Annons

Nikon - Annat Porträttobjektiv i klass med 85 f/1.4G?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Bra tips. Kikade lite och frågade vilket han använt. Han hade ett nikonhus iaf 😊
Visade sig att det var 200 f2 Ai-S som han hade. Frågan är väl om skärpan håller om man tittar lite närmare. Hade en 400 f/3.5 Ai-S tidigare och den fokusringen var lätt att rotera, så det är nog inga problem att hantera - stora frågetecknet är om det objektivet verkligen är värt prisskillnaden mot VR-varianten.

Får tacka för inflikningarna från samtliga - 105:an hade jag räknat bort då jag hade hört någonstans på nätet att den var lite oförtjänt "hajpad", men ska slänga ett extra öga på den.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ja, den används även i svagare ljus & visst märker jag att den bommar oftare då men jag tycker den imponerar även då med att sätta skärpan i kritiska lägen. Jag skulle tro att det kan finnas förbättring att hämta på just den punkten i att använda modernare hus än jag kör med (D3s & D800)
Men igen - gillar hårt att den naglar skärpa på 1.4, det är fint & kanske borde vara en självklarhet. 85/1.4 har jag ingen erfarenhet av. Dock har jag tagit många bilder med 85/1.8 & en sån glugg behöver man inte jämföra med i några avseenden. Lycka till i sökandet!
Bra att veta :) - 85 f/1.8G är ändå en ruggigt prisvärd glugg, även om 85 f/1.4D bara är 1500 kr dyrare och levererar ännu bättre resultat.
 

lofling

Aktiv medlem
Bra att veta :) - 85 f/1.8G är ändå en ruggigt prisvärd glugg, även om 85 f/1.4D bara är 1500 kr dyrare och levererar ännu bättre resultat.
Jag blir nyfiken att se den praktiska skillnaden, har du några exempel på direkta jämförelser? Vet att Benjamin Kanarek, fotar för ELLE, är väldigt förtjust i 85/1,8 och verkar inte anse det värt att skaffa 85/1,4 (Men han lär inte behöva fota ofta i jobb vid f1,4 iofs)
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag blir nyfiken att se den praktiska skillnaden, har du några exempel på direkta jämförelser? Vet att Benjamin Kanarek, fotar för ELLE, är väldigt förtjust i 85/1,8 och verkar inte anse det värt att skaffa 85/1,4 (Men han lär inte behöva fota ofta i jobb vid f1,4 iofs)
Jag har själv haft 85 1.8G, 1.4D och nu 1.4G (använder aldrig vid f/1.4 pga skulle aldrig få tillräckligt skärpedjup då) och största skillnaden är bakgrundsoskärpan som renderas snyggare på båda 1.4:eek:rna (svårt att hitta exempel på f/2 med 85an för de brukar köra på ca 2.8-4). Vi är 3 som fotar samtidigt och de andra två brukar köra på 1.8G medan jag kör 1.4G. Plockar några exempel nedan:

1.4G:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/38447343936/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/38195963626/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/37084883993/in/dateposted-public/

1.8G
https://www.flickr.com/photos/frantisim/38594478991/in/dateposted/
https://www.flickr.com/photos/frantisim/38594421421/in/dateposted/
 

PMD

Aktiv medlem
Är det en gängse prisnivå? Det tycks lite märkligt att ett objektiv som kostar nästan 13000 nytt skulle säljas för 4500 kr begagnat. Det ska väl vara bra skruttigt då.
 

cardazio

Aktiv medlem
Är det en gängse prisnivå? Det tycks lite märkligt att ett objektiv som kostar nästan 13000 nytt skulle säljas för 4500 kr begagnat. Det ska väl vara bra skruttigt då.
Jag köpte mitt som var i nyskick inkl. alla tillbehör och nano coatat B+W filter för 4500 och har sett andra i liknande skick över året för det priset. Kollar av köp&sälj dagligen sedan en lång tid tillbaka. Säkert inte omöjligt att få 6000 för det objektivet som säljare om man har tur, men man bör kunna pruta ned det till 4500 kr om man står på sig (exkl. filter och kartong då - jag hade lite tur med mitt).

D-varianten är väldigt prisvärd, men det negativa med den är att den har plastringen för växling mellan autofokus och manuell fokus som är benägen att spricka sönder (kostar ca 2000 kr att reparera har jag för mig), så det är ett riskobjektiv på det sättet.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag köpte mitt som var i nyskick inkl. alla tillbehör och nano coatat B+W filter för 4500 och har sett andra i liknande skick över året för det priset. Kollar av köp&sälj dagligen sedan en lång tid tillbaka. Säkert inte omöjligt att få 6000 för det objektivet som säljare om man har tur, men man bör kunna pruta ned det till 4500 kr om man står på sig (exkl. filter och kartong då - jag hade lite tur med mitt).
För fyra år sen kostade 85/1.4D under 9000 kr (enligt Prisjakt), och med det nypriset vore inte 4500 ett orimligt begagnatpris (även om halva nypriset också är ett riktigt bra pris).

Det kan ju hända att säljarna inte har hängt med på prisutvecklingen och att det därför går att göra fynd på begagnade 85/1.4D. Jag kanske borde kolla runt lite? :)

D-varianten är väldigt prisvärd, men det negativa med den är att den har plastringen för växling mellan autofokus och manuell fokus som är benägen att spricka sönder (kostar ca 2000 kr att reparera har jag för mig), så det är ett riskobjektiv på det sättet.
Räcker det inte att ställa om till M-fokus på kameran? Vad gör omkopplaren mellan AF och MF på objektivet? Mitt 50/1.4D har ingen sådan omkopplare.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag har själv haft 85 1.8G, 1.4D och nu 1.4G (använder aldrig vid f/1.4 pga skulle aldrig få tillräckligt skärpedjup då) och största skillnaden är bakgrundsoskärpan som renderas snyggare på båda 1.4:eek:rna (svårt att hitta exempel på f/2 med 85an för de brukar köra på ca 2.8-4). Vi är 3 som fotar samtidigt och de andra två brukar köra på 1.8G medan jag kör 1.4G. Plockar några exempel nedan:

1.4G:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/38447343936/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/38195963626/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/37084883993/in/dateposted-public/

1.8G
https://www.flickr.com/photos/frantisim/38594478991/in/dateposted/
https://www.flickr.com/photos/frantisim/38594421421/in/dateposted/
Snygga bilder men omöjligt att jämföra objektiven baserat på dem skulle jag säga.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För fyra år sen kostade 85/1.4D under 9000 kr (enligt Prisjakt), och med det nypriset vore inte 4500 ett orimligt begagnatpris (även om halva nypriset också är ett riktigt bra pris).

Det kan ju hända att säljarna inte har hängt med på prisutvecklingen och att det därför går att göra fynd på begagnade 85/1.4D. Jag kanske borde kolla runt lite? :)
Det är nu ett hyfsat antal år sedan 1,4G kom, så objektivet är egentligen inte aktuellt. Sedan tycker jag också att 4,5 kkr känns som i underkant, men det brukar många (men inte alla) av cardazios prisangivelser göra. Jag gissar att han går hårt åt säljarnas prisförväntningar. Annat går inte om man ska snurra sin objektivuppsättnng så mycket som han gjort, för då blir ruinerad. :) Sedan är det ju också frågan om hur mycket tid man har för att leta bra affärer. Jag köpte för ett antal år sedan en gräsröjare som var som ny för 1/5-1/6 av nypriset, men då hade jag ju suttit och spanat och sedan kunde kasta mig iväg till säljarens "residens" för affär direkt efter telefonsamtalet. Hade jag sagt att jag kommer i eftermiddag hade det varit någon annan som fått köpa.

Räcker det inte att ställa om till M-fokus på kameran? Vad gör omkopplaren mellan AF och MF på objektivet? Mitt 50/1.4D har ingen sådan omkopplare.
Nej, ringen frikopplar fokusringen när den står i AF-läge på dessa objektiv, förutom att den även styr huruvida AF-motorn i kamerahuset snurrar eller inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, ringen frikopplar fokusringen när den står i AF-läge på dessa objektiv, förutom att den även styr huruvida AF-motorn i kamerahuset snurrar eller inte.
Hur samarbetar ringen med omkopplaren på kameran? Görs omkopplaren på kameran överflödig om man har ett 85/1.4D monterat?

Varför behöver fokusringen frikopplas på 85/1.4D när det inte behövs på 50/1.4D? Tyngre glas?
 

cardazio

Aktiv medlem
Snygga bilder men omöjligt att jämföra objektiven baserat på dem skulle jag säga.
Ja, tyvärr insisterar de jag fotar med att köra på ca f/2.8-4.

Efter att ha använt alla 3 en hel del tycker jag att 85 1.4D är mest prisvärd om man är petig med resultaten. Med det sagt är 1.8G vanligtvis det första köprådet jag ger någon som frågar mig om vad de bör köpa - både för att det är bra, samt att det håller andrahandsvärdet väl utifall de vill sälja av det senare. Många andra faktorer är viktigare än skillnaden mellan 1.8G och 1.4D :p.
 

lofling

Aktiv medlem
Ja, tyvärr insisterar de jag fotar med att köra på ca f/2.8-4.

Efter att ha använt alla 3 en hel del tycker jag att 85 1.4D är mest prisvärd om man är petig med resultaten. Med det sagt är 1.8G vanligtvis det första köprådet jag ger någon som frågar mig om vad de bör köpa - både för att det är bra, samt att det håller andrahandsvärdet väl utifall de vill sälja av det senare. Många andra faktorer är viktigare än skillnaden mellan 1.8G och 1.4D :p.
Jo, precis. Den största skillnaden verkar annars vara nano-coating, och att du får f1,4 :) Bokeh vid t.ex. f2,8 skiljer sig inte mycket åt vad jag kan se (här är ett exempel: https://photographylife.com/reviews/nikon-85mm-f1-8g).

Men om man inte behöver detta är 85/1,8 också väldigt prisvärd vad jag kunnat lista ut. Har dock inte jämfört några av objektiven själv. Om jag vill satsa på dyrare porträttobjektiv kommer jag nog sikta på 105/1,4 eller Sigmas 85/1,4. Men än så länge är jag nöjd med att inte ha lagt ut så mycket pengar och klarar mig bra på 85/1,8. Helt enkelt inte värt många tusenlappar till för en marginell förbättring.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur samarbetar ringen med omkopplaren på kameran? Görs omkopplaren på kameran överflödig om man har ett 85/1.4D monterat?
Det räcker med att ställa om ringen på objektivet.

Varför behöver fokusringen frikopplas på 85/1.4D när det inte behövs på 50/1.4D? Tyngre glas?
Det finns en hel räcka objektiv som har den här lösningen. Just 85/1,4D har jag inte känt på fokusringen på, men AF 105/2,8D Micro (som också har dylik ring) har någon form av motstånd i ringen. Det vill man inte att fokusmotorn ska behöva dra runt. Notera också att dessa objektiv har bredare fokusring. Omkopplaren gör ju att man slipper fenomenet att den snurrar när man autofokuserar.
 

mombasa

Aktiv medlem
Hej
Hittar du ett NikkorPC 1:2,5 105mm så har du en glugg som ger dig bilder med smörig skärpa. Bokéh-fundamentalister kanske önska mer, men med sex bländarlameller blir det vad det blir. Det här är ett objektiv jag använd med stor förnöjelse både med D800 som med D300 ( fast då är den ju en 135:a)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har använt dom flesta lite "bättre" av Nikon porträtt gluggarna och de jag använder mest är 105 1,4( helt otroligt bra, kanske en av de bästa jag fotat med), och 58 1,4G och även 58 Noct, 2 jag gillar oerhört mycket pga av kreativiteten med dom. Men där måste man ju gilla den brännvidden också.
85an är jättebra, men lite "tråkig" tycker jag, men den känns väldigt trygg och åker nästan alltid med också :)
Sålde min 135a DC för ett tag sedan, annars var den en härlig glugg också.
 
ANNONS