Annons

Inställningar vid bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha tips på vilka inställningar jag ska ha när jag fotograferar ett brudpar på Lärdag. Ska först fotografera utomhus (ca 30 min) och sedan inne i kyrkan.

Jag tänkte att jag skulle använda auto ISO inne i kyrkan, men vet inte vad jag ska sätta som maxgräns? Ute tänkta jag ställa in ISOn på 160.

Men sedan tycker jag det är svårt med hur jag ska kombinera slutare, bländare och exponeringskompenstationen... Till mitt förfogande har jag en reflexskärm och en blixt.

Jag vill ju använda en stor bländare (2,8) på själva porträttbilderna (utomhus) men då är det ju helt omöjligt att använda blixten eftersom den bara har snabbaste slutartiden är på 1/250 s. Bilderna blir nästan helt vita... (Räknar alltså med att det ska vara sol den dagen eftersom det är svårast att fotografera) Betyder det att det inte går använda blixt om jag vill ha kort skärpedjup?? Jag har även testat dra ner exponeringen 5 steg, vilket är max, men bliderna blir mycket för ljusa ändå.

Jag måste minska bländaren till mellan 8 och 14 för att få bra exponering (med EV -5, slutartid 1/250 och ISO 160). Men det är ju inte alltid man vill ha så stort skärpedjup... Ska jag använda dessa inställningar till porträtt och helbilder utomhus?

Jag kanske inte ska använda blixt alls när jag är ute? Men jag vill använda blixten för att lätta upp skuggorna som annars blir för mörka när jag tar kort utan blixt, samtidigt som molnen fortfarand syns på den blå himlen... Hur gör man??

Ps. Jag fotograferar detta bröllop helt gratis och har sagt till brudparet att det kanske inte blir en enda bra bild eftersom jag aldrig fotograferat bröllop förut. Jag ser det här som en stor ära och vill vara så förberedd jag kan, även om det snart är Lördag...

Mycket funderingar från en lite förvirrad och mycket nervös fotograf... =)
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Auto ISO

Gällande autoISO inne kyrkan ställer jag den på max 12800 och låter kameran sköta resten. Oavsett det...eller om jag ställer den lägre (och måste höja exponeringen i Camera RAW, blir det lite brus med min K5) Förmodligen kommer ISO att ligga mellan 3-6000 inne i kyrkan... beroende på omständigheterna och kyrkans beskaffenhet (antal fönster, utformning etc). Ute skulle jag inte använda autoISO, där fungerar bländarförval och motljusskydd bättre... med 100 ISO fast. Kontrollera vart fönsten i koret sitter, har du otur finns fönster framför brudparet och du får motljus=upplättningsblixt.
 

Kempor

Aktiv medlem
Använd reflexskärmentill porträtten utomhus, då kan du använda stor bländare. Har nikon själv och den har en inställning för snabb blixtsynk så alla slutartider funkar. Har inte Canon något liknande? Vill du använda blixt ute iaf skulle jag sätta kameran i slutarprioritet och ratta in 1/250 så ställer kameran in största möjliga bländare. Du ska inte minska ev till -5 då blir det ju underexponerat ordentligt, prova sätt blixten på minus 0,7-2 ca så får du lite lättning.
 

Norrskenet

Aktiv medlem
Tack Gucko för ISO-informationen! :)

Tack Kempor för tipset att ställa blixten på High speed sync! Jag hade ingen aning om att jag kunde göra det, men nu har jag läst på manualen för blixen och känner mig lite dum för att jag inte kännde till den funktionen! ;)

Det blir att ta de sista testbilderna imårn, så jag ska testa de nya tipsen då! :)
 

Norrskenet

Aktiv medlem
Använd reflexskärmentill porträtten utomhus, då kan du använda stor bländare. Har nikon själv och den har en inställning för snabb blixtsynk så alla slutartider funkar. Har inte Canon något liknande? Vill du använda blixt ute iaf skulle jag sätta kameran i slutarprioritet och ratta in 1/250 så ställer kameran in största möjliga bländare. Du ska inte minska ev till -5 då blir det ju underexponerat ordentligt, prova sätt blixten på minus 0,7-2 ca så får du lite lättning.
Om du tittar på denna bild som jag bifogar här, så är den på tok för ljus, trots att jag har EV -5.... Info om bilden: 1/250, EV -5, ISO 160, f 2.8. Ändrade sen bländaren till 14... då blev det bra. :)

Men nu vet jag ju att jag kan använda snabb blixtsynk för att sänka slutartiden istället för bländaren... =)

Jag brukar alltid ha blixten på -1/3 eller -2/3, jag får testa imorgon hur det blir med ännu lägre effekt.
 

Bilagor

Norrskenet

Aktiv medlem
Vad skulle ni ändrat på dessa bilder?

Info på båda är: 1/250, f 5.0, ISO 160, EV -5. Minns inte om effekten på blixten var nervriden eller inte.

Strunta i motiven, det är bara testbilder.... Man får låssas att det är på brudparet. ;) En porträttbild och en helbild.
 

Bilagor

Gucco

Avslutat medlemskap
Inställning

Jag tror inte det är en så god idé att ställa in kameran i läge 1/250, f 5.0, ISO 160, EV -5 utomhus. Även dagsljus har skiftningar, och har du en fast inställning enligt ovanstående riskerar du över och underexponerade bilder (i extremfall). Det är enligt min åsikt bättre att låta kameran sköta slutaren ute, och du väljer bländare och en fast ISO på 100.
 

Norrskenet

Aktiv medlem
Jag tror inte det är en så god idé att ställa in kameran i läge 1/250, f 5.0, ISO 160, EV -5 utomhus. Även dagsljus har skiftningar, och har du en fast inställning enligt ovanstående riskerar du över och underexponerade bilder (i extremfall). Det är enligt min åsikt bättre att låta kameran sköta slutaren ute, och du väljer bländare och en fast ISO på 100.
Tack Gucko, låter som en mycket bra idé!! Jag är dock oroligt för att bilderna ska bli överexponerade när man inte sköter allt själv... :/ Men jag kanske inte behöver vara det?

Ska testa imorgon, får se vad jag säger då! =)
 

abbeman

Aktiv medlem
Om du är så osäker på blixfotografering tycker jag att du ska undvika det så mycket som möjligt. Välj skuggiga platser så att du kan fokusera på brudparet och kompositionen istället för blixtljuset. Jag personligen tycker det kan bli väldigt snyggt och mäta ljuset på brudparet i skuggan och låta bakgrunden bli överexponerad om det är så. Jag själv känner mig inte heller 100% med blixtljus och när jag fotar bröllop så försöker jag hitta miljöer där blixt inte behövs. Har du någon med dig som kan hjälpa dig med reflexskärm så är det mycket värt.

http://karlalbin.com/galleri
Här kan du se lite hur jag fotar, det är naturligtvis inget facit på något vis, bara ett tips. Många av bilderna hade säkert kunna blivit bättre med en reflexskärm.

Lycka till!
 

Norrskenet

Aktiv medlem
Om du är så osäker på blixfotografering tycker jag att du ska undvika det så mycket som möjligt. Välj skuggiga platser så att du kan fokusera på brudparet och kompositionen istället för blixtljuset. Jag personligen tycker det kan bli väldigt snyggt och mäta ljuset på brudparet i skuggan och låta bakgrunden bli överexponerad om det är så. Jag själv känner mig inte heller 100% med blixtljus och när jag fotar bröllop så försöker jag hitta miljöer där blixt inte behövs. Har du någon med dig som kan hjälpa dig med reflexskärm så är det mycket värt.

http://karlalbin.com/galleri
Här kan du se lite hur jag fotar, det är naturligtvis inget facit på något vis, bara ett tips. Många av bilderna hade säkert kunna blivit bättre med en reflexskärm.

Lycka till!
Vilken jättefin hemsida du har! :)

Tack för tipsen, men är man perfektionist så får man sånna här problem som jag har... Vill försöka göra rätt, även om allt blir helt fel! ;)
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Tack Gucko, låter som en mycket bra idé!! Jag är dock oroligt för att bilderna ska bli överexponerade när man inte sköter allt själv... :/ Men jag kanske inte behöver vara det?

Ska testa imorgon, får se vad jag säger då! =)
Om du tillåter kameran att själv välja slutartid utomhus, med i allmänhet goda ljusförhållanden... kommer den att sträva efter ett histogram som är någorlunda balanserat (ofta något underexponerat om du kör multifältmätning... den metod jag ofta använder). Att du skulle få överexponerade bilder i detta läge beror förmodligen på att kameran satts på exponeringskompensation +1-5 ex. Exponeringskompensationen bör i allmänhet vara nollställd i detta läge, enligt min personliga erfarenhet. Med denna enkla grundregel: autoISO inne med max 12800 ISO och ingen blixt (förutsätter en kamerasensor med fint brus dock) och bländarförval ute med fast 100 ISO, kan du koncentrera dig på kompositionen och fånga ögonblicket:) Använder du däremot extern blixt inne, anser jag helt manuella inställningar (ex 1/60 sekund och f 2,8 vid brännvidd 35mm) och fast 100 ISO.
Testa dessa tre metoder, kanske fungerar det även för dig:)
Nu gäller ovanstående inte sportfoto:)
 

Norrskenet

Aktiv medlem
Mitt första bröllop!

Ja det var ju riktigt tur att jag inte tog något betalt iaf! ;) Misslyckades totalt...

Men man lär sig av sina misstag sägs det, så det är bara att se till att göra bättre ifrån sig nästa gång...! =)

Här kan ni se bilderna:
http://www.linasfoto.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=312523

Nästa gång ska jag se till att ha mer tid också. Nu fick jag bara en halvtimme före de gick in i kyrkan och sen fick jag vara med inne i kyrkan, men ingen tid efteråt för att ta kort på ringar, bukett och bilder på dom vid kyrkporten osv. Men jag hoppas att de gillar någon av bilderna iaf! :)
 
Senast ändrad:
ANNONS