Annons

Batteri pentax k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Hej

Jag tänkte köpa ett extra batteri till min k10d och undrar då om det är värt de extra pengarna för ett originalbatteri eller om tex ansmann piratbatterier duger lika bra?

//Andreas
 

Zewrak

Aktiv medlem
Alla brukar vara rörande överens om att inte originalbatterierna är bättre. Se till att de du köper har lika mycket kräm bara ;).
 

johanni

Aktiv medlem
Vet inte om alla är rörande överens direkt...

Säger istället köp original! Har flera olika piratbatterier och inget av dem kommer ens i närheten av pentax. När de var som bäst räckte de upp till ungefär hälften men har sedan snabbt förändrats. Har därför nu beställt ännu ett pentax, då jag tröttnat på batterier som inte håller måttet.

Som när det gäller så mycket annat får man vad man betalar för...
 

kortkort

Aktiv medlem
Har själv ett "piratbatteri" som jag köpte från batteriexperten. Enligt specifikation har de en kapacitet som är 1300 mAh mot originalet som har drygt 1600. Visst räcker originalet längre. Sedan beror det på hur mycket du använder ditt "extra"batteri. Jag har det mest som reserv och då tycker jag att det är helt o.k. För en normalanvändare som skall ut på en fotorunda 1-2 dgr räcker kanske ett originalbatteri och då kan det vara bra med ett billigare reserv i fickan. För egen del var det inte värt med 600 spänn för ett extra original.
 

PFH

Avslutat medlemskap
Jag har använt Ansmann till först min K10:a och sedan min K20:a, har inte märkt någon skillnad på det och Pentax eget.
 

torkel_b

Aktiv medlem
Har ett piratbatteri samt pentax original. När jag körde med batterigreppet i helgen så uppförde sig kameran minst sagt underligt.
När jag kikade i menyn på hur de båda batterierna mådde så var det ena halvfullt och det andra helfullt. Indikatorn visade också fullt men om jag försökte ta en burst av bilder så visade den genast tomt och man måste stänga av och sätta på igen för att kunna ta en bild. Då visar den fullt igen!

Bägge batterierna visade sig vara i princip urladdade fast det framgick inte förrän jag stoppade i ett batteri i taget i kameran.
Jag kan bara anta att det beror på att piratbatteriet inte funkar så bra med batterigreppet.
(kommer inte ihåg vad piratbatteriet heter men det är köpt av en väldigt liten svensk firma som jag givetvis inte heller kommer ihåg namnet på :))
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Tänkte låna tråden då min fråga också gäller piratbaetterier till Pentax.

Köpte ett ett batteri från kaffebrus.com till min Pentax K10d i veckan. Fick hem det idag och satte i det i laddare. Dock börjar inte den röda lampan i laddaren att lysa rött när jag stoppar i batteriet. Kollade då att batteriet inte redan var laddat vid ankomst genom att stoppa i det i kameran. Då kameran inte startar med detta nya batteri i sig gör jag antagandet att det är helt tomt.

Vad jag nu undrar är ifall laddaren laddar batteriet ändå trots att inte lampan lyser (kanske inte kompatibelt ellet nåt) eller är det kanske fel på mitt batteri?
 

Gimbal

Aktiv medlem
En kvalificerad gissning är att batteriet inte laddas om lampan inte tänds. Troligen är det fel på batteriet.
 

snysop

Aktiv medlem
Jag köpte något piratbatteri som även funkar till Minolta. Köpte den på Zebramedia för någon hundring. Dock så får jag ett konstigt meddelande av Google när man går till zebramedia . com så gå inte dit! Märker inte av någon skillnad mellan original och dessa Minoltabatterier.
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Oki, då kanske det är mitt batteri som spökar =(
Händer absolut ingenting när man klickar i det i laddaren. Ingen reaktion alls. Skall dock prova ladda det över natten så får jag ser om det är nåt kräm i det i morgon bitti. Annars får jag väl kontakta kaffebrus.com om ärendet. Tack för ett grymt snabbt svar. Uppskattat!
 

quarc

Aktiv medlem
Hej

Jag tänkte köpa ett extra batteri till min k10d och undrar då om det är värt de extra pengarna för ett originalbatteri eller om tex ansmann piratbatterier duger lika bra?

//Andreas
Jag har Pentax, Minolta och piratbatterier till min K10 och K20. Jag håller inte reda på vilket som är vilket. Jag har aldrig haft några problem, men visst kan det vara en liten skillnad upp eller ner mellan batterierna (håller som sagt var ingen koll, har aldrig fått batteritorsk, minneskorten tar slut först), men om det är skillnad är jag inte övertygad om att Pentax skulle vinna. Batteritekniken utvecklas hela tiden, och inte säkert att Pentax plockar in senaste modellen hela tiden, större chans man får senaste modellen med pirat kanske? Men 10% hit eller dit spelar väl ingen roll. Skulle gärna köpa orginal om de kostade rimligt mucket mer än pirat, men vill man ha med sig 4-5 extra batterier på t.ex. en resa, blir det läskigt dyrt att köpa orginal. Samtidigt är det ju mycket bra att folk köper orginal, annars kanske Pentax får för sig att bygga några obskyra specialbatterier till sina kameror.
 

chickenphone

Aktiv medlem
Delar med mig av min erfarenhet när det gäller batterier.
Äger en gammal fuji kompaktkamera som jag köpte 2004,den har ett laddningsbart batteri. Har vid två olika tillfällen köpt ett extra piratbatteri på ebay och tradera för att ha ett i reserv, men tyvärr har dessa batterier inte haft samma kapacitet som fujis orginalbatteri, som faktiskt har en lägre angiven mAh än piratversionerna.
Visst var piratbatterierna billiga, (runt 50 lappen) men de fungerade inte bra, båda piratbatterierna har jag kasserat och kör nu bara på orginalbatteriet som i allafall fungerar.
Det finns säkert piratbatterier som fungerar bra, men det kan ju vara värdefullt att få höra olika åsikter.
Jag skulle tro att köper man pentax orginal så får man vad man förväntar sig, varken mer eller mindre, köper man pirat så kan man få både bättre eller sämre än orginal.
Vis av erfarenhet så köpte jag själv ett orginal extrabatteri till min K20, denna gång fick snålheten inte bedra visheten.
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Är väldigt tacksam för alla svar och synvinklar. Alltid bra att se båda sidorna av saker och ting. Personligen resonerade jag som så att det helt enkelt inte är värt 4 ggr mer pengar för att köpa original och därmed få 10-20% längre batteritid.

Marginalkostnaden för mig var helt enkelt för hög.

Hur som helst lade jag mitt piratbatteri på laddning under natten. Inga lampa tändes på laddaren, men till min stora glädje har batteriet ändå laddats och fungerar finfint.

Att lampan inte tänds när jag laddar piratbatteriet är väl i och för sig lite störande, men då jag endast kommer använda batteriet som back-up för att slippa "batteritorsk" påverkar detta inte mitt användande.
 

PFH

Avslutat medlemskap
Det att lampan på laddaren inte tänds har jag upplevt med ett piratbatteri inköpt på zebramedia. Genom att lirka med batteriet i laddaren lyckas jag få lampan att tändas och det laddas som vanligt.
Jag har två namnlösa piratbatterier och ett Ansmann. Jag märker ingen skilnad på drifttid gentemot Pentax eget batteri.
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Skall testa att lirka på det nästa gång jag skall ladda det. Dock har batteriet laddats utan att lampan varit tänd, så det verkar inte vara en nödvändighet. Dock är det ändå skönt att kunna se när det är färdigladdat, men låtar man det bara ligga några timmar extra borde det vara lugnt.
 

quarc

Aktiv medlem
låter väldigt konstigt (och oroväckande) att lampan inte lyser. Jag har aldirg haft detta problem med något av mina batterier eller laddare. Att lampan inte tänds tyder ju på att laddaren inte tycker att den laddar...kan det vara så att lampan betyder snabbladning? D.v.s. det finns någon defekt på dessa batterier som gör att laddaren tycker de är fulla och bara sätter på underhållsladdning? Hur lång tid tar det att lada ett batteri när lampan inte tänds, normalt tar det väl en timme eller två för ett helt urladdat batteri.
Anledningen till att jag blir lite orolig är att Li-jonbatterier faktiskt kan explodera om de laddas felaktigt, och det är en rejäl smäll (läs stor sprängverkan och skaderisk). Tack och lov har som sagt var mina alltod funkat som de skall, men jag skulle bli orolig om de INTE betedde sig som de skall.

Jag överladdade en gåg ett NiCd som satt in en liten blixt. Cellen var stor ungefär som en enkrona och kanske lite längre. Jag satt i rummet när den exploderade och det flög splitter i hela rummet. Av blixten blev det bara smulor, det tog faktiskt flera dagar innan jag kom underfund med vad som hänt, det var när jag hittade något som såg ut som en del från ett urladdningsrör. Allt annat var delat i milimeterstora delar (Jag hade alltså HELT glömt bort att jag satt blixten på laddning någon vecka innan). Li-Jon skall vara värre, samt att cellerna vi har i kameran är betydligt större. Så jag skulle inte vilja vara i samma rum som ett exploderande Li-Jon ens med hörselskydd och skyddsglasögon. Och skulle den explodera när den sitter i kameran skulle jag tro att inget på kameran går att rädda, kanske inte ens objektivet.


Nu vill jag ju inte skrämma upp någon, jag tror både laddare och batterier har inbyggt skydd mot detta. Jag har aldrig hör talats om att detta hänt, men lite fösiktig kan man ju vara. Som sagt, om en cell skulle bete sig konstigt skulle jag kassera den.
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Har ni kontaktat kaffebrus.com och berättat problematiken kring laddningen av mitt batteri. Skall bli intressant och se deras respons. Min erfarenhet är dock att de flesta internetbutiker sköter sin kundservice mycket smidigt och bra. Så jag är positiv..
 

Zewrak

Aktiv medlem
Har ni kontaktat kaffebrus.com och berättat problematiken kring laddningen av mitt batteri. Skall bli intressant och se deras respons. Min erfarenhet är dock att de flesta internetbutiker sköter sin kundservice mycket smidigt och bra. Så jag är positiv..
Ja, något är ju fel i alla fall. Jag och en kompis har de batterierna och de funkar felfritt i laddare och kamera.

Kommer dock ihåg att han hade problem med laddaren förut (på originalbatteriet) då lampan inte tändes. Men han böt ut kabeln mellan väggen och laddaren mot en annan han hade liggandes, efter det var det inget mer problem :).

PS. Ja, batteriet laddade men lampan tändes inte.
 
ANNONS