Annons

Skarp 400mm+tele på en budget

Produkter
(logga in för att koppla)

TVS

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en så skarp/högupplöst 400+ som möjligt till Nikon. Jag har en budget på maximalt tio tusen kronor. En av mina bekanta som är naturfotograf tyckte att jag skulle vända mig till Sigmas telezoomar som han menade gör jobbet bäst för det låga priset, men jag tänkte att jag skulle fråga er först.

Ett alternativ till att köpa en Sigma är att köpa ett nikkor 70-200 f/2,8 och sedan en 2x telekonverter till detta, men jag har ingen erfarenhet av hur illa det är jämfört med att köpa en budgettelezoom i stil med sigmas 150-500, eller så.

Objektivet ska sitta på en D800 och stativ kommer användas till 100%, vilket gör att jag sannolikt inte behöver VR.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
D u att sätta en 2x TC på en 70-200 zoom är ingen bra idé ur skärpesynpunt. Är det någon som provat Sigma/Tokina utgångna 400/5,6 gluggar? Hur är de?
 

spotmatic

Aktiv medlem
D u att sätta en 2x TC på en 70-200 zoom är ingen bra idé ur skärpesynpunt. Är det någon som provat Sigma/Tokina utgångna 400/5,6 gluggar? Hur är de?
Ett äldre Tokina 400/5,6 med manuell fokus har jag haft. Det var ingen större hit vad det gäller skärpa.

Sedan har jag fotat några år med ett Sigma 400/5,6 APO Tele macro. Ett riktigt fint objektiv, med bra skärpa och en trevlig närgräns på 1,6 m. Kan ts. hitta ett sådant i bra skick, så har han ett bra objektiv.
 

krillan54_gmail.com

Aktiv medlem
Jag kann utan tvekan rekomendera Sigma 400-5,6 APO-MACKRO . Har en själv sen 5-år tillbaks . Välbyggt med mycket bra skärpa och färger . Det stora plusset är närgrensen . Går att fota fjärilar med bra resultat . Leta efter en begagnad så får du mycket optik för pengarna . Lycka till önskar Krillan 54 .
 
ANNONS