Annons
Gammal 2009-07-29, 18:40
Yenniee

Tack tack tack! Fick de svaren som jag har funderat på ett tag. Mycket bra artikel!
Gammal 2009-07-29, 20:56
erro.se

Tack. Kul att den är till nytta.
Gammal 2009-07-30, 04:20
Henrik_L

För alla er andra som är som mig. Dvs klumpiga och rädd att ens vara i närheten av sensorn med nåt rekommenderar jag att traska in på fotovideo i stockholm med kameran och få den rengjord för en billig slant. Jag säger inte att det är farligt att rengöra kameran om man kan. Bara att jag är klumpig och har sabbat det mesta jag försökt "laga" förut.
Gammal 2009-07-30, 13:37
gorse

Nu tror jag mig upptäckt hur det mesta skiten hamnar på sensorn. Kanske lite naivt att inte ha tänkt på det innan, men jag slavar ofta med att sätta på locken på objektiven utan slänger ner dem i väskan utan lock när jag byter objektiv. Tanken är att sätta på locken lite senare när fotoobjekten har flygit bort.

En dag försvann ett objektivlock och jag vände bokstavligen upp och ner på väskan. Jisses vad skit jag hade i väskan. Och håller man upp objektiven mot ljuset och kollar in... jisses vad skit det var inne i objektiven. Och så mycket lättare det är att dammsuga ur objektiven än att rengöra sensorn, särkilt med smala munstycket på dammsugaren.

Nu plötsligt är rengöringsfrekvensen av sensorn mycket glesare än förut.
Gammal 2009-08-09, 15:07
baski

Fläckar på bilderna?
Tjena!

Har upptäckt skumma fläckar på mina bilder, i särskilt bilder då jag fotar himlen eller i bra ljus. Jag har försökt lite lätt att blåsa bort lite damm på spegeln (med en sån där ballongliknande grej med en dammvippa längst ut)
men mitt problem kvarstår. Vad tycker ni jag ska göra åt det här?
Här kommer några bilder där man ser mitt problem:
http://img197.imageshack.us/i/img19553.jpg/
http://img140.imageshack.us/i/img22962.jpg/

Bör tilläggas att dessa fläckar inte syns på alla bilder.
Till exempel denna bild så finner jag ingen fläck:
http://img529.imageshack.us/i/bild270.jpg/
Gammal 2009-08-09, 15:15
plastanka

Du får fota något helvitt med liten bländare (högt bländarvärde) så kommer du se om det är smuts på sensorn.
Gammal 2009-08-09, 15:17
skogsbaronen

Spegeln fälls upp när bilden tas, så det påverkar inte bilden om den är smutsig.
Du ser ut att ha smuts/damm på sensorn. Syns mot homogena bakgrunder och mest vid små bländaröppningar. Använd kamerans funktion för sensorrengöring så kommer du åt att blåsa rent sensorn. Oftast räcker det att blåsa, men vid mycket smuts kan det krävas att du våttvättar den.
Gammal 2009-08-09, 15:18
Walle

Att blåsa på spegeln hjälper föga, eftersom den fälls undan innan bilden tas. Det är sensorn du ska rengöra.

Edit: Tomas var snabbare
Gammal 2009-08-09, 15:47
baski

Jag prövade att göra en sensorrengöring, och jag blåste med en gummiblåsa men fläckarna går lik förbannat inte bort.
Prövade fota ett vitt papper med liten bländare, och fläckarna syntes fortfarande.
Hur pass riskabelt är det att våtrengöra den? Hur går jag till väga då?

Tack för tipsen!
Gammal 2009-08-09, 15:55
Walle

Med 5Dmk2 ska man vara väldigt försiktig när man rengör själv, då vissa/alla? har en oljerand runt kanten på plåten som håller AA-filtret på plats, och det föreligger tydligen stor risk att man smetar ut denna olja över AA-filtret.

I övrigt kan jag tyvärr inte ge några tips då jag aldrig har våtrengjort min sensor (har dessutom 5D).
Gammal 2009-08-09, 16:47
The_SuedeII

På 18mm och F/22 - F/18 som i dina första två exempel så behöver det inte vara på sensorn, det kan precis lika gärna på/i objektivet. Ditt tredje exempel (blomman) är tagen på 55mm - F/9 - och är alltså betydligt mindre "dammkänsligt".

Ju mindre bländare, desto mer "koncentrerade" blir dammkorn i bilden - med större bländare "flyter fläcken ut" så att man inte ser den.

De första två bilderna kunde du tagit med typ F/11 - när du zoomat ut till 18mm på en 350D så har du enormt skärpedjup i alla fall... T.o.m F/8 kunde räckt. Det hade gett dig mycket kortare slutartider också - så fotbollsspelarna hade blivit betydligt skarpare.

Kolla ditt objektiv nogrannt också alltså... både front och bakersta linsyta, och kolla med genomlysning (håll upp objektivet mot en lampa eller nåt...)
Gammal 2009-08-13, 14:05
Björn_

Idé Tänkte dela med mig av en hemlighet
Tja,

Tänkte först starta en ny tråd men detta passar nog bra in i den officiella tråden...
Jag har haft damm på min sensor ett bra tag nu. Jag funderade starkt på att lämna in på service och få det gjort, men jag tyckte att det inte borde vara så svårt att göra själv. Jag började läsa lite trådar här på forumet och kom fram till att jag alltså skulle rengöra glaset framför sensorn, och inte själva sensorn i sig. Till att börja med så kan jag konstatera att det finns en stor bluffmarknad för rengöringsattiraljer. Dessa leverantörer kommer givetvis säga att jag har fel och att du MÅSTE köpa deras dyra grejjer om inte kameran skall gå i sönder, eller sprängas eller liknande. Jag gick på precis samma bluff själv, därför tänkte jag dela med mig lite av mina upplevelser.
Sagt och gjort så gick jag och köpte en "Magic Butterfly" (låter som någon sexleksak tycker jag, men i alla fall) Detta består av en liten damvippa som man skall sopa sensorn med. Den kostade mig inte mindre än 600 Kr. Den kostar troligen max 2 spänn att tillverka i Kina, så någon tjänar säkert massor på dessa prylar. Jag skulle kalla kvaliteten för "smäck" och inget annat. Jaja, men en nyvunnen vän (med tvivelaktigt namn) i handen satte jag igång med att sopa min sensor. Tyvärr hade jag läst på för dåligt och inte uppmärksammat att det på min kamera (KM7D) fanns en liten yta med olja runt om sensorn. Denna smetade jag ut fint över sensorglaset så det blev 100 gånger värre. Detta kan jag ju inte skylla på någon annan än mig själv. Jag kan dock påstå att denna tingest inte hade klarat av att rengöra i vilket fall som helst eftersom min sensor var alltför smutsig. Nu var den i alla fall obrukbar efter att jag skitat ner den med olja. I stor frustration begav jag mig till närmsta butik för att få tag i "Magic Swabs" eller vad de nu hette... På väg i bilen så tar jag till slut upp min telefon och ringer till farsan, han har trots allt sysslat med mekanik i 20 år eller så... Jag berättar lite skamset att jag nu totalt pajjat min sensor (nej inte sensorn, utan glaset). Han skrattar lite grann och ger mig sedan lösningen. Åk till konsum och köp "Kemiskt ren bensin" och torka av glaset med tops. (Tops får man enligt vissa inte heller använda eftersom de kan ludda av sig och FÖRSTÖRA kameran - vilket bara är ljug alltihop såklart). Om de skulle ludda av så går det att ta bort med samma tops, man får kolla noga bara. Vad kostar då "Kemiskt ren bensin"??? 599:- ?? 1099:- - Nej, inte riktigt. 19:90 betalade jag med det finns säkert billigare om man letar :-)
Alltså, under tjugolappen. Tops har ni väl hemma så det handlar inte som stora summor. Vissa har tidigare skrivit att någon blåsa sk "näsfrida" (apotekets benämning) skulle klara av att blåsa bort damm, och det fungerar säkert toppen, skulle tro att det blir precis samma funktion som de mycket svindyrare "proffs (läs bluff) -blåsorna"
Farsans tips var att det även går att köpa K-sprit på närmsta mack- här får man dock vara lite varsam, den får inte vara utblandad med olja, vilket vissa är (bla preem). Tipset är att testa på en annan glasyta innan men ger sig på sensorn. K-sprit innehåller annars också isopropanyl vilket är samma ingrediens som i "magic solution" och allt vad de heter.

Jag ansvarar såklart inte för att mina tips fungerar för just DIG, och en bra idé är att läsa på lite om just din kameramodell innan du ger dig på rengöring själv, MEN - det finns en hel massa bluffgrejjer på maknaden som du säkert INTE behöver :-D

Mvh
Björn
Gammal 2009-08-14, 15:55
andw

Jag har klivit över sensorrengörings-tröskeln !
Några dammkorn hade letat sig in i mitt kamerahus och de syntes redan vid f/11.
(se bild med geting)

Jag tänkte att jag skulle försöka mig på att blåsa bort dom med en gummiblåsan "Hama 5610" (se bild) men det fungerade inte så bra utan blev då ännu värre (se bild "Före").

Jag tog en "Visible Dust Sensor Cleaning Swab"

( http://www.visibledust.com/products3.php?pid=450 )

och på den droppade jag ett par droppar "Sensor Clean" ,

( http://www.visibledust.com/products3.php?pid=301 )

tog sedan av objektivet satte på "manuell-sensorregöring" på min Canon eos 50D , spegeln fälls upp och jag sveper Swabben över glaset framför sensorn. (första gången jag utför denna manöver,så lite pirrigt var det)

Jag stänger av kameran och spegeln fälls ner igen.

På med objektivet , rattar in bländare 32 och tar en test-bild mot en blå himmel.
De flesta dammpartiklar försvann direkt men efter att ha upprepat detta 3-4 gånger så blev jag nöjd med rengöringen. (se bild "Efter")

På min kamera kunde jag se om jag fått bort dammpartiklarna direkt på displayen så någon sensorlupp behövde jag inte använda.

Finns annars här : http://www.visibledust.com/products3.php?pid=602

Min gummiblåsa tänker jag inte blåsa någon mer gång på sensorn med , men jag undrar om det är någon som har testat VisibleDust
ZEEION™ blower : http://www.visibledust.com/products3.php?pid=444
och om den går att blåsa med på sensorn med bra resultat ??

Jag tyckte det var enkelt att göra ren sensorn själv , men man ska nog tänka på att inte göra det i alldeles för smutsiga mijöer.

Slutligen så undrar jag om någon skulle kunna tala om för mig vad den inbyggda sensorrengöringen i kameran är bra till ?
För när man använder den så händer inte någonting...

M.v.h

anders.
Bifogade bilder
Gammal 2009-08-14, 16:13
Björn_

svar till andw
Hej,
Visst damm försvinner med att blåsa, den inbyggda sesorrengöringen tar i viss mån även dessa partiklar. Andra former så som pollen osv försvinner inte lika enkelt, så då blir det till att ner och "pilla för hand". Jag använde som sagt kemiskt ren besin och tops med framgång. Mitt glas blev superrent. Jag använde även en VisibleDust Arctic Butterfly som jag definitift inte kan rekommendera - rent smäck för 600:-

Mvh
Björn
Gammal 2009-08-14, 16:38
andw

Glimt
Du har säkert rätt Björn men jag vågade mej inte att använda kemisk ren bensin.
Skulle inte förvåna mig om det är exakt det jag köpt för 225 spänn , 8 ml.

http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=8148811

(måste ju bli ett ganska högt liter pris på dom flaskorna)

Nu ska vi se...

10 ml på en deciliter... 10 flaskor där...
10 deciliter på en liter... 100 flaskor minus 20%

,för det var 8ml. i flaskan... Nu blev lite snurrigt :)

225 gånger 100 flaskor...

Det blir väl en 18000 tusen kronor litern om jag inte har räknat fel.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.

Miops Capsule360