Annons

Skickar ni med ett kvitto när ni levererar en bild efter förskottsbetalning?

Produkter
(logga in för att koppla)

laptop

Avslutat medlemskap
Har startat enskild firma och tar förskottsbetalning från privatpersoner för bilderna? Vad är praxis att göra när man levererar bilden? Levererar man ett kvitto oxå då eller? Frågan låter kanske självklar men jag vet när jag beställde bilder vid ett tidigare tillfälle från en fotograf, då fick jag visserligen en faktura från honom som vi betala. Men jag fick aldrig ett kvitto på min betalning.
Så hur gör ni?

mvh C
 

BugEyes

Aktiv medlem
Det beror på om betalning skett till mitt PG eller annat konto. Då är vidare kvitto överflödigt då kunden ändå har kvittens på transaktionen.

Om någon förskottsbetalar något kontant får dom kvittot vid betalningen, men det inträffar sällan.
 

laptop

Avslutat medlemskap
Det beror på om betalning skett till mitt PG eller annat konto. Då är vidare kvitto överflödigt då kunden ändå har kvittens på transaktionen.

Om någon förskottsbetalar något kontant får dom kvittot vid betalningen, men det inträffar sällan.
Ja , det har du ju rätt i. Betalning har skett till mitt bankgiro så då har hon såklart det kvittot på den inbetalningen. Så lätt allting blev. Tack.
 

Minita

Aktiv medlem
Praxis är att skicka med en faktura med texten "Kontant betald den ....." och så din signatur.

(Du måste ändå ha något i din egen bokföring. Här skiljer sig teknikerna lite beroende på om du bokför enligt kontantmetoden eller enligt faktureringsmetoden.)

Nu blev det kanske lite överkurs men skicka med ett bevis på att bilden/bilderna är betalade. Om inte annat så ser det mer seriöst ut.
 

Jeppe

Aktiv medlem
De flesta (alla?) bokföringsprogram har något som heter kontantfaktura. Det använder jag när jag vid de få tillfällen säljer något till privatpersoner.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag tror inte att trådskaparen kommer att omfattas av den kommande lagen eftersom gränsen troligtvis kommer att ligga på 4 prisbasbelopp.

"I de allmänna råden SKV A 2009:2 har Skatteverket preciserat att med obetydlig omfattning bör avses försäljning som för ett räkenskapsår om tolv månader normalt uppgår till högst fyra prisbasbelopp (se avsnitt 2). Prisbasbeloppet fastställs av regeringen för varje år och för 2008 är prisbasbeloppet 41 000 kr. Riktvärdet för när skyldigheter enligt lagen uppkommer kan därmed beräknas till kontant försäljning om 164 000 kronor i 2008 års penningvärde."

Generellt kan man säga, att det kommer mer och mer nyheter som går ut på att förenkla för små bolag och de allra flesta bolagen är små med den tumstock som Skatteverket avser. Allt för en anpassning till EU.
 

laptop

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar. Mycket att tänka på vid nystartande. Men nu känner jag mig rätt så mkt klokare, fått en del bra tips att tänka på oxå så tack igen.

mvh
C
 
ANNONS