Annons

Konsekvens vad gäller öppnande av länkar

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har en liten önskan som förhoppningsvis bör vara enkel att uppfylla. När man klickar på länkar i forum, bloggar och kommenterarer så sker helt olika saker. Ibland öppnas ett nytt fönster (eller ny flik om webläsaren är inställd för det) och ibland går man direkt i befintligt fönster till länken.
Som jag ser det är det synnerligen "omodernt" att gå direkt till länkens webplats i samma fönster som man befinner sig, oavsett var man kommer ifrån! Man släcker då alltså ner den sida man håller på att läsa och öppnar en ny, bara för att man klickat på en länk.

Så, jag önskar mig härmed att ALLA länkar ALLTID öppnas i ett nytt fönster, oavsett om man är i forum, blogg, bloggsvar eller någon annanstans. Jag har svårt att föreställa mig att detta skulle kunna vara en nackdel ens för den mest konservative användare, så om det går att ordna så vore det kanon! :)
 

lumor_

Aktiv medlem
Så när jag klickar på Svara ska jag få upp ett nytt fönster att skriva i och när jag klickar på Skicka svar ska det bli ytterligare ett fönster där mitt svar dyker upp? Det blir väl lite onödigt?
Tänker också på hur det skulle bli när man exempelvis handlar på en webbaserad fotoaffär hur många klickningar det blir fram och tillbaka mellan produkter och sedan en rad klick för varje led i beställningen. Det blir en väldig massa fönster. Varför skulle någon vilja ha det så?
Enkelt att uppfylla din lilla önskan? Ja, det vore ju teoretiskt möjligt att starta om internet med nya regler...
Är du på ditt trollhumör? :D
 

pechblande

Aktiv medlem
Tänker också på hur det skulle bli när man exempelvis handlar på en webbaserad fotoaffär hur många klickningar det blir fram och tillbaka mellan produkter och sedan en rad klick för varje led i beställningen. Det blir en väldig massa fönster. Varför skulle någon vilja ha det så?
Enkelt att uppfylla din lilla önskan? Ja, det vore ju teoretiskt möjligt att starta om internet med nya regler...
Du är medveten om att forumdelen heter (och avhandlar) "Fotosidan.se", inte "hela jämrans internet", va? Att upprätthålla konsekvens inom en site bör inte vara alldeles ogörligt, nej.
 

lumor_

Aktiv medlem
Nej, jag brukar inte tänka så mycket på var en tråd ligger eftersom jag oftast kommer till dem genom http://www.fotosidan.se/forumtools/listlatest.htm (mitt bokmärke till FS).
Nåja, det gör det hela mycket enklare såklart, men knappast bättre. Det blir ju bara en massa fönster utan minsta nytta. I de fall man verkligen är intresserad av sidan man surfar från är det ju bara att högerklicka på länken man är på väg till och välja öppna i nytt fönster/tab, men det är ju verkligen undantagsvis i jämförelse med hur många klickningar det blir under en session. Ska man behålla alla fönster öppna blir det ju ett problem att hitta tillbaka till de där enstaka som var av intresse. Lika lätt att använda history i så fall.
 

JanV

Aktiv medlem
Shift + click

Jag brukar göra "shift+click" när jag klickar på en länk.
Då öppnas den i nytt fönster.
(kör PC och Windows)
Osäker på hur det funkar på Mac.
Skulle gärna vilja veta hur jag får samma funktion på iPad.

Edit:
Löste precis hur man gör på iPad .
Håll kvar fingret på länken så kommer en dialogruta upp.
Välj "öppna i ny flik".
 
Senast ändrad:

Herr_Berg

Aktiv medlem
Har man scroll på sin mus så klickar man med den. Men jag håller med dig, så fort man lämnar fotosidan så ska en ny flik öppnas, det gör det för mig. Drygt som fan med sidor som inte gör det. Feber.se t.ex.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag håller inte med ;)
Jag vill att länkar alltid öppnas i samma fönster vid vänsterklick. Vill jag öppna dem i ett nytt fönster/ny flik mittenklickar jag. På så vis har jag kontroll över vad som händer när jag klickar istället för att någon annan kontrollerar det åt mig. Det motsatta skulle förvisso också duga gott, så länge jag slipper överraskas var och varannan gång jag klickar på en länk är jag nöjd.

Jag antar att jag skulle kunna dressera min webläsare till att alltid öppna alla länkar i samma fönster om jag inte säger annat iofs.
 

lumor_

Aktiv medlem
Trollet här är du eftersom du gör allt för att misstolka vad folk skriver. De övriga begrep uppenbarligen. ”Svara” är inte en länk utan en forumfunktion.
Tog bara en liten stund att fatta. När jag läste från början såg det helt galet ut :)
Fast skulle det inte bli en väldig massa onödiga fönster även vid normalt surfande?
Jag har backa-knapp på musen så det är inte så bökigt att komma tillbaka till där man var. Brukar mittenklicka om jag verkligen vill öppna i ny flik. Kanske kan funka för dig också?
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag håller med makten och vill öppna länkar i nya flikar. När jag läser på ett forum så högerklickar jag alltid och väljer "öppna i ny flik" söker nästa tråd osv vilket resulterar i att jag ibland kan ha 15 flikar som jag då läser igenom och stänger efteråt men aldrig går bort från orginalsidan.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det enklaste är väl att styra själv?

Ctrl-klick=öppna i ny flik
Shift-klick=öppna i nytt fönster

Ska man försöka övertyga Fotosidans programmerare till något så tycker jag det borde vara att alla länkar inom Fotosidan öppnas i samma fönster, medan externa länkar (d.v.s. länkar till andra sidor än FS) öppnas i ny flik/nytt fönster. Sånt går väl att lägga in i html-koden med rel="blank".
 

Falkman

Aktiv medlem
Eftersom det var Makten som startade denna tråd, och jag läser Maktens blogg då och då, irriterar jag mig på att när man vill läsa kommentarerna, eller svara på en blogg, öppnas hela den bloggens innehåll i ett nytt fönster (fast på samma sida) och man får scrolla [ända] ned till slutet av blogginlägget för att svara/läsa kommentarerna. Varför inte ha som vissa dagstidningar, där man klickar på "visa kommentarer" (som ligger dolda) och kommenmtarerna visas då på samma sida och direkt under bloggtexten? Typ.

Mvh
Sven
 
ANNONS