Annons

Ny SB-700 eller beg. SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne_K

Aktiv medlem
Jag har en SB-800 och har länge tänkt skaffa mig en till blixt. Men frågan är vilken?

Jag känner inte att jag behöver ha en kraftigare blix än 800:an, så SB-900 känns lite overkill. Både prismässigt och storleksmässigt.

Hur är SB-700:an i jämförelse med 800:an?

Ska jag försöka få tag på en begagnad 800 eller ska jag köpa en ny 700?
 

Sauron

Aktiv medlem
Det du kan tänkas sakna med SB-700:an är att den inte har ingång för externt batteripack, vilket SB-800 har.
Om du inte behöver det skulle jag säga att SB-700 är bättre på det mesta, förutom att SB-800 har något kraftigare ljus. SB-700 zoomar dock längre och torde kompensera för det i många fall.

SB-700 har modernare menyer än 800:an och snabbknapp för Remote-läge vilket 800:an saknar.

700:an rekommenderas därför med ovan nämnda brasklapp.

/Roger
 

Kiboko

Aktiv medlem
Om du tänkt skaffa den "nya" blixten, som nummer två … så är det förmodligen som remote blixt du tänkt använda den.
Menyn i SB800 är inte rolig … men har du väl ställt in den på remote så behöver du inte ändra varje gång du använder den. Märk dina två SB800 tydligt så du snabbt ser vilken som skall sitta på kameran och vilken som är remote.

/jonas
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Om du tänkt skaffa den "nya" blixten, som nummer två … så är det förmodligen som remote blixt du tänkt använda den.
Menyn i SB800 är inte rolig … men har du väl ställt in den på remote så behöver du inte ändra varje gång du använder den. Märk dina två SB800 tydligt så du snabbt ser vilken som skall sitta på kameran och vilken som är remote.

/jonas
Menyn på SB-800 är helt klart en gnutta plottrig, men jag tycker inte den är så komplicerad om man bara tar sig tid att kolla upp hur det är uppbyggt och var man hittar saker :)

Ytterligare en sak man förlorar med SB-700 är ju PC-sync.

Jag hade personligen kört på en till SB-800, om inget annat så för att den inte är i närheten så benägen att överhettas som SB-700 (eller SB-900, enligt min erfarenhet), sen givetvis gör att den är klart kraftigare.
 
ANNONS