Annons

Ny RAW converter följer med EOS20D

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Det finns nya drivrutiner som följer med EOS20D, solution disk 8.0 med Digital Photo Professional 1.1, nån typ av RAW converter som ska vara snabbare och bättre än File Viewer Utility. Någon som vet om detta går att använda till EOS300D och var på nätet man kan hitta den? Skulle vara kul att prova.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
DPP fungerar bara med RAW-filer i formatet .CR2 som 1D-kamerorna och 20D ger. Det funkar alltså inte med RAW-filer från D30/D60/10D/300D.

DPP är även snabb att använda till att visa JPG och TIFF-bilder. När jag kör JPG brukar jag gå igenom dem i DPP och konvertera till TIFF som jag sedan redigerar i photoshop. Ett snabbt sätt att jobba på.
 

Norrbild

Aktiv medlem
froderberg skrev:
DPP fungerar bara med RAW-filer i formatet .CR2 som 1D-kamerorna och 20D ger. Det funkar alltså inte med RAW-filer från D30/D60/10D/300D.

DPP är även snabb att använda till att visa JPG och TIFF-bilder. När jag kör JPG brukar jag gå igenom dem i DPP och konvertera till TIFF som jag sedan redigerar i photoshop. Ett snabbt sätt att jobba på.
Vad blir fördelarna med att konvertera från jpg till tiff på de sättet ?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Herkules) Lennerö (Norrbild skrev:
Vad blir fördelarna med att konvertera från jpg till tiff på de sättet ?
Det är inte lämpligt att spara om jpg-bilder flera gånger om eftersom de komprimeras för varje gång och information försvinner. Det blir ju att man sparar bilderna flera gånger när man jobbar med dem.
 

JalleS

Aktiv medlem
Ett lätt förtydligande

Du får "bara" kvalitetsförlusten om du:

* läser in
* sparar
* läser in den sparade filen
* spara igen

Om du under samma "session" sparar filen flera gånger så blir det ingen kvalitetsförlust.

* läser in
* sparar 1
* sparar 2
* sparar 3
* sparar 4

ger inte sämre kvalitet i "sparar 4" jämfört med "sparar 1".

--jalle
froderberg skrev:
Det är inte lämpligt att spara om jpg-bilder flera gånger om eftersom de komprimeras för varje gång och information försvinner. Det blir ju att man sparar bilderna flera gånger när man jobbar med dem.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Ett lätt förtydligande

JalleS skrev:
Om du under samma "session" sparar filen flera gånger så blir det ingen kvalitetsförlust.
Det vet jag iofs. Jag tar ofta upp bilderna mer än en gång. Ibland behöver man komma tillbaka till dem med pigga ögon och ibland hinner man helt enkelt inte klart.Att vara låst till en "session" känns inte bra.

Jag sparar alla mina fixade bilder som TIF. Dels ifall jag vill gå tillbaka och redigera och dels för att TIF är mindre känsligt för virus än JPG:
 
Senast ändrad:

Smikehead

Aktiv medlem
Angående DDP, RAW och 300D

Enligt PDF-manualen så verkar det framgå att CRW från 300D ska funka, däremot inte PowerShot Pro 1 RAW (DDP 1.5)

Är det så eller inte ?

EOS Viewer Utility, hmm. Har nu både File Viewer sen innan och nu laddat hem DDP 1.5. Har inte testat att vare sig plåta eller jobba i RAW ännu. Men jag börjar bli lite förvirrad över alla jäkla uppdateringar,versinoer och varianter av program.

Vad är skillnaden mellan nya EOS Viewer och DDP, nån som vet? Nån anledning att ladda hem nya viewern eller kommer DDP att funka lika bättre?
 

Rodin

Aktiv medlem
DDP känner jag inte till något alls om. Däremot har jag jämfört det äldre File Viewer Utility med det nyare EOS Viewer Utility, och det råder ingen tvekan om vilket du ska använda av dessa två i alla fall.
 

JonAnder

Aktiv medlem
froderberg skrev:
DPP fungerar bara med RAW-filer i formatet .CR2 som 1D-kamerorna och 20D ger. Det funkar alltså inte med RAW-filer från D30/D60/10D/300D.

DPP är även snabb att använda till att visa JPG och TIFF-bilder. När jag kör JPG brukar jag gå igenom dem i DPP och konvertera till TIFF som jag sedan redigerar i photoshop. Ett snabbt sätt att jobba på.

Jag kan konvertera raw filer (.crw) från 10D i DPP utan problem.
 

Norrlandsros

Aktiv medlem
Sämre än Photoshop

Enligt Foto är DPP sämre än Photoshops insticksprogram Camera Raw. Syns också i jämförande bilder. Jag har bara hunnit kolla lte på DPP 1.1 som medföljde kameran, men jag tycker Camera Raw är klart bättre.
 

cihlin

Aktiv medlem
Må så vara men Photoshop kostar ju en liten slant då oxo, medans DPP finns för fri nedladdning... Åsikterna om detta går väl isär en del, har tidigare deltagit i disskussioner här på fotosidan då Eos Viewer utility höjts till skyarna i jämförerlse med PS Camera raw. Men jag håller med dig jag tycker oxo Camera Raw är smidig.
 

Norrlandsros

Aktiv medlem
Jag håller på att ladda ned version 1.5 som inte testades i Foto, den kanske är bättre. Version 1.1 kändes väldigt osmidig men det kan vara en vanesak också (hoppas jag)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Camera Raw tycker jag är hopplöst osmidigt och långsamt om man ska konvertera ett antal bilder så snabbt som möjligt. Dessutom är Camera Raw långsamt när man ska välja vilken av 20 tagningar som är bäst. C1 och DPP är de snabbaste programmen jag testat.

Jag vill också kunna justera kurvan i konverteringen och det kan man väl inte i Camera Raw.

Läste någonstans att nya DPP inte ska funka med D60 och D30, men med resten.
 

Norrlandsros

Aktiv medlem
Jag håller med dig Magnus att när det gäller att hantera flera bilder åt gången så är Camera Raw inte speciellt kompetent. Jag har inte hunnit göra så djupgående tester men det visar väl sig med tiden vad som ter sig bäst. Just nu sitter jag bara och kramar min söta 20D. Svart som synden men med ett gott hjärta.... :)
 
ANNONS