Annons

Köpråd för en första SLR-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Senchoo

Ny medlem
Hej alla!

Har kollat på en massa olika trådar angående kameror och köpråd och liknande men har aldrig riktigt hittat någon som stämmer överens med det jag är ute efter. Så jag får helt enkelt skapa min egna och fråga er som har lite mer koll på ämnet.

Lite bakgrund om mig och vad jag tänkt använda kameran till. Jag filmar en del på olika danstävlingar där jag endast kunnat använda min Contour ROAM 2 som ger lite tvivelaktiga färger och ljus vid inomhus miljöer, men jag har den just för 720p/60fps som passar till Aisoften. Samtidigt brukar jag ta och låna enbekants kamera som är en D90 med sitt standard objektiv samt ett zoom objektiv för att kunna ta bilder längre bort. Gillar då att ta bilder på djur och natur, men vill även kunna filma som sagt.

Så kriterierna som jag önskar mig:
*720p / 60fps helst önskvärt för slow-mo och liknande
*Möjlighet att koppla in extern ljudupptagning, shoulder rigg, större batteri.
*Nyaste är inget krav. Kan även ta beg.
*Förkärlek till Nikon för att kunna låna objektiv av bekanta
*Rekommendation till objektiv som tros kunna bli bra till min "historia"
*Pris runt 10k

Snälla hjälp mig i denna nyfunna djungel.
 

eskil23

Aktiv medlem
Ytterligare en tråd som antagligen kommer att spåra ur i godtyckligt riktning, som köprådstrådar brukar. Trådskaparen har dock varit vänlig nog att ange en budget vilket brukar minska risken för urspårning något.

Jag vill passa på att börja med att rekomendera Nikon D5200 med kit-objektiv. Den kan filma i 60 fps och den har uttag för extern mic. Den har dock inte något uttag för batterigrepp, men om man kan tänka sig att köpa billig tredjepartsproducerat batterigrepp så har jag för mig att det finns sådana till D5000-serien. Om man dessutom inte behöver använda batterigreppets avtryckare så slipper man den där fåniga sladden mellan batterigrepp och kamera som man annars måste ha på kameror som inte är byggda för batterigrepp.
 

Senchoo

Ny medlem
Den såg faktiskt riktigt bra ut för det priset.
Dock sitter jag här och är lite kluven om det med avsaknaden av inbyggd AF-motor kommer ta fan med sig senare i fotolivet.

Tänkte då pga. att det finns så många "billiga" märken av objektiv som ger bra kvalitet, men just att det inte finns motor i de objektiven. Så frågan är om man i så fall skjuter sig i foten just att man måste leta efter inbyggd motor. Tänker då till pris.
 

eskil23

Aktiv medlem
Den såg faktiskt riktigt bra ut för det priset.
Dock sitter jag här och är lite kluven om det med avsaknaden av inbyggd AF-motor kommer ta fan med sig senare i fotolivet.

Tänkte då pga. att det finns så många "billiga" märken av objektiv som ger bra kvalitet, men just att det inte finns motor i de objektiven. Så frågan är om man i så fall skjuter sig i foten just att man måste leta efter inbyggd motor. Tänker då till pris.
Även objektiv av "billiga" märken har inbyggd ultraljudsmotor numera. Det är i stort sett bara äldre objektiv som kräver fokusmotor i kameran. Risken att du kommer att behöva en kamera med fokusmotor minskar för varje år som går.

I Nikon-djungeln finns det nog bara en kamera med inbyggd fokusmotor som klarar av att filma i 60 fps och som (nätt och jämnt) ryms i din budget. Det är D7100. Nikon D600 och D800 landar på det dubbla eller mer.
 

Senchoo

Ny medlem
Tack för tipset.
Kollade självklart upp allt som du skrev och det stämde naturligtvis =)

Blev en D5200 med en 18-105/3,5-5,6 VR kitlins. Fick ju höra att linsen är väldigt bra utom på 2 punkter. Bajonettfästningen är i plast och att den manuella fokusen är svårflörtad.

Köpte den även nu när Dustin haft sin kampanj nu i förra månaden när man fick med en väska, WU-1A + 16Gb kort. Dock hade de glömt plocka bort det på det kitet jag tittade på så jag får med det iaf =) Lite tur iaf!

Tack för hjälpen Johan. Uppskattas ordentligt!
 

Lawson

Aktiv medlem
Ytterligare en tråd som antagligen kommer att spåra ur i godtyckligt riktning, som köprådstrådar brukar. Trådskaparen har dock varit vänlig nog att ange en budget vilket brukar minska risken för urspårning något.

Jag vill passa på att börja med att rekomendera Nikon D5200 med kit-objektiv. Den kan filma i 60 fps och den har uttag för extern mic. Den har dock inte något uttag för batterigrepp, men om man kan tänka sig att köpa billig tredjepartsproducerat batterigrepp så har jag för mig att det finns sådana till D5000-serien. Om man dessutom inte behöver använda batterigreppets avtryckare så slipper man den där fåniga sladden mellan batterigrepp och kamera som man annars måste ha på kameror som inte är byggda för batterigrepp.

Det här gick ju bra Eskil. Inte en enda tomte har varit inne och stört. Jag tycker du sköter de här kameraköptrådarna l fortsättningen så fungerar allt snabbt och smidigt. ;-)

Micke.
 
ANNONS