Annons

Nikon Coolscan IV

Produkter
(logga in för att koppla)

norragryta

Aktiv medlem
Hej!

Jag har i många år velat köpa en negativscanner och har nu blivit erbjuden en Nikon Coolscan IV i väldigt bra skick. Jag tycker att priset verkar bra, 150 Euro, men jag har ingen direkt erfarenhet av scanners och undrar vad ni här på forumet säger.
Jag hittade en del andra diskussioner där kjust den modellen diskuteras, men de var alla ganska gamla (scanner är ju ganska gammal....).
Jag undrar också om någon vet hur pass bra den funkar på en Macbook med OS X 10.4 (Tiger) installerat?

Vänliga hälsningar

Carl
 

tannler

Aktiv medlem
Det finns ny programvara till den, v4.0.2, på nikon.se, men om skannern ansluts med SCSI, och det tror jag att den gör, är det inte säkert att den fungerar. Jag tvivlar på att Du får igång den med med SCSI->USB dongel, om Du ens får fatt i någon. Du kan ju inte sätta i ett SCSI-kort i MacBook. Läs vidare på hemsidan.

"Enda" sättet jag känner till är att ansluta den till en sen G4, G5, eller MacPro. Alla dessa kan ta SCSI-kort och stora diskar ( +128GB ). Sedan är det väl bara VueScan som klarar av att driva den är jag rädd.
 

norragryta

Aktiv medlem
Hej Lennart,

jag har precis kollat in den och den drivs med USB, så den saken borde inte vara något problem.
Vet du nåt om priset är värt den?


MVH
Carl
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Nikon Coolscan IV ED ansluts via USB.

Nikons egen programvara NikonScan 4.0.2 är inte att rekommendera då det inte är anpassat för Intelprocessor (Universal binary). Tyvärr har de inte släppt någon senare version - och lär väl inte göra heller med tanke på den digitala marknaden just nu..

Därför är det absolut bästa programmet till denna skanner VueScan, som återfinns på http://www.hamrick.com VueScan fungerar alldeles ypperligt på Mac OS X (Tiger) 10.4.10 - det är vad jag själv använder. Bildresultatet är enastående i jämförelse med NikonScan.
 

tannler

Aktiv medlem
Malmsteen skrev:
Nikon Coolscan IV ED ansluts via USB.
...
Lärt mig nå't idag med. Jag kunde ta gift på att den var så gammal att det inte var USB på den, men, men, "veta" bra - kolla bättre - igen ;-(.

Scanner börjar bli lite bristvara, eftersom de flesta har åkt i graven ( för att de var SCSI-anslutna och/eller för att så få plåtar analogt ). Jag har haft funderingar på att skaffa scanner för att kunna fortsätta med Echtacrome och Minolta d7, men det har aldrig blivit av. €150 känns ganska rimligt för min plånbok, men om det är det för allas, kan jag inte uttala mig om.
 

norragryta

Aktiv medlem
Tack för kommentarerna och tipset om VueScan! Ska låna hem scannern och testa den över helgen.

Ja, priset tycker jag låter bra, men för tillfället har jag lite ont om pengar och då känns priset plötsligt lite högre :). Det jag undrar är om det är en bra chans att slå till eftersom den är i bra skick och som Lennart säger, scanners börjar bli lite av en bristvara. Jag har höga krav på kvalitén och jag vet att Coolscan IV inte är "top of the line" direkt. Men för det priset tänker jag att det kanske är bra?

MVH
Carl
 

tannler

Aktiv medlem
Det finns i min värld av fördomar, bara två som tillverkat "konsumentscanner" för nergativ/dia av rimligt bra kvalitet; Nikon och Minolta.

Alla lösa tillsatser som går att hjälpligt passa in i en flatbädsscanner är sekunda lösningar.
 

Olivlunden

Aktiv medlem
norragryta skrev:Jag har höga krav på kvalitén och jag vet att Coolscan IV inte är "top of the line" direkt. Men för det priset tänker jag att det kanske är bra?[/B]
Jag skulle vilja säga att inlästa bilder inte blir så mycket bättre än med denna skanner (och jag har skannat m-å-n-g-a bilder). Den är verkligen utomordentligt, ja rent av exceptionellt bra - för det den kostar (nypris omkring 5500:).

Om du får den begagnad för 150€ är det som hittat! Men tänk bara på att reparationer kan bli dyra.. Är skannern väl använd? Har för mig att Nikon sagt att IV ED ska klara drygt 2000 bilder. (Med reservation.)

Ska du ha bättre inläsningar får du titta på Imacon-skannrar (pris = dyrt). Men om du lär dig VueScan ordentligt så kan det skannade resultatet bli otroligt! Avsätt lite tid till att lära dig det, det vinner du mycket på..
 

chry

Aktiv medlem
Malmsteen skrev:
Men tänk bara på att reparationer kan bli dyra.. Är skannern väl använd? Har för mig att Nikon sagt att IV ED ska klara drygt 2000 bilder. (Med reservation.)
Ska den inte klara mer? Vad är det som slits i en skanner?

(Jag har en Coolscan samt en flyttkartong neg och dia liggandes i förrådet. Projektet har inte dragit igång ännu, men är det som du säger så är det läge att göra en prioritering innan man sätter igång...)
 

norragryta

Aktiv medlem
Testade scannern igår och jäklar vad bra det blir! Eftersom jag inte kan mycket om det här med att scanna ännu körde jag helt enkelt med grundinställningar....och ändå blev jag väldigt imponerad över resultatet! Finns nog mycket att lära och resultaten kan kanske bli ännu bättre.
ICE-funktionen är bland det bästa och coolaste jag upplevt på länge, bilderna blir verkligen rena!


Ja, det lutar helt enkelt väldigt mycket åt ett köp just nu. Måste gå igenom plånboken lite och kanske sälja min förra dator bara, någon som är sugen på att köpa en iBook G4? :)

Carl
 

fredrikru

Aktiv medlem
tannler skrev:
Det finns i min värld av fördomar, bara två som tillverkat "konsumentscanner" för nergativ/dia av rimligt bra kvalitet; Nikon och Minolta.

Alla lösa tillsatser som går att hjälpligt passa in i en flatbädsscanner är sekunda lösningar.
Tycker även att Epson har kommit rätt långt med sina flatbedds scanners. Själv har jag en Epson 4990 och Nikon ED-5000.

Epson har en stor fördel och det är att den scannar 24 negativ på en laddning och den upplösningen som den erbjuder räcker till dom flesta fall.

Sen har jag scannat glasplåtar,127,120,70mm,126,110 film med Epson. Se mera på denna länk

http://www.fotosidan.se/blogs/fredrikr/10183.htm

// Fredrik
 
Senast ändrad:

Olivlunden

Aktiv medlem
chry skrev:
Ska den inte klara mer? Vad är det som slits i en skanner?

(Jag har en Coolscan samt en flyttkartong neg och dia liggandes i förrådet. Projektet har inte dragit igång ännu, men är det som du säger så är det läge att göra en prioritering innan man sätter igång...)
För ett tag sedan gick trotjänaren sönder. På fakturan från Lasses Kameraservice så finns en drivaxel och ett monteringsfäste specificerade. Frågan är vad denna axel driver. Kan det möjligtvis vara glidskenorna till ljuskällan?

Med tanke på att jag har väldigt många bilder kvar i arkivet blir det troligen till att införkaffa en ny skanner - bara för att ha i reserv. Vem vet hur länge den nyligen reparerade håller? Jag trodde också att de skulle hålla längre..
 

norragryta

Aktiv medlem
Har testat scannern lite mer över helgen nu och jag är riktigt imponerad. Har märkt att det är lite klurigt att scanna neg ibland, men övning ger perfektion! Hur som helst, det blir nog ett köp. Känns kul och skönt att ÄNTLIGEN bli ägare till en negscanner. Om inte annat är ett argument till mig själv att om man är så lyckligt lottad att man äger en Leica M6 bör man faktiskt ha en negscanner till den :) (fan vad man hittar på saker för att kunna konsumera prylar!).

Undrar bara två saker innan jag köper:

Är levnadstiden verligen så dålig? Snubben jag köper den av är en perfektionist, allt är i bra skick och ligger inplastat i originalpåsar och så, men jag misstänker att han har scannat en del med den genom åren. Hur stor är risken att den pajjar?

och, jag försöker igen:

Någon av er på forumet som är sugen på att köpa min iBook G4?Mycket bra skick och finns nu i Hamburg, men kan så klart skickas.

MVH
Carl
 
ANNONS