Annons

Fråga om denna grupp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Som beskrivning på denna grupp står det "I denna tråden bestämmer vi en arbetsuppgift som vi sedan redovisar. En arbetsuppgift i taget. Den som skapar en utser ansvarig för nästkommande". Men det är ingen uppgift som går vidare och en och samma person har skapat flera trådar och på så sätt förstört en kul idé.

Så som tråden är nu är den snarlik "no words" förutom att det är onödigt mycke snask i dessa trådar.

En undran är om man inte kan moderera gruppen så att bara en tråd åt gången kan existera, så när en ny startas (om nu uppgiften går vidare) låses den gammla.

För denna grupp började bra och var mycket intesant, men sedan var det en preson som tyvär inte ville följa de enkla regler som buggde upp denna från början roliga idé.
 

Falkman

Aktiv medlem
David Elmfelt skrev i den första tråden för Arbetuppgifter:

#1 Diagonaler

"I denna första arbetsuppgift skall vi jobba med diagonaler i bilden. Gå hem och fundera och fotografera sedan bilder med diagonaler i. Sen laddar du upp bilderna i denna tråden och så kan vi se varandras resultat och diskutera dem."

Är det diskussion om inlagda arbetsuppgifter/bilder som gäller? Det står, så vitt jag kan se, ingenstans i beskrivningen om detta.

Däremot, om man inte diskuterar bilderna blir det som "No words" autmatiskt, en tråd om motljus finns ju även i "No words" tex.

Jag har kollat arbetsuppgifterna från början och det är mest bildvisning om ämnet och kanske några fakta om kamerainställningar som gäller.

Kanske vore på sin plats att ange exakt hur "Arbetsuppgifter" ska funka, lite extra info om vad en arbetsuppfgift ska innehålla!?
 

lottawe

Aktiv medlem
Nekomy skrev:
Som beskrivning på denna grupp står det "I denna tråden bestämmer vi en arbetsuppgift som vi sedan redovisar. En arbetsuppgift i taget. Den som skapar en utser ansvarig för nästkommande". Men det är ingen uppgift som går vidare och en och samma person har skapat flera trådar och på så sätt förstört en kul idé.
Jag håller verkligen inte med om att en person förstört en kul ide. Tycker det är mer förstörande att haka upp sig på att en person startat några riktigt bra kul uppgiofter..
Arbetsuppgifter verkar skitkul och jag tänkte också gå in för att fixa några bilder till uppgifterna.

Dock är det en grej som gör att jag tycker trådarna är aningen mindre intressanta att kolla in än de kanske borde vara eller iaf får det mig tveksam till vad som faktiskt gäller.
Det är när en uppgift läggs upp och man sedan ser gamla bilder läggas in eller sommarbilder mitt i vintern. Personligen tycker jag nog det är roligare både i No Words och arbetsuppgifter att försöka "lösa" uppgifterna med att ta en ny bild på temat, det är ju först då det blir en arbetsupgift enligt min tolkning. Men det kanske inte var det som var meningen?

Sen att trådar på intressanta teman startas tycker jag är jättepositivt och bra. Vi borde kanske vara tacksamma mot de som engagerat sig i att ge oss uppgifter i stället för att gnälla på dem?
 

mohei

Aktiv medlem
Att lösa en arbetsuppgift genom att gå ut och ta en ny bild funkar bara om man plåtar digitalt. Jag plåtar analogt och det tar tid att få fram bilder ibland. Därför gräver jag fram gamla bilder till både Arbetsuppgifter och No Words.

Jag tycker också att det är bra att det finns fler Arbetsuppgifter parallellt. Om någon har en kul ide´för en arbetsuppgift är det väl självklart att man kan starta en tråd om det?
Då får man ju lite att välja på.
Ska Arbetsuppgifter lämnas vidare mellan medlemmarna finns det ju en risk att det blir en KFIB av det och dom som har kul ideer kanske aldrig får lägga fram dom.
 

Arne S

Aktiv medlem
Nekomy skrev:
Som beskrivning på denna grupp står det "I denna tråden bestämmer vi en arbetsuppgift som vi sedan redovisar. En arbetsuppgift i taget. Den som skapar en utser ansvarig för nästkommande". Men det är ingen uppgift som går vidare och en och samma person har skapat flera trådar och på så sätt förstört en kul idé.

Så som tråden är nu är den snarlik "no words" förutom att det är onödigt mycke snask i dessa trådar.

En undran är om man inte kan moderera gruppen så att bara en tråd åt gången kan existera, så när en ny startas (om nu uppgiften går vidare) låses den gammla.

För denna grupp började bra och var mycket intesant, men sedan var det en preson som tyvär inte ville följa de enkla regler som buggde upp denna från början roliga idé.
Och i enlighet med dessa tankar borde väl denna diskussionen föras under "Fritt Forum" eller någon annan lämplig rubrik...

Missförstå mig rätt, Jim. Jag skriver detta lite med glimten i ögat, men också med lite allvar.

MVH

/Arne
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Re: Re: Fråga om denna grupp.

Arne S skrev:
Och i enlighet med dessa tankar borde väl denna diskussionen föras under "Fritt Forum" eller någon annan lämplig rubrik...

Missförstå mig rätt, Jim. Jag skriver detta lite med glimten i ögat, men också med lite allvar.

MVH

/Arne
Jo då jag missförstod dig rätt, men jag tycker ändå inte denna grupp följer den enkla grupp regen som var ut skriven.

Jag är med i liknande grupper på andra sidor och där fungerar det jättebra och det är kul att se hur tråden går vidare och det är utmande att ge sig på just den enda uppgiften. Det är lite som att jobba mot en kund med sina krav och det är även spännande att se vem som blir vald och vad man för för ny uppgift"

Men i andra länder har har man lite mer respekt än vad man har i Sverige, här verkar filosofin vara "Jag gör vad jag tycker är kul och jag skiter i vad andra tycker eller vad regler säger". Få kanske vet det, men detta kallas för egoism.

Låt oss titta på tråden och hur den ytvecklades och se på de trådar som inehåller arbetsupgifter.

Jag tror det började med:
"UFO", Ulf Johansson
"Motljus" Jim Engström
"Blod, blåtiror och ondska", Lasse Honkanen
"Collage/Manipulering", Bernt Carlzon

Efter detta utnämndes ingen att fortsätta men det skapas ändå nya trådar:

"Frihet", Arleklint
"Svårighet", Arleklint
"Enkelhet", Arleklint
"#1 Diagonaler", elmfeldt
"Hur mår du?", Arleklint
"Se ljuset i det mörka", Arleklint

Rresten är mest diskutioner och frågor som borde ligga någon annanstans eller trådar som aldrig kom igång för att någon skapade en ny tråd innan dessa fick shansen.
 

janc

Aktiv medlem
I beskrivingen av gruppen står det:

" I denna tråden bestämmer vi en arbetsuppgift som vi sedan redovisar. En arbetsuppgift i taget. Den som skapar en utser ansvarig för nästkommande."

Att det inte fungerar så är en sak, om det är ett problem att det inte gör det en annan!

Ska det fungera enligt "stafettprincipen" måste väl rimligen den aktiva tråden stängas för nya bidrag i och med att en ny startas. Man måste också veta hur situationen att det inte kan utses någon anvarig för nästa tråd ska haneras.
Likaså hur länge en tråd ska få vara öppen, finns ingen begränsning kommer ju i så fall en aktiv tråd att låsa forumet på obestämd tid.

För egen del tror jag mer på några samtidiga trådar.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Jag kan ju klart konstatera att det råder lite anarki i det här forumet.

Hur det nu är tycker i alla fall jag att ansvariga måste ta sitt ansvar och fatta något beslut om hur det här annars mycket trevliga forumet ska fungera framöver.

Det har ju redan diskuterats en del oss medlemmar emellan hur vi vill ha det men det förvånar mig lite att redaktionen lyser med sin frånvaro i debatten.

Jag hoppas verkligen att det här forumet får leva kvar fast i en mer ordnad form.

mvh
 

Lasse H

Aktiv medlem
Och att vissa personer tagit initiativ att få detta forum att leva vidare trots detta är väl egentligen bara bra.

Forumet var ju på väg att dö ut annars.

Men nu önskar i alla fall jag mera ordning och reda.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag har sådan respekt för de som äger och sköter sidan att jag inte tänker bryta mot deras regler bara för att andra gör det.

Sedan är det väll lite dumt att denna tråd inte kan skötas när det finns andra trådar som sköts mycket väl så som

No Words
Inga ord, bara bilder! Första foruminlägget skriver en rubrik och efterföljande inlägg består BARA av en bild (400px bredd) på temat. (OBS! Nya trådar måste godkännas innan de syns)

Här är det några som skriver, men de flästa accepterar de regler som finns och det gör gruppen till en av de poppuläraste.

Min fråga är varför folk vill vill göra om denna grupp till en "No word" där man sänder upp bilder och sedan diskuterar runt dem när man kan göra detta på tex "Bildlära". Varför då inte använda de grupper som finns för detta och sedan följa reglerna i andra grupper?

Först när reglerna ändras kan jag tänka mig skapa en ny tråd här; men om reglerna ändras kommer jag troligen ändå inte göra det då det som sagt redan finns andra grupper som redan täcker in detta.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Falkman skrev:
Kanske vore på sin plats att ange exakt hur "Arbetsuppgifter" ska funka, lite extra info om vad en arbetsuppfgift ska innehålla!?
Å andra sidan finns det ju fördelar med en lite mer anarkistisk form i ett sammanhang där vi hjälps åt att utveckla och ge innehåll.

Så det kan ju vara redaktionens avsikt att reglerna inte är så exakta.

Jag tycker det är bra och nödvändigt med regler när saker urartar och man tappar syftet med aktiviteten. Men så länge det inte gör det är det väl bara bra att "kulturen" utvecklas och att det istället bildas olika former av informella "regler", som dessutom förändras med tiden.

Det kanske blir mer levande så.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Nekomy skrev:
Jag har sådan respekt för de som äger och sköter sidan att jag inte tänker bryta mot deras regler bara för att andra gör det.
Jag tycker definitivt att du ska skapa en ny tråd när du har en idé om ett nytt ämne. Du har ju startat många andra bra trådar i forumet.
Ta inte för hårt på reglerna. Du sa ju i en annan tråd att du gillar att bryta mot regler! ;)
 

müsli

Avslutat medlemskap
mohei skrev:
Att lösa en arbetsuppgift genom att gå ut och ta en ny bild funkar bara om man plåtar digitalt. Jag plåtar analogt och det tar tid att få fram bilder ibland. Därför gräver jag fram gamla bilder till både Arbetsuppgifter och No Words.

Jag tycker också att det är bra att det finns fler Arbetsuppgifter parallellt. Om någon har en kul ide´för en arbetsuppgift är det väl självklart att man kan starta en tråd om det?
Då får man ju lite att välja på.
Ska Arbetsuppgifter lämnas vidare mellan medlemmarna finns det ju en risk att det blir en KFIB av det och dom som har kul ideer kanske aldrig får lägga fram dom.
Bra sagt. Jag ser inte heller någon mening med att begränsa om inte begränsningen ger ett mervärde. T ex att begränsa antalet trådar, vem som startar dem, hur gamla bilderna som visas får vara, etc.
Regler ska kunna motiveras klart, och inte vara av typen "så-brukar-det-ju-vara".
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
müsli skrev:
Jag tycker definitivt att du ska skapa en ny tråd när du har en idé om ett nytt ämne. Du har ju startat många andra bra trådar i forumet.
Ta inte för hårt på reglerna. Du sa ju i en annan tråd att du gillar att bryta mot regler! ;)
Vist gillar jag att bryta regler, men när jag blir inbjuden till någon så är det andra saker som gäller. T.e.x skulle jag inte kissa i en blomkruka i ditt vardagsrum om jag blev bjuden hem till dig, men ute på stan kan jag kissa i en rabatt trots att man inte får det.

Jag må vara ett djävla svin, men jag respekterar det privata.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
mohei skrev:
Att lösa en arbetsuppgift genom att gå ut och ta en ny bild funkar bara om man plåtar digitalt. Jag plåtar analogt och det tar tid att få fram bilder ibland. Därför gräver jag fram gamla bilder till både Arbetsuppgifter och No Words.

Jag tycker också att det är bra att det finns fler Arbetsuppgifter parallellt. Om någon har en kul ide´för en arbetsuppgift är det väl självklart att man kan starta en tråd om det?
Då får man ju lite att välja på.
Ska Arbetsuppgifter lämnas vidare mellan medlemmarna finns det ju en risk att det blir en KFIB av det och dom som har kul ideer kanske aldrig får lägga fram dom.
[OBSERVERA ATT DETTA ÄR HUMOR]

Men alla grupper kanske inte är anpassade för analogt och i vissa grupper visar digitalkameran vissa sin oöverträffade förmåga i snabbhet.

Sedan får man inte glömma de regler som ibland kan sättas upp vid arbetsupgifter.

Regel 1: En arbetsuppgift får man för att lösa och vet man att man inte kan lösa den så skall man inte åta sig den. Undantaget är om du är digital då kan du av bara farten anta dig allt.

Regel 2: Är man inte villig att arbeta eller inte kan arbeta så skall man heller inte åta sig ett arbete. Så vida man inte är digital för digilalt är lika med villighet till alla dumma srbetsuppgifter bara för att man kan.

Regel 4: Snabbhet vinner inte alltid. Så vidare att man inte är först till rean på en fin digitalkamera.

Regel 5: Trean räknas inte, egentligen röknas bara ett och noll.

Men låt oss säga att en grupp startas på tisdagen så kommer den troligen inte att stängas onsdag dagen efter. Du har med andra ord lite mer än en dag på dig om du vill delta i denna tråd med färska fotografier.

Dag ett: Första dagen kan du ta det lungt, tvätta glugg och fundera.

Dag två: Att hitta ett motiv kan ta tid och få en ide är inte det lätaste. Så man kan offra en dag på att dega.

Dag tre: Klick, klick, klick, klick 36 ggr.

Dag fyra: Att framkalla tar en dag om man gör det själv och i svartvitt utan att jäkta.
Att scanna bilden och editera den tar vtå dagar inklusive besök till Mamma och ett antll koppaar kaffe.

Dag sex: Scanna och editera. Oh, en hel dag går åt bara för att man kör Windows och Adobe.

Dag sju: Det tunga jobbet med att ladda upp en 400x400 bild innan tråden går vidare.

Dag åtta: kommer man på att trådar inte går vidare och att du troligen hade hen hel attans månad på dig att göra ett arbete som tog en hel väcka att göra samt att man fortfarande kan sända upp bilder i gammla olåsta trådat utan att någon bryr sig.
 
Senast ändrad:
ANNONS