Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mesch

Aktiv medlem
Varför skulle det vara så fruktansvärt? Klart att Terje kan börja om. Men inte som naturfotograf. Inte för att det skulle vara så fruktansvärt. Bara väldigt osannolikt.

Eller för att förklara lite bättre. Alla branscher har sitt nätverk och sin hederskodex. Fifflar du är du rökt. Det gäller överallt, såväl finansbranschen, vetenskapen, politiken som de fria yrkena. Ditt nätverk har du ingen nytta av när du fallerat, ingen vill associeras med dig.

Terje är precis lika körd som en fifflade politiker eller företagsledare. Jag förstår att det måste kännas fruktansvärt att få sin konspiratoriska världsbild emotsagd. Men världen är lite bättre än du kanske tror.

Fullt tänkbart att Terje tjänar på att tiga men det står fel på hans blogg. Han är en före detta professionell naturfotograf.
Jag är inte så säker på att han är körd, han verkar vara teflonbehandlad så all skit rinner av.
Lite som tobleronekvinnan, en annan kändis med glatt utsida.

Lite offersnyft och allt är glömt och förlåtet om några år, han är ju på god väg redan nu hos rätt så många.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag är inte så säker på att han är körd, han verkar vara teflonbehandlad så all skit rinner av.
Lite som tobleronekvinnan, en annan kändis med glatt utsida.

Lite offersnyft och allt är glömt och förlåtet om några år, han är ju på god väg redan nu hos rätt så många.
Han har ju redan offersnyftat och är redan i allmänhetens ögon förlåten.
Media har tappat intresset; för dem är han inte längre någon nyhet.

I motsats till många andra tror jag hans böcker kan stiga i värde tack vare denna affär. Det kan bli något speciellt och märkvärdigt att ha hans böcker. För samlare blir han säker mer intressant nu än tidigare.

För övrigt tar jag starkt avstånd till vad Terje gjort. Det märkliga är att jag inspirerats att ta mer naturbilder av denne man.
 

PMD

Aktiv medlem
Hans existens är hotat, och med litet fantasi kan man föreställa sig vad det betyder, nämligen ett mycket hårt straff för honom och hans familj.
Hellesö kommer att studsa tillbaka. Jag tror inte att den hårda inställningen till honom som finns i den här tråden är speciellt utbredd. Exempel på hur det ser ut utanför den här tråden är inslaget i TV4s morgonprogram där man talade om Hellesø i beundrande termer för att han var så uppriktig med sin ånger.

Hellesö har kommit tillbaka förr efter bakslag, så han är van och vet hur man gör.
 

Casimir

Aktiv medlem
Du förstår verkligen ingenting av det jag skriver.

Jag tror inte att det händer någonting om Terje fortsätter att tiga. Historien dör och Terje kan börja om. Jag fattar att ni blir hysteriska på mig, för det scenariet är väl det värsta tänkbara och att ens tänka att det kan gå så måste vara fruktansvärt, eller hur?
Förutom risk för personlig konkurs för både honom och Malin, samt återkommande krav från förlag och rättighetsinnehavare under resten av livet.

/Casi
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Hellesö kommer att studsa tillbaka. Jag tror inte att den hårda inställningen till honom som finns i den här tråden är speciellt utbredd. Exempel på hur det ser ut utanför den här tråden är inslaget i TV4s morgonprogram där man talade om Hellesø i beundrande termer för att han var så uppriktig med sin ånger.

Hellesö har kommit tillbaka förr efter bakslag, så han är van och vet hur man gör.
Kul att du nämner TV4's morgonprogram. Ger ju rätt mycket tyngd när man ser vilka som sitter i soffan och vilken målgrupp/samarbetspartners/ han kan tänkas behöva i framtiden..
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Han har ju redan offersnyftat och är redan i allmänhetens ögon förlåten.
Media har tappat intresset; för dem är han inte längre någon nyhet.

I motsats till många andra tror jag hans böcker kan stiga i värde tack vare denna affär. Det kan bli något speciellt och märkvärdigt att ha hans böcker. För samlare blir han säker mer intressant nu än tidigare.

För övrigt tar jag starkt avstånd till vad Terje gjort. Det märkliga är att jag inspirerats att ta mer naturbilder av denne man.
Jag är inte ett dugg förvånad över att du inspirerats av Terje. Men det konstiga är att du sa nyligen att du aldrig hört talas om honom innan du startade att läsa denna tråd
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Han har ju redan offersnyftat och är redan i allmänhetens ögon förlåten.
Media har tappat intresset; för dem är han inte längre någon nyhet.

I motsats till många andra tror jag hans böcker kan stiga i värde tack vare denna affär. Det kan bli något speciellt och märkvärdigt att ha hans böcker. För samlare blir han säker mer intressant nu än tidigare.

För övrigt tar jag starkt avstånd till vad Terje gjort. Det märkliga är att jag inspirerats att ta mer naturbilder av denne man.
Du säger att allmänheten förlåtit Terje eftersom offersnyftat. Att hans böcker kommer att stiga i värde pga att han blivit av med priset som årets naturfotograf och sett till att andra utgåvor har blivit indragna. Du menar att det finns samlare som skulle betala dyrt för att få tag i dessa rariteter till böcker.

Dina kontakter i Media har berättat att de tappat intresset och kommer därför inte göra några mer nyheter/artiklar.

Man kan inte annat än häpna :)
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Jag är inte ett dugg förvånad över att du inspirerats av Terje. Men det konstiga är att du sa nyligen att du aldrig hört talas om honom innan du startade att läsa denna tråd
Han har inte varit konsekvent någon gång i trådens delaktighet.
Inte för att verka elak på något sätt, men kan det inte vara så att någon driver med deltagarna i tråden... Just när man säger att man inte är intresserad av ämnet/tråden, men ska komma med starka påståenden som personen sen inte kan svara på eller backa upp med argument.
Någon konstig form av uppmärksamhetssökande och/eller konstgjord delaktighet.
Jag vet... OT.. men behövde få det ur systemet. Förlåt :)
 

PMD

Aktiv medlem
Kul att du nämner TV4's morgonprogram. Ger ju rätt mycket tyngd när man ser vilka som sitter i soffan och vilken målgrupp/samarbetspartners/ han kan tänkas behöva i framtiden..
Det var ju rejäla spån som satt där och beundrade Hellesøs uppriktighet, men jag tror inte att inställningen hos allmänheten är så mycket annorlunda. (Hos den del av allmänheten som har en aning om vad som har hänt).

Det är bara vi fotonördar som är intresserade av att rota vidare i Hellesøs tidigare produktion för att hitta fler falsarier. För de allra flesta är det här en liten kuriös händelse som nu är över, så nu går vi vidare till nästa skandalunge, kändisskvaller eller politiker med garantipension.
 

Lamer71

Aktiv medlem
Jag skulle kunna tänka mig att läsa hans böcker bara för att se vad som rör sig däruppe.....
Innan detta hade jag bara ryckt på axlarna om någon frågat, om jag vill läsa hans bok.

Så jag tror att han kan sälja mer böcker nu än innan, ja. Förtjänar han det? Nej.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det var ju rejäla spån som satt där och beundrade Hellesøs uppriktighet, men jag tror inte att inställningen hos allmänheten är så mycket annorlunda. (Hos den del av allmänheten som har en aning om vad som har hänt).

Det är bara vi fotonördar som är intresserade av att rota vidare i Hellesøs tidigare produktion för att hitta fler falsarier. För de allra flesta är det här en liten kuriös händelse som nu är över, så nu går vi vidare till nästa skandalunge, kändisskvaller eller politiker med garantipension.
Självklart är det så. För gemene man som inte vet nått om Terje låter väl hans intervjuer mycket trovärdiga. För den klicken som vet sanningen är det en annan femma. Hans forna kamrater på naturfotoforum verkar inte direkt nöjda heller....

Vad många inte verkar tänka på är ju hur svårt det är att livnära sig på foto, och speciellt en nisch som naturfoto. Det är mycket av denna frustration man läser mellan raderna i olika bloggar och inlägg. Folk som i princip offrar det mesta för att kunna syssla med naturfoto på en hög nivå. Bara en ok utrustning är ju oerhört dyr, all tid man skall lägga i skog och mark är ju oftast prioriterad ganska hårt av många - iaf de jag känner.

Det är nog detta svek som för mig känns hårdast. Då man vet hur mycket tid och slit det läggs i naturen för att få de där bra bilderna - och pengar. Så kommer nån tomte och börjar klippa in katter i bilder och skriver sådana rövarhistorier så sjörövarfabbe framstår som rätt trovärdig. ÄN värre är det när han i efterhand fortsätter med sitt manipulerande skit.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Låt oss säga att Terje på ett eller annat sätt lyckas lägga det här bakom sig och komma tillbaka igen.

Tror ni något förlag vill eller ens vågar publicera honom med de risker det kan medföra?
Hur lång karantän får han innan han ges chansen igen?
Vilka krav kommer de att ställa på honom rent fotografiskt? Tvinga honom att lämna bilder i RAW vilket vad jag förstått är något han inte vill använda? Eller är det också bara en lögn från honom för att slippa avslöja sig?
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Låt oss säga att Terje på ett eller annat sätt lyckas lägga det här bakom sig och komma tillbaka igen.

Tror ni något förlag vill eller ens vågar publicera honom med de risker det kan medföra?
Hur lång karantän får han innan han ges chansen igen?
Vilka krav kommer de att ställa på honom rent fotografiskt? Tvinga honom att lämna bilder i RAW vilket vad jag förstått är något han inte vill använda? Eller är det också bara en lögn från honom för att slippa avslöja sig?
Med tanke på att han blivit bortplockad ifrån kommande böcker, att pga av honom har man återkalla resterande upplaga PhotoNatura#1 och Söderhamn som kasserat vykort för ca 700 000. Han har en polisanmälan på sig som är gjord och möjligtvis fler kan dyka upp. En fastbränd stämpel som fuskfotografen.

Även om Terje inte var känd innan detta, så har han blivit känd nu... men av fel anledning. Känd pga fusk, lögner och ekonomiska förluster för inblandade och inte pga fantastiska bilder.

Möjligtvis om väldigt lång tid, när allt har lagt sig och lång tid av ärlighet inom något annat område än foto. Lång tid? 15-20+ år? Kanske...
 

millimeter

Aktiv medlem
Håller med dej om att se på saken från att annat perspektiv gör att man ser att detta slag kan man inte vinna.
Flera här försöker få TH att "tänka" som dom, det kommer inte att hända. Det skrev jag för flera tusen inlägg sen. Han har inte samma tankesätt som vi "normala" i många hänseenden. Den enda som kan få TH att tänka annorlunda är han själv och om det sker så får vi nog reda på det.

Men jag förstår er frustration att er "övertalning" inte når fram.

ThomasR
Jag håller med helt och hållet.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Låt oss säga att Terje på ett eller annat sätt lyckas lägga det här bakom sig och komma tillbaka igen.

Tror ni något förlag vill eller ens vågar publicera honom med de risker det kan medföra?
Hur lång karantän får han innan han ges chansen igen?
Vilka krav kommer de att ställa på honom rent fotografiskt? Tvinga honom att lämna bilder i RAW vilket vad jag förstått är något han inte vill använda? Eller är det också bara en lögn från honom för att slippa avslöja sig?
Det finns olika åsikter om detta i tråden. Någon hävdar att detta har gagnat Terje samt att hans böcker skulle kunna öka öka i värde och efterfrågan på grund av detta. Personligen håller jag med Henrik.

Foto är en rätt liten bransch där jag tror ärlighet står i fokus. Det finns allt för mycket duktiga fotografer i Sverige för att man skall kunna återvända efter en affär som denna. Nu är ju Terjes namn ordentligt nedsvärtat.

Som vissa säger kanske det är den lilla klick här på FS och FB som anser detta. Men jag är inte helt säker på det. Foto är som sagt en rätt hård bransch, vad är då inte naturfoto?

Han har rökt sig hos Kamera Natura, Naturfotografera, Photo Natura och bör ju tämligen nu vara känd av diverse förlag efter denna härva. Nu har de skickat Terje kalla handen. Förutom en klick fans och vänner som stöttar honom som en vän.

Jag tror att Terje får se sig om efter ett annat jobb, vi är väl många som har drömmen om att arbeta som fotografer, men när det börjar bli fråga om att man måste fiffla, både med bilder och pengar måste man nog se sanningen som den är.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag är inte ett dugg förvånad över att du inspirerats av Terje. Men det konstiga är att du sa nyligen att du aldrig hört talas om honom innan du startade att läsa denna tråd
Antingen missförstår du mig medvetet eller också förstår du inte. Du insinuerar att jag på något sätt står på Terje ”sida”, det är du inte ensam om. En handfull av de mest militanta i denna tråd har konsekvent feltolkat andras försök att hitta någon annan vinkel än att kräva alla papper på bordet.
Nu senast vill någon undersöka mina ”skelett”. Min bostadsort nämns som orsak till mina helt vansinniga ideer och det insinueras tydligt att jag måste var helt knäpp.

Orsaken är att jag inte tror att Terje kommer att vräka ut sig här på Fotosidan eller någon annan stans.

Jag står inte på någons sida, men efter 30 år i mediabranchen vet jag att Terje inte längre är nyheter, om han inte gör något nytt sensationellt och varför skulle han göra det?

Några tidningar har skrivit om affären och i en del fall har dessa sablats i detta forum för att de inte ställt de ”rätta” frågorna. Det kan jag hålla med om.

Terje har skickligt manövrerat media dit han vill ha dom. Han har fått allmänheten nöjd. Det spelar ingen roll om några här i forumet anser att de som visade sådan sympati för Terje i TV4s nyhetsmorgon är muppar.

Inslaget var en stor seger för Terje. Jag påstår inte detta för att jag står på Terjes ”sida”. Det är en analys av situationen vars resultat flera här ogillar. Situationen att Terje håller på att glida undan ogillas och så klart den som påstår att det är så.

En anledning att jag tror att han kan komma tillbaka. Han kan manipulera.

En anna anledning är att OM Terje visar upp fantastiska bilder så kommer dessa att publiceras, kanske inte i de som direkt blivit lurade, men det finns många andra.
I motsats till en annan anser jag att fotoindustrin är enormt stor och världsomspännade.

Den citerade meningen här ovan är ett exempel på det jag säger om oförmåga att förstå och insinuationer.

Varför skriver Lars Jonsson att hann inte är ett dugg förvånad att jag inspireras av Terje? Antingen menar han att Terje är så bra att det är därför jag inspirerats, eller också är han spydig och menar att eftersom jag gillar Terje så är det klart att jag inspireras.

Jag hade aldrig hört talas m Terje Hellesö innan denna affär uppdagades. Jag ogillar kraftigt det han gjort och står för, men trots det så har jag både inspirerats att ta annorlunda naturbilder och till och med att terja en bild.

Jag tycker att det är synd att det inte är tillåtet att ha en annan åsikt om hur denna historia kommer att sluta utan att bli påhoppad på alla möjliga sätt.
 

Bilagor

tormig

Aktiv medlem
Jag tycker att det är synd att det inte är tillåtet att ha en annan åsikt om hur denna historia kommer att sluta utan att bli påhoppad på alla möjliga sätt.
Vi är i Sverige och i Sverige har vi som belant bara plats för en åsikt åt gången (den rätta såklart). Och ju mindre sammanhang, och detta är verkligen ett litet sammanhang, ju mindre plats.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag och alla andra här innefattas inte av någon sekretess. Vill jag prata om din ekonomi eller hälsa så kan jag göra det. Däremot har t.e.x en läkare som vårdar en person sekretess om hans sjukdomar. Samma inom andra yrke som innfatter det du skrev om. Men inte jag eller andra här
Hade Du haft fakta, så hade Du inte fått sprida det i media, men här på tråden vimlar det av tarvliga spekulationer.
Dessutom gäller offentlighetsprincipen inte banksekretess och läkarjournaler.

Jag har lärt mig en del av den här tråden, nämligen hur en anonym grupp kan fungera så helt utan etik, och det är skrämmande.

Obs! Jag försvarar fortfarande inte Terjes fusk! Även han har visat brist på etik.
 

Star2

Avslutat medlemskap
........En handfull av de mest militanta i denna tråd har konsekvent feltolkat andras försök att hitta någon annan vinkel än att kräva alla papper på bordet.
Nu senast vill någon undersöka mina ”skelett”. Min bostadsort nämns som orsak till mina helt vansinniga ideer och det insinueras tydligt att jag måste var helt knäpp.......
äsch du tål inte mothugg helt enkelt. Du använder offerteknik. Du betraktar dig som "påhoppad" och du utmålar meningsmotståndare som "militanta". Samtidigt som du själv skriver A4-långa inlägg med DINA åsikter.

Ditt budskap och analys är att uppmärksamheten ebbar ut och T kommer på fötter på ett eller annat sätt. Självklart, det vore märkligt om det skulle ältas för all framtid.
Jag instämmer i din analys, liksom troligen de flesta andra gör.

Tråden kommer att blossa upp då och då, så länge det händer relevanta saker i detta ärende, tex gällande rättsliga följder, eller när T skriver någon uppseendeväckande på sin blogg. När/om det första upphovsrättsfallet drar igång kommer Terjes namn åter att basuneras ut i massmedia och i olika forum. Det kan tyckas bistert.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS