Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D500 vs D850

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
D500:an skaffade jag i första hand för sin hastighet, focus-snabbhet men mest för att få ett längre tele utan att behöva skaffa ny lins. Är förresten mycket nöjd med kameran

Nu när D850:an har kommit så ser man att den kan ju växlas från FX till DX mode utan nämnvärd pixelförlust gentemot en D500:a. Visserligen tappar den lite fart i jämförelse med D500:an men det är inte kritiskt för mig. Det som däremot är kritiskt är att den inte "fryser" efter 2-4 sekunder.

Funderat, vägt och har nu ställt mig i kö på en D850 som kommer att bli min enda kamera. Självklart jättelyft som FF men även nästan samma prestanda eller i alla fall tillräckligt nära som DX kamera om man jämför. Säljer av min D800 och D500 och uppgraderar. Kunna ha både D500 och D850 är naturligtvis det optimala men allt har ju ett pris

Är det fler som har funderat i samma banor eller är det något jag har förbisett?
 

lonian

Aktiv medlem
Det är alltid bra med två kameror känner jag då jag tidigare sålt iväg min förra och saknat den. Framöver planerar jag att behålla mina hus.
 

Hampafroe

Medlem
Inne på samma upplägg som föregående. Har idag en D750 och funderar på att uppgradera då D5 är för dyr. Har även en D7100 men då får nog den ryka alt sälja 750 och behålla 7100. Svårt val.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Mittåt

Vi har pratat om "problemet" och har kommit fram till att jag ändå tar kostnaden med att behålla fina D500:an. Säljer D800 och vår D7100. Går från två till en kamera när D850 dyker upp men å andra sidan finns D500 kvar inom väggarna då det blir min frus nya kamera.

D850 kan ju användas även som en nästan lika bra DX som D500. Skillnaden i DX upplösning är knappt 21mpix (D500) och knappt 20 mpix (D850). Tror inte den skillnaden märks
 

PMD

Aktiv medlem
Beskärningen av bilderna från D850 kan man lika gärna, eller hellre, göra vid efterbehandling om man inte har ont på plats på sina minneskort, men minneskort med stor kapacitet är inte dyra numera.
 

lonian

Aktiv medlem
Så länge du inte sitter på en 5 år gammal dator så lär du nog inte uppleva bytet som något osmidigt.
När jag gick från D7000 till D800 var det just det att min dator var för slö och det tog mycket längre tid att ladda in och exportera raw bilderna. Minneskortsstorleken var inga bekymmer och hårddiskutrymme har jag massvis av. Men ram och processor/ avsaknaden av SSD var det som segade allt.
 
ANNONS