Annons

Glugg eller hus...hus eller glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

SubEvent

Aktiv medlem
Jag har kört med min 7D i några år nu och använder till den mestadels mitt Canon 100-400 L IS samt ett Tokina 11-16 2,8 för landskap...
Fotograferar fågel, roadracing och har nu som sagt även börjat fippla lite med landskap.
7D´n har varit en bra kamrat och sedan jag bytte ut mitt Sigma 50-500 mot Canon 100-400 får jag fler "keepers" från roadracingbanorna vilket ju är kanon!
Som vanligt sneglar man vidare och funderar på vad man kan förbättra i utrustningen och då plötsligt befinner jag mig i samma sits som när jag bytte från 40D till 7D...hus eller glugg? (då valde jag hus)

Här kommer alternativen:
1. Sigma 120-300 2,8 EX DG OS (som verkar leverera grym kvalitet och kan användas med en 2x konverter vilket skulle vara fantastiskt för fågelfoto) Här pratar jag om att byta ut 100-400 gluggen eftersom man som hobbyfotograf ofta får kompromissa med pengarna. (hade jag sluppit kompromissa hade jag valt ett Canon 300 2,8 L IS förstås) Lite nervös är jag för att gå från en L-glugg till en Sigma, men vad jag läst mig till skall den leverera bra...

2. Behålla mitt 100-400 och satsa på t ex en begagnad EOS 1D Mk IV - eller kanske vettigare - en ny 5D mk III...?

Vad är jag ute efter då...?
Bättre bildkvalitet! Detta är rakt av det jag vill ha i utbyte! Jag vill definitivt gradera upp kvaliten synbart i jämförelse med vad jag "byter bort".

Egna funderingar: Huset skulle förstås hjälpa mig med att både få snyggare landskapsfoto samt förmodligen även på banan eftersom det är ny teknik samt FF (5D). En beggad 1D skulle förstås ge både fart o kvalitetsförbättringar, men är inte hundra på att det är rätt val...
Gluggen hjälper mig att få en hejdlös räckvidd (med TC) samt fördelen av 2,8 rakt igenom...men jag blir kvar med min 7D.

De flesta brukar säga - byt glugg - men iochmed lanseringen av 5D 3:an som ju är nästan lika snabb som 7D blir jag grymt osäker...
Därför vänder jag mig nu till alla trevliga folk här på fotosidan för att få hjälp ur mitt dilemma. :)

Huset blir nog 6-7000 kronor dyrare än vad glugg och konverter kostar...men får jag en kvalitetsförbättring över "hela linjen" kanske det är en vettig investering... Det vore underligt om inte huset skulle ge en rejäl förbättring med tanke på priset som ju är 10.000:- över det som en ny 7D kostade när det begav sig.

www.subevent.se finns exempel på mitt pangande...

...i min budget och med lite utbytestänk kan jag förmodligen lösa det ena men inte det andra...jag måste helt enkelt välja.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Huset blir nog 6-7000 kronor dyrare än vad glugg och konverter kostar...men får jag en kvalitetsförbättring över "hela linjen" kanske det är en vettig investering... Det vore underligt om inte huset skulle ge en rejäl förbättring med tanke på priset som ju är 10.000:- över det som en ny 7D kostade när det begav sig.
...det blir nog dyrare än så eftersom du även måste skaffa en ny vidvinkel om du går över till fullformat. Bara så du har det i åtanke menar jag.

Vad bildkvalité beträffar...5D3 är primärt bättre på högre ISO - fundera på om det är i det området du jobbar och saknar bättre kvalité. Sen levererar iofs 5D serien i allmänhet mycket trevliga filer med bra sting i färgerna. I synnerhet senaste Mark 3.
 

ErlandH

Aktiv medlem
7D´n har varit en bra kamrat och sedan jag bytte ut mitt Sigma 50-500 mot Canon 100-400 får jag fler "keepers" från roadracingbanorna vilket ju är kanon!
Jag har inte personlig erfarenhet av kameran eller objektivkombon du funderar på (däremot av det du har) men vad jag kan förstå kommer båda alternativen att ge dig långsammare af och alltså färre "keepers". Är det verkligen det du vill få ut av en investering på tiotusentals kronor?
 

SubEvent

Aktiv medlem
...det blir nog dyrare än så eftersom du även måste skaffa en ny vidvinkel om du går över till fullformat. Bara så du har det i åtanke menar jag.

Vad bildkvalité beträffar...5D3 är primärt bättre på högre ISO - fundera på om det är i det området du jobbar och saknar bättre kvalité. Sen levererar iofs 5D serien i allmänhet mycket trevliga filer med bra sting i färgerna. I synnerhet senaste Mark 3.
Aha...det där hade jag helt tänkt bort!
Vilket elände! Då kommer jag ju isåfall att behöva tips om en vidvinkelglugg oxå...*suck*
När det gäller högre ISO och kvalitet - absolut! Det blir ju ofta högre ISO-tal i mörka skogen när man försöker få snabba tider med ett icke så snabbt objektiv. Sedan har jag väl även förstått att det är en rejäl skillnad mellan just FF och APS-C.
När jag bytte bort min 40D mot 7D´n märkte jag en tydlig skillnad i kvaliten vid högre ISO.

Jag är väl ute efter en wow-faktor och dessutom vill jag känna att jag verkligen uppgraderar - oavsett val.

...inte så lätt detta.
 

SubEvent

Aktiv medlem
Jag har inte personlig erfarenhet av kameran eller objektivkombon du funderar på (däremot av det du har) men vad jag kan förstå kommer båda alternativen att ge dig långsammare af och alltså färre "keepers". Är det verkligen det du vill få ut av en investering på tiotusentals kronor?
...jag har väl läst på för dåligt, men jag kikade lite på folks recensioner av 5D mIII där den lovordades och ofta då i jämförelse med 7D. Där lät det överlag som fler keepers och betydligt bättre på alla plan.

Det jag hittat om gluggen är lite mer svårtytt...förutom att de flesta anser att bildkvaliten och skärpan är riktigt bra, där en del faktiskt jämfört med just 100-400. ...samt att det är ett prisvärt sätt att få en riktigt ljusstark 300 mm utan att lägga 40.000 på ett Canon 300 2,8 L IS.

Färre keepers kanske det blir men de som blir keepers blir jäkligt bra...typ. Lät det skumt?
 

SubEvent

Aktiv medlem
Vad jag förstått från diverse forum så är 120-300 AF snabbare än 100-400. När jag skrev att AF kunde fått vara något snabbare så hade jag EF 300/2.8 i åtanke som jämförelse.

Bl.a här
http://www.outdoorphoto.co.za/forums/showthread.php?24773-canon-100-400-vs-Sigma-120-300-ex-dg-apo-hsm
Ahh...kul! Även om tråden flummade ut en smula (som ju så gärna händer) så var det kul att läsa lite mer... Har du även testat att köra med konverter tro? Jag funderar ju som sagt på att använda en 2x på Sigmat för att ge fågelfotandet en ny dimansion... :)
 

BeriJan

Aktiv medlem
Ahh...kul! Även om tråden flummade ut en smula (som ju så gärna händer) så var det kul att läsa lite mer... Har du även testat att köra med konverter tro? Jag funderar ju som sagt på att använda en 2x på Sigmat för att ge fågelfotandet en ny dimansion... :)
Brukar ibland köra med 7D + Sigma 1,4TC + 120-300/2,8 = 269-672/4, när jag står på ena kortsidan på fotboll och bandy och fotar mot målet på anda kortsidan. Kör även 1D+1,4TC+120-300 och tycker det funkar bra. 2x har jag inte testat med.
 

SubEvent

Aktiv medlem
Brukar ibland köra med 7D + Sigma 1,4TC + 120-300/2,8 = 269-672/4, när jag står på ena kortsidan på fotboll och bandy och fotar mot målet på anda kortsidan. Kör även 1D+1,4TC+120-300 och tycker det funkar bra. 2x har jag inte testat med.

7D + Sigma 1,4TC + 120-300/2,8 = 269-672/4 ..blir inte det 168- 420? ...eller räknar du in cropfaktorn med?
 

Kvitung

Aktiv medlem
Men en 7D skulle du bli vansinnig om du bytte till något äldre hus. så om du ska satsa på ett hus så är det 5DIII som gäller.

Tro mig har en 5DII skaffade sedan en 7D och jag föredrar 7:an pga auto fokus punkter mm mm m mm mm.


så du har två val gå FF eller gå objektiv till 7D
 

SubEvent

Aktiv medlem
Men en 7D skulle du bli vansinnig om du bytte till något äldre hus. så om du ska satsa på ett hus så är det 5DIII som gäller.

Tro mig har en 5DII skaffade sedan en 7D och jag föredrar 7:an pga auto fokus punkter mm mm m mm mm.


så du har två val gå FF eller gå objektiv till 7D
Jag är nog böjd att hålla med. :)
Förmodligen lär jag bli "wowad" av kvalitetsökningen om jag skaffar 5D´n med mitt 100.-400 kvar pga husets kvaliteer...
Förmodligen lär jag bli "wowad" av Sigmat på min gamla 7D...

ja jösses... :p
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag har levt i den villfarelsen att man inte blir ”wowad” av Sigma 120-300 2,8. De jämförelser jag har sett så är Canon 100-400 betydligt bättre. Jag är ute efter ett tele till sportfoto och har redan ett 70-200 IS 2,8. Jag har siktat in mig på 100-400 p.g.a. de extra 100 mm plus bättre bildkvalité. Här kommer dock flera omdömen till Sigmats fördel, och jag har sett flera längs sidlinjen som använder det. Har jag fel ang. bildkvalité så är valet inte så självklart längre. 2,8 är ju alltid 2,8...
 

Ljusdans

Aktiv medlem
...precis
Det handlar egentligen om var jag får mest kvalitetsökning för pengarna

1. 5D mark III med ett 100-400
eller
2. 7D med ett Sigma 120-300 + konverter
Om jag vore du skulle jag sitta på mina pengar tills jag provat kombinationerna själv.

5D MkIII med 100-400 kommer nog inte bli ett jättelyft för just fågelfoto... då tappar du ju den "gratis telekonverter" som din 7D är.

På din 7D blir brännvidden nästan identisk med de två objektivkombinationerna
Sigmat @ 300mm x 1,4 TC x 1,6 crop ~ 672mm
Canon @ 400mm x 1,6 crop ~ 640mm

Edit: såg nu att du planerade använda Sigmat med 2xTC. Då händer det desto mera med brännvidden, sorry!!!

Det låter dock som du redan har en vettig kombo för fågel. Ibland kan det vara värt att fundera på att boka en fotoresa istället för att bränna pengar på utrustning.

Avafan. Nu låter jag som min mamma!
 
Senast ändrad:

SubEvent

Aktiv medlem
Om jag vore du skulle jag sitta på mina pengar tills jag provat kombinationerna själv.

5D MkIII med 100-400 kommer nog inte bli ett jättelyft för just fågelfoto... då tappar du ju den "gratis telekonverter" som din 7D är.

På din 7D blir brännvidden nästan identisk med de två objektivkombinationerna
Sigmat @ 300mm x 1,4 TC x 1,6 crop ~ 672mm
Canon @ 400mm x 1,6 crop ~ 640mm

Edit: såg nu att du planerade använda Sigmat med 2xTC. Då händer det desto mera med brännvidden, sorry!!!

Det låter dock som du redan har en vettig kombo för fågel. Ibland kan det vara värt att fundera på att boka en fotoresa istället för att bränna pengar på utrustning.

Avafan. Nu låter jag som min mamma!

:)
...möjligt att du har rätt...
Självklart kan man ju inte hålla sig så jag travade in till fotohandlarn för att höra mig för.
Deras rekommendation var att denna gång inte byta glugg utan istället byta hus.
Valet jag stod inför - enligt dem - var en beggad 1D Mark IV eller en ny 5D mark III
...då skulle jag förmodligen få mest kvalitet för pengarna.
Argumenten mellan husen löd kortfattat:
Mer lulllull med 5D...mer nytänk och spännande teknik
Minst lika bra bildkvalle med 1D IV och med större AF-modul - mer kräm till AF:en.

...så nu man på ruta...eh...ja vilken ruta blir det nu då?
 
ANNONS