Annons

Mindre eller större bländare, hur säger man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag vet hur det funkar med bländare, större tal=mindre öppning, men när man pratar om tex mindre bländare, brukar man då mena talet eller öppningen?
Så om nån säger att "du borde haft större bländare" ,kan han då mena att jag borde haft större tal eller större öppning,alltså mindre tal?

Ingen stor fråga kanske, men alltid kul att veta om det finns nån regel.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag liftar med tråden och frågar vidare om bländare. Som ovan postare så vet jag vad bländaren gör och betyder.
Fast jag vet inte vad bländartalet är mått på? Tex 1,8....1,8 i relation med vad? Ljusstarkt visst..men liksom, vad säger talet 1,8 ?
Kommer säkert tänka " ja men såklart, dum jag är" när svaren kommer upp...men jag har inte en susning mer än att 1,8 är mycket mer ljusgenomsläppligt än 5,6.
 

RolandM

Aktiv medlem
Jag vet hur det funkar med bländare, större tal=mindre öppning, men när man pratar om tex mindre bländare, brukar man då mena talet eller öppningen?
Så om nån säger att "du borde haft större bländare" ,kan han då mena att jag borde haft större tal eller större öppning,alltså mindre tal?

Ingen stor fråga kanske, men alltid kul att veta om det finns nån regel.
Stort hål, större tal. Vidöppet är 1/1, en halverad bländar´öppning blir då 1/1,4, som halveras till 1/2, som halveras till 1/4, som halveras 1/5,6 o s v. Nyckeln är roten ur två, som efter lite matimatiska beräkningar kan listas ut ha med halverade cirkulära ytor att göra.

Dock i dagligt tal benämns ett mindre hål, som ett ett större tal, i och med att kunskapen om att bländar skalan är "ett delat med" inte alla gånger finns med. Snurrigt blir det.
 

Arlemo

Aktiv medlem
Stort hål, större tal. Vidöppet är 1/1, en halverad bländar´öppning blir då 1/1,4, som halveras till 1/2, som halveras till 1/4, som halveras 1/5,6 o s v. Nyckeln är roten ur två, som efter lite matimatiska beräkningar kan listas ut ha med halverade cirkulära ytor att göra.

Dock i dagligt tal benämns ett mindre hål, som ett ett större tal, i och med att kunskapen om att bländar skalan är "ett delat med" inte alla gånger finns med. Snurrigt blir det.


"Objektivets ljusstyrka brukar anges som förhållandet mellan brännvidden och objektivets största bländaröppning. Brännvidden anges då inte i millimeter utan som f/, och i stället för att skriva till exempel (90 mm/32 mm) skriver man f/2,8 eller helt enkelt 2,8. Då säger man att bländaren är 2,8. Snedstrecket i angivelsen betyder alltså en division. Om man nämligen dividerar objektivets brännvidd med bländartalet får man som resultat diametern i millimeter på den bländaröppning som ljuset ska passera innan det träffar filmen.[1] (Exempel: f/16 innebär att om bländaren är inställd på bländare 16 och objektivet har brännvidden 80 mm så är bländaröppningen 5 mm i diameter (80 mm/16).) "Ju lägre bländartal, desto ljusstarkare objektiv"." Källa Wikipedia
 

MikSwe

Aktiv medlem
Med risk att få en teknikintresserad på halsen så kommer mina "förklaringar":

Bländarvärdet är kopplat till brännvidden: Hur många bländaröppningar det går på brännvidden.
Ex: Bländare 8 på ett 80mm objektiv: vald bländaröppning är då en tiondel av brännvidden.

Detta kan säkert utvecklas i oändlighet :)


Bländaren är enligt mitt förmenande den "skärm" som täcker för ljusinsläppet (bländar ner ljuset) och som i mitten bildar ett hål, bländaröppningen. När man pratar engelska så pratar man om Aperture som bland annat kan betyda öppning.

När man ställer in bländaren så får bländaröppningen alltså ett värde utifrån ovanstående enkla formel. Det är det värdet som man läser av på objektivet eller i kameran.

Nu kommer vi till det som ställer till problem: folk och onogrannhet i vad man säger :)

Ibland så säger man bländare men menar bländaröppningen, dvs själva hålet. Det underlättas inte av att en större bländaröppning har ett lägre bländarvärde. Just kombinationen av uttryck som större och mindre med tal tenderar att krångla till det. Kan dock enkelt undvikas genom att använda tydliga om ej rätt termer.

Det gäller alltså att veta vilka referenser den man pratar med använder. Det kruxiga är väl när man läser en text och den som skrivit texten inte helt använder rätt termer. Jag tycker mig ofta se utländska artiklar som översatts "fel" men oftast så förstår man ändå innebörden om man läser hela texten men det kan vara förvirrande i början.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Stort hål, större tal. Vidöppet är 1/1, en halverad bländar´öppning blir då 1/1,4, som halveras till 1/2, som halveras till 1/4, som halveras 1/5,6 o s v. Nyckeln är roten ur två, som efter lite matimatiska beräkningar kan listas ut ha med halverade cirkulära ytor att göra.

Dock i dagligt tal benämns ett mindre hål, som ett ett större tal, i och med att kunskapen om att bländar skalan är "ett delat med" inte alla gånger finns med. Snurrigt blir det.
Det där begrep jag inte mycket av.

Bländartalet är kopplat till brännvidden och skrivs också korrekt ut som f/"bländartal" där f =brännvidd.
Har man ett 50mm med största bländaröppning på f/1.8 är öppningens storlek 50mm/1.8 = 27.78mm.
Bländar man ner objektivet till f/5.6 så blir bländaröppningen mindre, dvs 50mm/5.6 = 8.93mm.

Bländaröppningen kan också var minde än f/1. Tex har Leica ett 50mm f/0.95.
 

perstromgren

Aktiv medlem
"Stor bländare" betyder stor öppning, aldrig något annat. Men man måste vara försiktig när man inte vet vem som lyssnar, och bli litet extra tydlig om nybörjare kan missuppfatta.

"Använd den största bländare du har, troligen 3.5, när du tar bilderna, så får du minimalt skärpedjup", typ.

"Om du använder en väldig liten bländare, säg mindre än 22, kan du få problem med skärpan."

Var inte snobbig, och utgå ifrån att alla fattar.

Per.
 

Makten

Aktiv medlem
Den förvirring som kan uppstå beror endast på eventuell omedvetenhet om att till exempel f/22 är ett mindre tal än f/2. Det är alltså en rent matematisk fråga.

1/22 är mindre än 1/2. Därmed är också f/22 ett mindre bländarvärde än f/2.
 

KGS

Aktiv medlem
Stort hål, större tal. Vidöppet är 1/1, en halverad bländar´öppning blir då 1/1,4, som halveras till 1/2, som halveras till 1/4, som halveras 1/5,6 o s v. Nyckeln är roten ur två, som efter lite matimatiska beräkningar kan listas ut ha med halverade cirkulära ytor att göra.

Dock i dagligt tal benämns ett mindre hål, som ett ett större tal, i och med att kunskapen om att bländar skalan är "ett delat med" inte alla gånger finns med. Snurrigt blir det.
Kommer inte 2,8 mellan 2 o 4 ;-)
 

Falumas

Aktiv medlem
Det där begrep jag inte mycket av.

Bländartalet är kopplat till brännvidden och skrivs också korrekt ut som f/"bländartal" där f =brännvidd.
Har man ett 50mm med största bländaröppning på f/1.8 är öppningens storlek 50mm/1.8 = 27.78mm.
Bländar man ner objektivet till f/5.6 så blir bländaröppningen mindre, dvs 50mm/5.6 = 8.93mm.

Bländaröppningen kan också var minde än f/1. Tex har Leica ett 50mm f/0.95.
Japp då är öpningen 27.78 mm sett framifrån från ett visst avstånd som jag glömt. The Suedell förklarade det hela på ett utomförträffligt sätt i en annan tråd.

/Karl
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, och bländare 8 på ett 80 mm objektiv är inte tiondelen av brännvidden, utan åttondelen, vilket däremot i just det fallet är 10 mm.

För att röra till det ytterligare är måttet hur stor bländaren ser ut att vara, genom ingångspupillen i objektivet. Det är vanligtvis inte detsamma som det mekaniska måttet, på grund av diverse optiska tricks i objektivet.
 

MikSwe

Aktiv medlem
Jo, och bländare 8 på ett 80 mm objektiv är inte tiondelen av brännvidden, utan åttondelen, vilket däremot i just det fallet är 10 mm.
Helt rätt givetvis. Matte är inte min starkaste sida, heller :)

Men det går fortfarande väl fortfarande lika många bländaröppningar på brännvidden?

dvs bländare 5,6 = 5,6 bländaröppningar på aktuell brännvidd.
Upplys mig :)

Stor bländare är alltid stor ljusöppning
Mnja .... jag lever i världen att det är skivlamellen som är bländaren...
 
Senast ändrad:

Rei:No1

Aktiv medlem
Ehh....ok, det blev en riktigt invecklad mattelektion:/
Tror att det rörde till det mer i mitt omattematiska huvud:)
Aja, det blir nog bra, jag kommer nog att säga stor bländare när jag menar stor öppning, det räcker för mej.

Men tack för alla svar och förklaringar.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag vet hur det funkar med bländare, större tal=mindre öppning, men när man pratar om tex mindre bländare, brukar man då mena talet eller öppningen?
Så om nån säger att "du borde haft större bländare" ,kan han då mena att jag borde haft större tal eller större öppning,alltså mindre tal?

Ingen stor fråga kanske, men alltid kul att veta om det finns nån regel.
Många gånger finns det faktiskt ganska bra information på internet,
och bla på Wikipedia...
Att ställa en fråga här på FS, kan ofta ge ett bra svar, men ibland blir det oändliga diskussioner..
Så.. ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Många gånger finns det faktiskt ganska bra information på internet,
och bla på Wikipedia...
Att ställa en fråga här på FS, kan ofta ge ett bra svar, men ibland blir det oändliga diskussioner..
Så.. ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare
Jo, det vet jag, och jag brukar söka efter info själv, men ibland så orkar eller hinner man inte det så då brukar jag slänga iväg en fråga och kan göra andra saker medans svaren haglar in från sådana som redan vet svaret...bra va;)
 

Roinew

Aktiv medlem
Mindre eller större bländare, hur säger man?

Jag säger aldrig "mindre eller större bländare". Jag säger i stället "mindre eller större bländaröppning". Då brukar det aldrig vara något problem att förstå vad jag menar.

/ Roine W.
 
ANNONS