Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firman i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

and30ers

Aktiv medlem
Självklart ska jag prata med dem igen.
Jag och företaget är inte oeniga om nåt.

Problemet för mig är att min kund, byrån, inte kan (vill?) betala min faktura till dem då deras kund, som jag indirekt plåtade åt, nu har gått i konkurs.

Jag lever redan på små marginaler och januari är ofta en tuff månad.

Det spelar egentligen ingen roll om jag får mina pengar om 3 månader, då är det redan försent.
Betalningsanmärkningar är svåra att få bort.
KRÄV betalning. Prata med din kund, byrån. De känner garanterat till sina skyldigheter och försöker bara blåsa dig enligt principen går-det-så-går-det. Beskriv din trängda situation (preparera ögonen med nyskuren gul lök) och vädja till deras dåliga samvete, eller så tar du med dig ett basebollträ och kör på en mer hårdkokt linje.
 

Lena W

Aktiv medlem
Jag har skummat igenom dessa inlägg och som jag ser det skall det inte vara ditt problem att inte din uppdragsgivares kund kan betala. Ett företag har beställt ett uppdrag av dig och skall betala, vare sig de i sin tur får betalt eller inte av sin kund.

Är det stora pengar? Kontakta en inkassobyrå och förklara läget och hör vad de skall ha för att driva detta vidare. De kanske vill ha fortsatta uppdrag av dig, eller kanske inte. Se bara till att du har ditt på det torra så det inte finns ett avtal nånstans som säger att du inte kan få betalt om uppdragsgivaren inte fått det.

Då din uppdragsgivare uppenbarligen kan betala andra fakturor, kan de betala denna. Har ett av deras projekt gått i stöpen, skall inte du drabbas. Förmodligen handlar det om nån bokföringsteknisk variant med kostnadsställen som nån inte vill belasta för mycket inför chefen, det kan vara så. Men det skall inte drabba dig!

Ta kontakt med en eller flera inkassobyråer och var ärlig mot dem och säg som det är. I regel är det så att inkassokostnad får gäldenären (din uppdragsgivare) stå för, det är reglerat i lag. Däremot har inkassobyrån rätt att ta ut avgiften av dig ifall det visar sig att de inte skall betala i detta fall.

Lycka till!!
 

Nitobert

Aktiv medlem
är företaget i konken är det numera en konkursförvaltare som sköter om det, och du kommer med största sannolikhet hamna bland oprioriterade fodringsägare och aldrig se några påengar tyvärr, men kontakta den av tingsrätten utsedde konkursförvaltaren.
 

Anders Östberg

Guest
är företaget i konken är det numera en konkursförvaltare som sköter om det, och du kommer med största sannolikhet hamna bland oprioriterade fodringsägare och aldrig se några påengar tyvärr, men kontakta den av tingsrätten utsedde konkursförvaltaren.
Nej du har missat lite, det är inte firman som fotografen anlitats av som gått i konkurs, utan deras kund.
 

Nitobert

Aktiv medlem
läste fort men fel, då blir det ju tråkigt för den som anlitat fotograden, det blir ju deras kostnad och dom i sin tur kommer inte få betalt, men fotografen ska ju fortfarande ha pynt.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Sänd byrån ett krav på betalning och hota med att vid utebliven betalning ansöka om byråns försättande i konkurs. Hävda då att du förutsätter att de saknar likvida medel eftersom de vägrar betala en otvistig fordran och att du därigenom har en grund för din ansökan.
Sänd den med rekommenderad försändelse.
Ge dem 8 dagar att betala.
På dag 12 kan det vara läge att sända en konkursansökan till den tingsrätt där bolaget har sitt säte. Bifoga kopia på bolagsbeviset.

En ansökan om konkurs syns när någon gör en kreditkoll på byrån och det borde byråns ägare vara angelägna om att slippa.

Lycka till!
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Roger, är det för "hårt" att göra så?

Å andra sidan är det just det som alla mina skulders ägare skulle göra.
Äta eller ätas, liksom.

Jag lär ju inte våga göra flera jobb åt denna byrå ändå. Så vad har jag att förlora?

tack alla för era tips å ideér!
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Sänd byrån ett krav på betalning och hota med att vid utebliven betalning ansöka om byråns försättande i konkurs. Hävda då att du förutsätter att de saknar likvida medel eftersom de vägrar betala en otvistig fordran och att du därigenom har en grund för din ansökan.
Sänd den med rekommenderad försändelse.
Ge dem 8 dagar att betala.
På dag 12 kan det vara läge att sända en konkursansökan till den tingsrätt där bolaget har sitt säte. Bifoga kopia på bolagsbeviset.

En ansökan om konkurs syns när någon gör en kreditkoll på byrån och det borde byråns ägare vara angelägna om att slippa.

Lycka till!
Att hota med konkurs är verkligen inget bra råd att ge. Det man kan göra är att vända sig till Kronofogden. Att begära någon i konkurs innebär ett merarbete som känns helt onödigt i det här ärendet.
 

Olsin

Aktiv medlem
Jag lär ju inte våga göra flera jobb åt denna byrå ändå. Så vad har jag att förlora?
Visst ska du göra fler jobb för dem, men du måste se över priset för ditt risktagande och sänka utfallet för riskerna. Till exempel:
- Höja priset gentemot dem, eftersom du ska täcka upp eventuella framtida betalningsvurpor.
- Vid arbeten över x kronor så skickar du en faktura på 50 % vid bokning och den ska vara betald inom 8 dagar och återbetalas inte. Resterande belopp faktureras efter slutfört arbete med y dagars betaltid.
 

and30ers

Aktiv medlem
Roger, är det för "hårt" att göra så?

Å andra sidan är det just det som alla mina skulders ägare skulle göra.
Äta eller ätas, liksom.

Jag lär ju inte våga göra flera jobb åt denna byrå ändå. Så vad har jag att förlora?

tack alla för era tips å ideér!
Du vinner i respekt genom att stå upp för din rätt. Att gå med på att bli blåst stärker inte din position hos din kund. Ställ krav och fortsätt att leverera hög kvalitet i dina arbeten.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Att hota med konkurs är verkligen inget bra råd att ge. Det man kan göra är att vända sig till Kronofogden. Att begära någon i konkurs innebär ett merarbete som känns helt onödigt i det här ärendet.
Visst. Anlita Kronofogden och skaffa dig en skopa tålamod. Det är en myndighet som inte arbetar så snabbt, direkt. KK-ansökan brukar ge ett snabbare resultat. Nu var det ju några år sedan jag jobbade som inkassohandläggare men vissa principer står sig nog fortfarande.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Måste påminnelser på den första fakturan vara skriftliga, eller går det lika bra med mail?

För övrigt kan jag upplysa om att ett Nikon 28--70/2.8 i fint skick inte gav mer än 4000.- på Pantbanken...
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Måste påminnelser på den första fakturan vara skriftliga, eller går det lika bra med mail?

För övrigt kan jag upplysa om att ett Nikon 28--70/2.8 i fint skick inte gav mer än 4000.- på Pantbanken...
Du måste inte påminna alls. Om fakturan har förfallit till betalning så kan du agera juridiskt. Vänta 3-4 arbetsdagar efter din fakturas förfallodag (med det är väl passerat för länge sedan i ditt fall).
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jahapp.
Nu, några kilon mindre, har jag tagit hjälp av ett inkassoföretag.

Snart har det gått en vecka, å ingen reaktion. Spännande följetång!
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jo, fick just besked från inkassofirman att det har betalat. hoppas bara nu pengarna hittar tillbaka till mig.

Nu tappade jag troligen en kund, men va fa-an, om de inte betalar är de ju ingen bra kund.
 

Anders Östberg

Guest
Du tappar förmodligen den här kunden, men du gör rätt tycker jag. Om dom har den inställningen att dom betalar utifrån att det passar dom och inte för den beställning dom gjort och det jobb du faktiskt utfört så går dom ju inte att jobba med.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
För ett par minuter sedan kom pengarna in på mitt konto.

Utan hjälpen av en inkassofirma kanske jag aldrig fått igen pengarna för ett genomfört jobb.

Jag kände mig lite dum när jag beslutade att gå den vägen, men å andra sidan så om jag själv som privatperson eller som företag missar en betalning, så visst tusan får man påminnelser med ränta och annat. Betalningsanmärkningar kan man vara utan!

Nu ångrar jag bara att jag väntade så länge med att agera.

Tack för ert stöd och era ideér!

mvh

adam
 
ANNONS