Annons

Retar mig på begreppet "nyskick"

Produkter
(logga in för att koppla)

Rapidhour

Aktiv medlem
Ex 1.
Skriver man i en annons att ett objektiv är i nyskick, men använts ca 50 000 ggr, så är man en
LÖGNARE och BEDRAGARE, som skriver nyskick.
Ex 2.
Men talar man samtidigt om i samma annons som ovan att det är ordentligt begagnat( använt 50 000 ggr) då visar det bara att man också är KORKAD.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Ska vi ens ge oss in på ämnet Ebay..? Där allting heter "EXC+++" eller "MINT-Like NEW!" - och kostar mer än vad motsvarande kamera kostar att köpa ny..
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Då vet vi ju var ni(Leif Andersson och Johan Lindqvist) står i frågan.

Leif Andersson, har ju tydligt talat om hur han tycker man kan använda ordet nyskick, se nedan:

"Skriver man att objektivet är i nyskick samt att det använts till ca 50 000 exponeringar så är det helt ok, under förutsättning att objektivet verkligen är i nyskick."


Stefan Svanberg, har lika tydligt svarat på mina frågor, se nedan:

Ni tycker alltså att det är ok, att skriva nyskick i en annons, även om varan är ordentligt använd
under mycket lång tid, bara den ser ny ut och fungerar som den gjorde vid tillfället då den var ny,
om man bara skriver att varan är mycket använd under lång tid ?

Svar : JA
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Ska vi ens ge oss in på ämnet Ebay..? Där allting heter "EXC+++" eller "MINT-Like NEW!" - och kostar mer än vad motsvarande kamera kostar att köpa ny..
NEj, nej, skona oss..he..he..Det räcker läääänge med missbruket av ordet nyskick.

Jag handlade mycket med vinylskivor på 90-talet och där blev mint ofta missbrukat.....
men som sagt, skona oss..he..he..
 

StS

Aktiv medlem
Stefan Svanberg, har lika tydligt svarat på mina frågor, se nedan:

Ni tycker alltså att det är ok, att skriva nyskick i en annons, även om varan är ordentligt använd
under mycket lång tid, bara den ser ny ut och fungerar som den gjorde vid tillfället då den var ny,
om man bara skriver att varan är mycket använd under lång tid ?

Svar : JA
Vänligen uppge i vilket inlägg jag svarade JA på den frågan?
Annars känns det som om du är den stora lögnaren här.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Om man har en CD-skiva som har spelats frekvent i fem år men som inte har någon repa eller är kladdig + att fodralet är repfritt och med ett felfritt konvolut.

Kan man skriva att skivan är i nyskick? Ja enligt mig. Vad tycker du "Rapidhour"?
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Ja det tog sin tid men nu tycks även du förstått. Skriver vi nyskick så är varan i skick som ny. (Var det verkligen så svårt så här i efterhand?)
Lägg ner grabben, du har redan gjort bort dig tillräckligt.

Ett objektiv som använts 50 000 ggr är INTE i nyskick
 

Gimbal

Aktiv medlem
Lägg ner grabben, du har redan gjort bort dig tillräckligt.

Ett objektiv som använts 50 000 ggr är INTE i nyskick
Är det inte i nyskick så skriver man inte det, precis som jag sagt hela tiden.

Men inser du att dagens dslr med filmfunktion tar drygt 50000 bilder på en kvart? Obs skämtsam notering.
 

StS

Aktiv medlem
Du måste ha extremt dåligt minne, se ca 9 inlägg upp kl 10.03.
Nej, däremot tycks du vara extremt dålig på att läsa, alternativt ha extremt svårt för språket, då jag inte skrivit något inlägg runt den tiden.
10:03 Skrev Johan Lindquist inlägg nr. 80.

Så jag väntar fortfarande på var jag skrev det, såvida det inte var en lögn och dubara påstår att jag skrivit saker.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Ni kanske behöver en Svensk-undervisning IGEN ?

En vara som väger 1kg väger lika mycket som en annan vara som väger 1000g.
En väg som är 1mil lång är lika lång som en annan väg som är 10km lång.
En vara som är i skick som NY är lika NY som en annan NY vara.

Skick som ny = Nyskick.

Antingen så förstår man eller så gör man inte.....
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Nej, däremot tycks du vara extremt dålig på att läsa, alternativt ha extremt svårt för språket, då jag inte skrivit något inlägg runt den tiden.
10:03 Skrev Johan Lindquist inlägg nr. 80.

Så jag väntar fortfarande på var jag skrev det, såvida det inte var en lögn och dubara påstår att jag skrivit saker.
Ursäkta mig Stefan, en felskrivning, givetvis ska det vara Johan Lindqvist, som jag skrev överst i samma inlägg, men det kan man ju inte begära att du ska förstå.
 

StS

Aktiv medlem
Ursäkta mig Stefan, en felskrivning, givetvis ska det vara Johan Lindqvist, som jag skrev överst i samma inlägg, men det kan man ju inte begära att du ska förstå.
Överst ja, men sen har du skrivit mitt namn i inlägg nr. 83 enligt nedan:

Stefan Svanberg, har lika tydligt svarat på mina frågor, se nedan:

Ni tycker alltså att det är ok, att skriva nyskick i en annons, även om varan är ordentligt använd
under mycket lång tid, bara den ser ny ut och fungerar som den gjorde vid tillfället då den var ny,
om man bara skriver att varan är mycket använd under lång tid ?

Svar : JA
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Ja, och tyvärr har du med all önskvärd tydlighet vid det här laget bevisat i vilken av kategorierna du hör hemma.
Ja absolut och DU tillhör tyvärr en av dom som missbrukar ordet nyskick och som inte förstår att
något som är i samma skick som nytt, verlkigen är i samma skick och inte flitigt använt under flera år, sanslöst.
 

Gimbal

Aktiv medlem
En vara som är ny är givetvis i nyskick.
En vara som är i nyskick är inte nödvändigtvis ny, men i skick som ny.

Tydligen en svår nöt.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Ja absolut och DU tillhör tyvärr en av dom som missbrukar ordet nyskick och som inte förstår att något som är i samma skick som nytt, verlkigen är i samma skick och inte flitigt använt under flera år, sanslöst.
Någon gång måste du ju försöka begripa att allt inte är svart eller vitt. Eller, snarare, att det inte är svart eller vitt för alla. Det är väl inte alls troligt att något som är "flitigt använt under flera år" fortfarande är i nyskick (när har jag påstått det?) - men däremot något som använts ett par gånger under det senaste året och annars legat nedpackat.

Det är inte heller troligt att något som använts 50000 gånger längre är i skick som nytt, men det är faktiskt ingen som påstått att det skulle vara en regel.

Anta att någon plockar upp sitt alldeles nya objektiv ur lådan, sätter det på kameran och tar 50000 bilder genom att hålla in avtryckaren ett par timmar, för att sedan lägga tillbaks det i originalförpackningen. Vilken form av slitage tycker du det objektivet har fått utstå, och hur skulle du beskriva skicket?
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Det är ju ett väldigt vanligt förekommande fall, du tar som exempel..he..he..Den idioten är inte född och kommer knappast födas heller..he..he..
Men givetvis är inte objektivet nytt och då inte heller i skick som nytt och då inte i nyskick.
 
ANNONS