Annons

Första kamera [nybörjare]

Produkter
(logga in för att koppla)

Grytvante

Ny medlem
Hej på er alla fotoentusiaster!

Jag är tämligen ny här på forumet och som rubriken lyder går jag i tankarna att införskaffa min första kamera. I dagsläget är mitt fotande i princip obefintligt, mestadels för att jag endast har telefonen till förfogande och den lämnar en hel del att önska. Jag skulle därför säga att mitt fotointresse är i ett begynnande stadium och jag söker därför en kamera som inte kostar en arm och ett ben för att se var det barkar hän.

Till en början gick jag i tankarna att köpa en bridgekamera för smidighetens skull, att bara kunna plocka med sig kameran och vara förberedd för det mesta, kikade exempelvis på Panasonics FZ1000. Nu, efter att ha läst ett antal forumtrådar här och kikat runt ytterligare lutar jag mer åt en kompakt systemkamera, antingen M43 eller APS-C. Främst för att om det skulle vara så att mitt fotointresse tar fart så finns det visst utrymme att växa i en sådan, till skillnad från en bridgekamera där man tvingas byta plattform helt.

Fullformat är inte intressant för stunden, jag vet med mig själv att kamerautrustningen kommer att bli liggande hemma om den är för otymplig. Sen kan det självfallet ändras i efterhand om intresset ökar. Huvudsakligen kommer jag fota landskap, porträtt, gatumotiv och liknande, så lite av varje men med största sannolikhet inget som kräver extrema zoomobjektiv som exempelvis fåglar. Det kommer troligen också bli en del filmande med kameran.

Jag lutar nu åt en Panasonic Lumix GX80 med kitobjektiv 12-32 mm 3.5-5.6 till en början. Tänker då att jag kan börja där, se hur intresset utvecklas och med tiden utöka systemet med fler objektiv. Jag har även kikat på Fujis X-T20 och Panasonics G80, föll dock lite för GX80 och dess smidiga storlek även om G80 och X-T20 också känns som bra alternativ. Då jag tänkt filma en del med kameran blev jag rekommenderad att gå på GX80 eller G80 istället för X-T20 tack vare bildstabiliseringen i huset.

Hur hade ni som har koll på fotovärlden resonerat? Tänker jag helgalet eller makear det sense?

Tacksam för all input och även förslag på fler kameramodeller att kika på :)

Vänligen
Simon
 

lonian

Aktiv medlem
Ta en titt på alla olika objektiv som kan passa för ditt landskap, porträtt och gatumotiv.
Kameran är bara en del av utrustningen. Finns det ett bättre objektiv av någon annan än de kameror du kikat på?
Det är klart att du skall börja någonstans men kan vara bra att tänka långsiktigt tex vilket objektiv du vill köpa nästa år.
 

Grytvante

Ny medlem
Ta en titt på alla olika objektiv som kan passa för ditt landskap, porträtt och gatumotiv.
Kameran är bara en del av utrustningen. Finns det ett bättre objektiv av någon annan än de kameror du kikat på?
Det är klart att du skall börja någonstans men kan vara bra att tänka långsiktigt tex vilket objektiv du vill köpa nästa år.
Tackar för svaret, det kan mycket väl vara så att jag börjar i fel ände. Som jag har förstått det finns det ett någorlunda stort urval av objektiv till M43 standarden då både Olympus och Panasonic satsat på samma standard. Rätta mig gärna om jag har fel.
Sen har jag absolut inte stenkoll på alla objektiv som finns, då jag fortfarande tycker det känns som rena djungeln. Så det är mycket möjligt att det finns bättre val än just de jag kikat på hittills.
Jag ser absolut din poäng med att tänka långsiktigt, det är till viss del därför jag tänker mig en systemkamera istället för en bridgekamera :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
X-T20 (eller t o m X-T10) tror jag kan vara ett utmärkt alternativ, många objektiv, t ex de utmärkta normalzoomarna, har ju inbyggd stabilisering.
 

RobinN

Aktiv medlem
Jag har m43 och är supernöjd. Har en Olympus OM D EM5 Mk2 och fotar mest landskap och gatufoto. Har haft både G80 och GX80(vilken min sambo har nu). Om du inte tänkt det innan så har Olympus med EM5 mk2 eller EM1 mk2 ett high res mode vilket är kul för landskap. Dock är Panasonic något bättre för video.

Både G80 och GX80 är i det stora hela samma sensor och samma insida med vissa små skillnader till G80s fördel. G80 är vädertätad vilket jag tycker är bekvämt när man är ute och letar landskap. Panasonic har även ett fantastisk stabiliseringssystem med Dual IS, både objektiv och i kameran. Olympus har det också men bättre IBIS och mycket färre objektiv som funkar med deras som kallas sync IS.

I det stora hela rekommenderar jag m43 tack vare stort objektivutbud, dessutom fantastiskt hög kvalite på objektiven. Inga av kamerorna är dåliga som du tänkt dig men jag kan tycka att med m43 får du hög kvalite till ett bra pris och bra storlek. Även om vissa av husen börjar bli större med m43 så kommer stora fördelen med storleken vara i objektiven som är så lätta och små.

Älskade min Panasonic G80 ihop med Leica 12-60. Ångrade att jag sålde det, men hade då fått för mig att jag ville gå ner i storlek på mitt kit. tyvärr. :)

Om du vill kan du kika in min instagram där allt är taget av m43, det som är av mindre bra kvalite där beror på mig inte kameran.
 

StanM

Aktiv medlem
Hej, Simon

Välkommen till Fotosidan.
Jag har vissa synpunkter/råd från min egen erfarenhet. Vissa kan kanske bara appliceras på mig själv och mitt sätt att fotografera medan andra kan kanske användas av andra.

Gå ut och känn på kamerorna. Specifikationerna på papper är väl bra men man skall inte stirra sig blind på dem, det finns inget som går upp mot att hålla kameran i handen och använda den. Gå igenom menysystemet lite, hur känns kontrollerna, hur fungerar autofokusen med de objektiv du vill använda, är den snabb, letar den efter fokus fram-tillbaka innan den lyckas sätta fokus, hur lätt är det att byta fokuspunkt utan att ta ögat från sökaren. Hur känns objektiven i handen med kameran för ögat, hur är sökaren, m.m. Lita på magkänslan. Läs gärna tester, speciellt vad de tycker är bra respektive dåligt och se vad som kan gälla för dig.
Skriv ned lite stolpar på vad du tycker är viktigt med kameran du skall prova och anteckna gärna när du testar dem, gå igenom anteckningarna när du kommer hem. Man kan inte minnas precis allt...
För något år sedan skulle jag köpa ny kamera och Fuji X-T10 var intressant. Trevlig kamera i handen, lättarbetad MEN jag var inte alls överens med sökaren. Mitt högra öga och sökaren var helt enkelt inte gjorda för varandra. Så det blev inte den kameran.

Sedan är, som du säger, framtidsaspekten viktig. En sak är säker, det kommer alltid nya kameror, det kommer alltid nya och förbättrade funktioner, det kommer alltid att finnas 'bättre grejor'. Måste man verkligen ha det allra senaste?
Hur tänker jag här? Jo, ett exempel - för min egen del vill jag fota, inte filma. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa ett prisnedsatt kamerahus av 'förra modellen' och lägga pengarna på ett bättre objektiv. Eftersom jag inte vill tillbringa timmar på efterbehandling, vill jag gärna få det bra från början. Där tycker jag att ett bra objektiv är viktigt.

Det är inte kamerahuset som 'låser in' dig i ett system, det är objektiven. Många lägger såååååå mycket pengar på objektiven, att de känner att de inte har råd att börja om på ett nytt system. Köp objektiv med eftertanke, tycker jag. Hellre få och bra än många och sämre. Du kan ju bara ha ett objektiv i taget på kamerahuset.

Till sist, jag tycker man sova på saken, inte förhasta sig och sedan skall man köpa det som 'känns rätt'. När jag köpte min Nikon D700 för ganska många år sedan, gick jag vred och vände på det länge, länge innan jag till sist köpte den. Det handlade om en himla massa pengar. Men när jag väl fick hem den och började använda den och lärde känna den mer och mer, kände jag bara 'yes, helt rätt'.

Nu skall jag inte skriva mer. Lycka till med köpet, vad det nu än blir, och jag hoppas du får en där 'yes, helt rätt' känslan. Tala gärna om för oss vad du köpte.

Hils,
Stan
 

LGNLGN

Aktiv medlem
hur får man fram det

Den första riktiga systemkameran när de digitala kom var av annat märke än vad jag har nu men minns ändå hur fundersam jag var över bildresultatet. Köpte till ett dyrt macro och denna gång av prime kvalitet. Som natt och dag gentemot kit-zoomen med stort omfång som följde med. Förstod då att det var inte kameran det var "fel på".

Ett annat exempel.... Hur många är det inte som har köpt stativ och kulleder så billigt som man kan komma undan. För att inse att..... faan också - vilket skräp. Till slut har man ändå det lite dyrare eller rättare sagt den dyrare kulleden som man trodde att man skulle slippa behöva köpa. Man kommer inte undan. Man får nästan alltid det man betalar för.

Fastnar man för fotandet kommer det förr eller senare till en punkt när man vill ha en bättre "kamera" när det nog egentligen är ett bättre objektiv man suktar efter.

För att undvika ekonomiska piruetter hade jag ett försent råd till mig själv varit att köpa få eller enstaka men mycket noga utvalda och riktigt bra objektiv. Strunta i billiga instegsmodeller och köp begagnade om de går att få tag på. Det är dock lite av kruxet.... de riktiga bra objektiven är kvar i väskan hos den som köpte dem första gången.

Köp istället en prisvärd begagnad kamera som bara för några år sedan faktiskt var av högsta klass. Anser att den också bör vara en sk FF (FullFormat). Ser tex skillnad på hur min fru upplever fotograferandet numer när hon har också har gått över till FF och ser att hon kan göra så mycket mer med bilden vid datorn. Fokusering på objektiven gör att bytet av kamera någon gång i framtiden inte blir bakvänt. Vem har ett billigt kit-objektiv på en kamera i 30-40.000 kr klassen?

Vill bara lägga till att idag är jag mycket nöjd med det jag har (kamera väskan inte uppdaterad här på fotosidan såg jag men märket är det samma). Dyrt men å andra sidan kostar det nästan inget att ta bilderna
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej på er alla fotoentusiaster!

Jag är tämligen ny här på forumet och som rubriken lyder går jag i tankarna att införskaffa min första kamera. I dagsläget är mitt fotande i princip obefintligt, mestadels för att jag endast har telefonen till förfogande och den lämnar en hel del att önska. Jag skulle därför säga att mitt fotointresse är i ett begynnande stadium och jag söker därför en kamera som inte kostar en arm och ett ben för att se var det barkar hän.

Till en början gick jag i tankarna att köpa en bridgekamera för smidighetens skull, att bara kunna plocka med sig kameran och vara förberedd för det mesta, kikade exempelvis på Panasonics FZ1000. Nu, efter att ha läst ett antal forumtrådar här och kikat runt ytterligare lutar jag mer åt en kompakt systemkamera, antingen M43 eller APS-C. Främst för att om det skulle vara så att mitt fotointresse tar fart så finns det visst utrymme att växa i en sådan, till skillnad från en bridgekamera där man tvingas byta plattform helt.

Fullformat är inte intressant för stunden, jag vet med mig själv att kamerautrustningen kommer att bli liggande hemma om den är för otymplig. Sen kan det självfallet ändras i efterhand om intresset ökar. Huvudsakligen kommer jag fota landskap, porträtt, gatumotiv och liknande, så lite av varje men med största sannolikhet inget som kräver extrema zoomobjektiv som exempelvis fåglar. Det kommer troligen också bli en del filmande med kameran.

Jag lutar nu åt en Panasonic Lumix GX80 med kitobjektiv 12-32 mm 3.5-5.6 till en början. Tänker då att jag kan börja där, se hur intresset utvecklas och med tiden utöka systemet med fler objektiv. Jag har även kikat på Fujis X-T20 och Panasonics G80, föll dock lite för GX80 och dess smidiga storlek även om G80 och X-T20 också känns som bra alternativ. Då jag tänkt filma en del med kameran blev jag rekommenderad att gå på GX80 eller G80 istället för X-T20 tack vare bildstabiliseringen i huset.

Hur hade ni som har koll på fotovärlden resonerat? Tänker jag helgalet eller makear det sense?

Tacksam för all input och även förslag på fler kameramodeller att kika på :)

Vänligen
Simon
För landskap och gata räcker säkert någon av Panasonic modellerna med 12-32/3.5-5.6 objektivet som du nämner utmärkt, men vill du fotografera porträtt vill du använda objectivet på längsta brännvidd för att få bra perspektiv, dvs inga onormalt stora näsor och liknande. Men då är maximala bländaröppning 5.6 som bäst. Detta gör det svårt att skapa lugna mjuka oskarpa bakgrunder som framhäver motivet, eftersom skärpedjupet blir väldigt stort.

Skulle därför föreslå att du väljer Panasonic 12-32/2.8 istället som håller bländare 2.8 över hela brännviddsomfånget. Alternativt skulle du kunna komplettera med Panasonics 42.5/1.2 som ger ännu kortare skärpedjup

Slutligen för att få så mycket för pengarna som möjligt, köp begagnat då förlorar du mindre ifall det skulle visa sig att ditt fotointresse falnar eller tar andra vägar som fordrar andra prylar
 
ANNONS