen idé att bry sig mer om den annonsen, enligt min mening.
Min erfarenhet från webutveckling är att vilken bild som helst är bättre än ingen bild. Det är därför artiklar brukar prydas med stockbilder när de inte har bilder från händelsen.

Eftersom vi pratar om mig: Skicket på mina grejer går normalt inte att skilja från nya produkter, det är också därför jag brukar annonsera ut dem som i nyskick.

Och en officiell pressbild luras inte, den är som sagt en pressbild.

Smårepor etc syns f ö inte på bild i de storlekar man får ha. Är slitaget så stort att det syns i bild är det rejält använda grejer i mycket dåligt skick.
 

PMD

Aktiv medlem
En nött yta behöver inte betyda att innanmätet är trasigt, så man behöver också läsa beskrivningen av varan samt titta på annonsörens historik och betyg, och därefter göra en sammanvägd bedömning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Spännande tråd, då jag känner mig lite träffad men tycker det är mycket intressant med alla åsikter. Jag är nog vad flertalet i tråden skulle kalla en "krämare" men jag försöker sköta det snyggt. [...]
Trådskaparen ondgjorde sig över att någon som angav sig vara (eller uppfattades vara) en fotoentusiast visade sig vara (eller uppfattas som) en krämare när denne efter genomför affär satte ut samma vara till ett högre pris.

Krämare = handlare.

Trådskaparen kände sig lurad.

Tråden hade nog aldrig startat om köparen presenterat sig som handlare vilken köper och säljer prylar.
 

Speedo58

Medlem
Förutom lögnen om nyskick. "Två år gammalt utan spår av användning" är inte samma sak som nyskick. Nog föredrar du ärliga säljare framför oärliga, eller?
Nu är det ju så att "två år gammal utan spår av användning" faktiskt betyder just nyskick. Det har inte så mycket med åldern på varan att göra utan mera hur sliten den är. Om den ser ut som ny så är det "nyskick". Det är den faktiska betydelsen av ordet.
I övrigt håller jag med dig om krämare. Det är bara synd att du kallar någon lögnare för att du inte helt ut förstår betydelsen av ett ord. Det är ju ganska viktigt och inte bara en "absurd detalj"
 

glemmy

Aktiv medlem
Jag hade en Skoda Octavia Classic från 2000. Sprillans nya skivor fram, alltid servad och i övrigt i hyfsat skick. Köpte en Volvo V70, 2015 och våndades över jobbet med att sälja Skodan som nu stod oanvänd. Då kommer en granne förbi. Han hade sett bilen stå där och undrade om jag ville sälja. Blev överlycklig att bli av med bilen och besväret och sålde för tre lax. Grannen – som har kunskap och utrustning för att meka – sålde sedan för 12 tusen. Blev jag ledsen i ögat? Absolut inte, jag hade aldrig kunnat få ut den summan själv. Bara att gratulera grannen till en hyfsad timpenning för nedlagt jobb. Sensmoralen? Jo, du säljer en pryl till det pris du är villig att acceptera. Köparen gör sedan likaledes när hen i sin tur säljer vidare. Inget att gnälla över tycker jag.

En annan sak är det om köparen ser att säljaren sitter på en raritet, säg en udda Leica-kamera som är glödhet på samlarmarknaden, men att säljaren inte har en susning om detta. Att då inte upplysa säljaren om detta faktum, utan låtsas som ingenting och köpa för en i sammanhanget spottstyver, och sedan sälja med jättevinst – det är djupt omoraliskt, anser jag. Att utnyttja någons okunskap för egen vinning är inte ok.

/ FiCa 1
Nu framgick det inte om din granne fick lägga mycket tid på att fixa ordning din Skoda till försäljning, det antar jag att han gjorde, men om han nästan direkt sålde den för 4 gånger pengarna utan att göra något tycker jag det var ganska svinigt gjort haha!

Det är dock skillnad på bilar och samlarprylar. Värdet är svårt att uppskatta för en oinsatt, så risken att säljaren beter sig klandervärt är förstås större.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Märkligt!

Säljare försöker naturligtvis får bra betalt för sina prylar. Köparna försöker köpa så billigt som möjligt. Alla parter i en affär får ju ta reda på så mycket som möjligt INNAN affären avslutas.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag är fotointresserad och teknikintresserad och har köpt/sålt en del här genom åren. För det första måste jag säga att det alltid funkat bra - säljer hellre här än på Tradera. Känns hyfsat säkert här.



Att någon köper med intention att sälja vidare med vinst har jag inget problem med, varför skulle jag ha det? Det förekommer ju överallt. Varför ska man klaga på det? Att någon däremot använder säljarens bild för att direkt kränga vidare något han just köpt (eller affären kanske inte ens är klar) är åt h-e enligt mig. Anmäl pappskallen!



Det kommer alltid att finnas personer med koll på priser/marknaden som kan göra bra affärer om de vill sälja vidare. Vilket är helt ok enligt mig, det är ju så det fungerar. För gemene man som vill sälja ett par objektiv och ett kamerahus för att t. ex. byta system så kan det vara viktigare att få sålt hyfsat snabbt för att kunna gå vidare och då kanske de har något lägre priser vilket sk. "krämare" kan utnyttja och sälja vidare. Helt ok. Men de flesta på FS är nog "vanliga" säljare som vill bli av med nåt för att kunna köpa nåt annat.



Varför klaga på att nån säljer vidare till högre pris...Höj priset själva om ni är missnöjda! Och hoppas ni får sålt.



För övrigt verkar det vara många som försöker få ut höga priser för beg. här. Jag skulle aldrig betala mer än ca 50-70% av nypris eftersom risken med beg-köp är hög. Spelar ingen roll om grejorna är i jättefint skick. T. ex. om ett objektiv kostar 15000 i nypris skulle jag aldrig betala mer än 10000kr beg...oavsett om säljaren hävdar nyskick, aldrig uppackad, inte använd, bara stått i vitrinskåpet för att titta på etc. Går inte att kontrollera vad säljaren påstår och det är för hög risk helt enkelt.



Samma tankesätt har jag när jag säljer - jag tror inte att nån är villig att betala mer än vad jag själv skulle göra.


Varför skulle jag betala 8000kr för ett beg. objektiv privat om jag kan få ett nytt för 10000, eller ett beg från butik med 6 mån. garanti för 8500kr?
 

afe

Aktiv medlem
Såvitt jag förstått har medlemmen som köpte batterigreppet inte återanvänt säljarens bild, så någon bildstöld är det inte fråga om. Jag tycker hela diskussionen är storm i ett vattenglas då ingen brutit mot vare sig lagar eller fotosidans regler.
 
ANNONS