Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraryggsäck för vandring (lång dagstur)

Produkter
(logga in för att koppla)

SINGO

Aktiv medlem
Väcker den här tråden då det kommit något nytt på marknaden. I slutet av förra året presenterade Lowepro en serie som heter Rover Pro. Vandringsryggor på 35-45 liter med kamerainsats.
Då har jag själv provat Lowepro Rover Pro 45 AW. Tanken är god men med en rygglängd till kota C4 på 48 cm som max riktar den sig mot tjejer och korta killar. Mina 187 cm och lång rygg gick inte alls. Synd för säcken är väl anpassad i övrigt!
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det där med kort rygglängd tycker jag är ett stående (!) problem med Lowepro:s ryggsäckar, alla Rover och Trekker-säckar jag har provat har varit för korta för mina 183 cm. Jag förstår inte riktigt vad de har för målgrupp?
 

Snapphane

Aktiv medlem
Sverige och Norden generellt har långa män, i övriga världen är man kortare. Säkert det som ligger bakom.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Sverige och Norden generellt har långa män, i övriga världen är man kortare. Säkert det som ligger bakom.
Jag har en måhända naiv bild av att amerikaner är ganska långa de också? Enligt Wikipedia är genomsnittslängden för unga svenska män 181,5 cm och för amerikaner 179 cm. Nåväl, det är märkligt att det inte finns några nordeuropeiska tillverkare av kameraväskor med tanke på både vår genomsnittslängd, antalet ryggsäckstillverkare i vår del av världen och foto/naturintresset.
 

PMD

Aktiv medlem
Nåväl, det är märkligt att det inte finns några nordeuropeiska tillverkare av kameraväskor med tanke på både vår genomsnittslängd, antalet ryggsäckstillverkare i vår del av världen och foto/naturintresset.
Det finns ju Lestras fotoryggsäckar som är tillverkade av Sacci (Haglöfs).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det där med kort rygglängd tycker jag är ett stående (!) problem med Lowepro:s ryggsäckar, alla Rover och Trekker-säckar jag har provat har varit för korta för mina 183 cm. Jag förstår inte riktigt vad de har för målgrupp?
Själv har jag en Lowepro Rover AW Plus med justerbart bärsystem som passar mina 194 cm alldeles utmärkt.
 

SINGO

Aktiv medlem
Det finns ju Lestras fotoryggsäckar som är tillverkade av Sacci (Haglöfs).
Ja, dom lär ju vara anpassade för längre än 170 cm. Men hade gärna sett en variant som påminner om Lowepro Rover Pro. Dvs med möjlighet att snabbt få fram kamera/objektiv samt att man får plats med annat än kamera. Så kanske 45-50 liter plus kameradel... Detta saknas på marknaden.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det finns ju Lestras fotoryggsäckar som är tillverkade av Sacci (Haglöfs).
Ja, Lestra är väl den enda jag känner till förutom Fjällrävens kamerainsats till Kånken. Med tanke på antalet ryggsäckstillverkare tycker jag det är förvånansvärt få, jag kan komma på närmare ett tiotal svenska och norska märken och det finns garanterat lika många tyska tillverkare.

Lestra är säkert bra men jag skulle aldrig betala >5000 kr för en ryggsäck utan vettigt midjebälte (bältet på Outdoor-modellen ser inte ut att vara mer än 3-4 cm).
Ja, dom lär ju vara anpassade för längre än 170 cm. Men hade gärna sett en variant som påminner om Lowepro Rover Pro. Dvs med möjlighet att snabbt få fram kamera/objektiv samt att man får plats med annat än kamera. Så kanske 45-50 liter plus kameradel... Detta saknas på marknaden.
F-stop Satori eller Tilopa BC? 62 resp 48 L innervolym utan kamerainsats.
 
ANNONS