Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

maxar

Aktiv medlem
hej är ny olycklig kameraägare.

hittade på blocket två zoomar

Nikon / Nikkor AF ED VR 80 - 400 f4,5 - 5,6D 6995,- (första generationen)
Nikon / Nikkor AF D 80 - 200 1:2,8D 4995,-

vilket är det bästa köpet?

har en D610

vill fota på avstånd men vill så klart ha det bästa för pengen.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Den kortare är bättre optiskt, troligtvis snabbare af åxå. Ska du nå samma räckvidd med den så behöver du köra på en 2x converter, då är jag inte säker på hur utgången blir. Så nästa fråga skulle väl bli - på vilket avstånd tror du att du oftast vill använda objektivet? Vilda djur, fågel, båtar, fotboll....då kanske 400:at är bättre. Eller plåta barnen när de leker på avstånd, porträtt....200:an. Om du inte har ett utpräglat behov av bilder på lång distans så gå på den korta. Personligen tycker jag den liksom är tillräckligt bra för att ses lite som en investering att ha i fotoväskan. Den längre är väl inte direkt mästare på nåt. Lycka till.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikons första generation av 80-400 har väl aldrig ansetts som ngt jättebra objektiv.
Nikons telezoomar med 2,8 är alla bra. Sen finns det skillnader mellan dem också.
VRII är skarpare än VRI.
Skjutzoomen är inte snabb i AF, men skarp är den. Den hänger inte med i fotboll för pojkar 14-15 års ålder.

Så du får nog allt skriva vad du skall fotografera för att få ett bättre råd.
Personligen har jag ingen nytta alls av 400mm.

Till fotbollen köpte jag ett VRII och en 1,4 extender.
Jag testade Sigmas 120-300/2,8 men det blev alltför stort o klumpigt.
 

maxar

Aktiv medlem
okay

jag är rätt velig och lite prylgalen för tillfället.

så 80-200 2.8an är de bättre objektivet. även fast det saknar vr?

Vill ha ett objektiv med ut på landet som klarar lite väderförhållanden
skjuta lite på avstånd, porträtt är ju klart intressant också.

svåra val
tack för svar.
 

eskil23

Aktiv medlem
så 80-200 2.8an är de bättre objektivet. även fast det saknar vr?
Den är ett till två stopp snabbare vilket uppväger den ganska rudimentära VR:en i gamla 80-400.

Själv så tycker jag att det är svårt att jämföra dessa objektiv. Båda är gamla, men där upphör likheterna. 80-400 går dubbelt så långt som 80-200 medan 80-200 har dubbelt så stor bländare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit med om att en kamera eller dess objektiv inte klarar av vädret.
Plåtat i både storm med regn o hagel o snö, de tål rätt mycket.

Jo vi hade iofs en klubbmedlem som skulle klättra över ett stängsel o kameran fick en kyss av elstängslet.
Bättre kameran dog än klockspelet...
 
ANNONS