Annons

Studiecirkel i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

jgran

Aktiv medlem
Möte nr 2 påminnelse

Hej Alla,

Har varit lite låg aktivitet på gruppen så jag tänkte skicka ut lite info här också.

Möte nummer två sker den 9/4 Tisdag i morgon. Klockan 19:00 i Teatersalen, samma hus.

Mvh
Johan
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Som jag meddelade sist vi träffades så kommer jag ikväll, men kan inte komma förrän något efter kl 18.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nu i tisdags diskuterade vi ju att börja ragga modeller. För egen del tycker jag att det är i tidigaste stadiet, vi måste åtminstone ha kommit förbi "fummelstadiet" anser jag...

Nåväl, när jag oförsiktigt nog råkade nämna att jag numera faktiskt får besök av en tjej / kvinna varje dag (i sällsynta fall kan det vara en kille), så slängdes omedelbart raggningsuppgiften på mina axlar. Med kravet - max 30 år. Att det inte var intressant med killar tycktes av någon anledning vara helt självklart. Nåja, eftersom kvinnor är mycket snyggare, så finns här väl ett klart "objektivt" skäl...

Trodde det skulle bli lätt att få ihop mångdubbelt fler kvinnor än vad vi skulle kunna hinna med att hantera. Under sommarmånaderna (när det är mycket vikarier) brukar jag väl träffa över hundra olika tjejer. En faktor som jag dock tidigare inte ägnat en tanke åt är sagda kvinnors ålder. Nu blev jag varse att de allra flesta inte uppfyllde ert viktigaste krav här - max 30 år - så ännu har det inte kommit någon som jag kunnat fråga... Igår kom det dessutom en kille istället, och som till råga på allt inte var mycket snyggare än vad jag själv är ens!

Det kommer förstås att efterhand dyka upp tjejer som uppfyller det för er tydligen mycket viktiga ålderskravet...


En annan sak jag behöver få kläm på är lämpliga villkor. Jag har luskat lite, och den mest förekommande ersättningen för modeller utan vana är att få några bilder, men inga pengar. Bilderna kan ju levereras via Internet / mejl eller via CD / DVD, och bör vara minst grundbearbetade, åtminstone JPEG-kvalitet. Pappersbilder förekommer också, och själv tycker jag att de modeller som kan tänkas ställa upp borde få minst en sådan ungefär i A4-storlek.

Någon som har tillgång till en Epson Stylus Pro R3800 eller R3880? Dessa är vad jag sett de bästa fotoskrivare som går att få för (någorlunda) rimliga pengar. Rimliga åtminstone ifall man har jobb, dvs inte för en pensionär som mig...
.
 

jgran

Aktiv medlem
Nu i tisdags diskuterade vi ju att börja ragga modeller. För egen del tycker jag att det är i tidigaste stadiet, vi måste åtminstone ha kommit förbi "fummelstadiet" anser jag...

.
Hallå Gunnar!

Bra att du är på gång och raggar modeller men du behöver inte känna att du är uppgiven för att det inte kom någon pingla till dig denna gång, Kjell har redan tagit hand om saken och bokat in en tjej som han fotat. Tror Peter också har fixat en tjej och jag kanske också har en kroken.

Så hittar du någon så behöver det ju inte bestämt vara till nästkommande gång utan det kan vara så att modellen blir inbokad för någon annan träff.

Vi får inte vara rädda att göra bort oss, ingen av oss är proffs (långt därifrån) och inte heller modellerna. Jag tror att det finns gott om modeller som är villiga att ställa upp, alla plåtningar behöver inte vara mode utan det kan vara helt vanliga människor som vill ha helt vanliga (lite bättre) bilder. Det där med restriktioner i kön och ålder kanske vi ska ta ett vidare snack om, för min del spelar det inte så stor roll.

Jag tycker som du där att modellerna ska få betalt i bilder, än så länge, och eftersom jag är ganska oerfaren i sådana affärsuppgörelser så är jag lite osäker på om modellen kräver tryckta bilder eller endast jpg. Men att skicka några bilder på tryck hos en internet-handlare kan inte vara så dyrt.

Jag har skrivit lite instruktioner på hur nästa träff ska se ut.
Per tar hand om ljuset, han fixar en uppställning som ska funka under hela plåtningen.
Kjell tar hand om kamera och tar också med sin dator så vi alla kan se på stor bild hur resultatet blir.

Låter det bra?

Nu förs det diskussioner på tre ställen, här i forumet, i vår grupp och på facebook. Skulle du kunna begränsa dig till gruppen eller facebook?

Hade bra!

Mvh
Johan
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Att föra fortsatta diskussioner i vår grupp - inga problem. Fast där får man väl inga emejl-aviseringar när det kommer något nytt inlägg?

Men facebook - njaaee... jag försöker nog bromsa så länge jag orkar för att inte sugas ner i det träsket...

När det gäller modellerna, så tror jag inte de är i läge att kunna kräva någonting alls. Vad jag har förstått verkar deras "bargainpower" uteslutande ligga i att de kan säga nej. I och för sig en ganska stark position... Ifall inget avtal har upprättats, så har fotografen alla rättigheter. Muntliga avtal gäller, men det kan ju förstås vara svårt att i efterhand styrka vad som överenskommits.

Jag har frågat några "flickfotografer", och de säger att icke-professionella modeller sällan kräver någonting alls, men ifall fotografen föreslår någon form av ersättning (vanligen bilder) så hugger de flesta direkt oavsett vad det är, och, ifall det är i form av bilder, oavsett om de erbjuds dessa i printad eller enbart i elektronisk form (för egen del anser jag att de ska få åtminstone en bra utprintad bild från varje session). Det normala förefaller som sagt vara att ersättning utgår som bilder i en eller annan form. Ifall någon av dem vi lyckas ragga upp skulla visa sig utveckla en tydlig talang som modell, så får vi naturligtvis diskutera ytterligare ersättningar då.

Kan nog bli kul det här!
.
 
ANNONS