Annons

Vilken är din favoritsensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Självklart! Med ACR och profil fick jag det hela rätt. Ville bara påpeka att det råder viss skillnad mellan olika konverterare hur noggrann man än försöker vara.
Absolut, det är ett väldigt nära samspel mellan sensorns färgfilter, profilen och råkonverteraren. Därför är det svårt att separera den ena faktorn från den andra. Man kan med avancerad mätutrustning kolla färgfilter och färgrespons från en sensor för att se vilka förutsättningar det finns för en bra färgåtergivning, men genom att kolla på bilderna från en kamera, då snackar vi mer om hur bra profilen är och hur pass bra råkonverteraren kan ta hand om informationen från kameran.
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Det är väl rätt självklart att överlappet mellan R,G och B i CFA:n påverkar färgresponsen utav bara fanken? :) Mindre överlapp borde kunna ge mycket fler nyanser, men samtidigt fångar man förstås inte in lika mycket ljus totalt. Så det där med att ISO-hetsen kan ha "försämrat" sensorer tror jag definitivt på.

För nog är det annars märkligt att en gammal relik som Leica M8 av många anses ge fantastiska färger (om man lyckas komma runt problemen med brist på IR-filter). Samma sak med mellanformatsensorer som ofta har uråldrig teknik och brusar något hiskeligt.

Angående råkonverterarens påverkan så förstår jag inte riktigt hur man skulle kunna få fler färger av att dra i spakarna. Det blir mer eller mindre färg, men inte fler nyanser. Eller?
Överlappet måste man väl ha för att kunna avgöra vilken färg det är. Man behöver väl signal från alla tre sorterna för att kunna skilja en färg från en annan. Det får alltså inte vara för brant. Flankernas jämnhet borde väl vara viktigare än deras branthet. Men de kanske blir ojämnare ju tunnare de är.

Min lista.

Plats 1. Sony A900 med Iridient Raw Developer.
Plats 2. Canon 5D3. Vid ISO över 800 tar den över 1-platsen.
Plats 3. Sony R1 från 2005. (inte RX1) med Sonys eget program. LR3 blev sämre tycker jag. ISO 160 var påbjudet dock.

Oplacerade. Nikon D80(använd för lite för att kunna bedöma), Sony A200, Canon 500D, Canon 7D.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Självklart! Med ACR och profil fick jag det hela rätt. Ville bara påpeka att det råder viss skillnad mellan olika konverterare hur noggrann man än försöker vara.
Jag skulle vara oerhört tacksam om någon förklarade lite om hur det här med profiler fungerar.. Jag tycker jag drar i färgerna i ACR, tex röd kanal, och ändrar både ljushet, mättnad och nyans, men det blir ändå inte bra med vissa kameror, tex ofta så klarar inte rawfilen att man drar i färgera och det blir konstiga färgstick och blobbar.. Är det som är att göra en profil, att dra i varje färgkanal och sen spara det som en preset i ACR?

Tack!
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Jag skulle vara oerhört tacksam om någon förklarade lite om hur det här med profiler fungerar.. Jag tycker jag drar i färgerna i ACR, tex röd kanal, och ändrar både ljushet, mättnad och nyans, men det blir ändå inte bra med vissa kameror, tex ofta så klarar inte rawfilen att man drar i färgera och det blir konstiga färgstick och blobbar.. Är det som är att göra en profil, att dra i varje färgkanal och sen spara det som en preset i ACR?

Tack!
NEJ, NEJ, det är verkligen inte att göra en profil.

Varför behöver vi profiler? Profilens uppgift är att beskriva vad som är rött, grönt och blått från en viss enhet. Det är stor skillnad mellan de röda filterfärgen som olika kameror beskriver, så det medför ju att ett och samma RGB-värde skiljer sig åt i färg i stor utsträckning. Och det är ju inte bara kameror, utan också skärmar och skrivare som skiljer sig åt.

At göra en profil är att ta reda på vad kameran, skannern, skärmen eller skrivaren använder för röd, grön och blå färg. De allra enklaste profiler, matrisprofilerna, innehåller bara en definition på dessa tre grundfärger, definitionen på vitt och den tonkurva som enheten använder.
 

Bilagor

eskil23

Aktiv medlem
Överlappet måste man väl ha för att kunna avgöra vilken färg det är. Man behöver väl signal från alla tre sorterna för att kunna skilja en färg från en annan. Det får alltså inte vara för brant. Flankernas jämnhet borde väl vara viktigare än deras branthet. Men de kanske blir ojämnare ju tunnare de är.
Ja, frekvensbandet för sensorns tre kanaler behöver överlappa. Utan överlapp mellen rött och grönt så skulle de gula nyanserna bli väldigt konstiga. Däremot så skulle färgupplösningen bli bättre med fler och smalare kanaler (RYGCB-sensor).
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Bakbelysta sensorer har ju en större ljusupptagande yta (mätt som andel av totala ytan) än konventionella designer. Men i och med de effektiva mikrolinser vi haft de senaste åren spelar nog det en ganska försumbar roll, de flesta sensorer idag, inte bara de bakbelysta, är ju i praktiken "gapless" och fångar in nästan allt ljus som träffar sensorn.

Där jag tror bakbelysningen gör större skillnad för prestanda är att de ökar förmågan att fånga in ljus som anländer i sned infallsvinkel (inte vinkelrät) mot sensorn. Dvs att bakbelysta sensorer till exempel kan ge bättre periferiprestanda (hörn och kanter) med äldre vidvinklar och att de dessutom gör det enklare att bygga kompakta optiska konstruktioner där bakre linselementen hamnar nära sensorytan.
BSI har större filfactor än FSI beroende på placering av elektroniken MEN inga av dagens CMOS sensorerna kommer upp till en full CCD, dvs 100% fillfactor beroende på cellens utformning, därav microlinser.
Att BSI kan ge bättre egenskaper ut mot kamterna än FSI beror på större fil factor och. att ljuset lättare träffar kiselytan eftersom brunnen är mindre djup, vilket påverkar tex vidvinkel och dess spridning av kantstrålars upptagning att registreras.speciellt då vid stora bländare, flera tillverkare väljer dessutom att snedställa microlinser för att kunna samla in mer ljus än plana microlinser det gäller kantstrålar och då minska förstärkningen för att kompensera ljusbortfall
 
ANNONS