Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2014-07-05, 14:28
Niklas Groop

Man kan ju använda sig av Ilfords positiva papper som ger en rättvänd papperskopia direkt från kameran, utan ett negativ.

http://www.ilfordphoto.com/products/...graphic+Papers
Gammal 2014-07-08, 09:16
timackevald

Framkallade min första rulle igår! Wow! Tror inte jag varit så förväntansfull på år och dar'!
Resultat är jag faktiskt helt nöjd med. Svårast va nog att hålla allt runt rätt temperatur då det va så jäkla varmt igår på kvällen. Sen undrar jag om någon kan ge mig lite tips på torkningen. Jag hade i en skvätt diskmedel vid sista sköljningen men tyckte ändå att det va väldigt mycket vatten som inte riktigt ville åka av.

Oerhört roligt är det iaf, ska ge mig på en rulle till ikväll!

- Tim
Gammal 2014-07-08, 09:24
wilper

En skvätt? Det är rätt mycket...

Jag har laborerat lite och körde ett tag med en droppe, och sedan spä ut tills det inte löddrar längre. Det vart hyfffsat bra då.

Nuförtiden kör jag med Compard WAC Wetting Agent från Maco, en liten flaska kostar inte många kronor, och den räcker länge. Jag får bättre resultat då.

Om du hänger filmen på snedden så behöver inte vattnet rinna lika långt för att rinna av.
Gammal 2014-07-08, 10:03
markbe

Grattis till första framkallningen! Är det svårt att få ner temperaturen kan man framkalla vid lite högre temperatur och förkorta framkallningstiden. Ilford har en tid/temperatur-tabell här som går att använda som utgångspunkt: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/...0208211880.pdf

När det gäller torkningen så blev det några torkfläckar? Om inte så har torkningen förmodligen gått bra. Precis som Wilhelm skriver över så räcker det med ett par droppar Yes/diskmedel, och använder man vätmedel får man läsa tillverkarens rekommendation.
Gammal 2014-07-08, 10:15
Lobbamobba

Grattis till första rullen :)
Jag brukar köra en droppe YES och sedan vända försiktigt en gång. Sen sköljer jag inget mer utan låter diskvattnet vara kvar. Från början drog jag av rullarna mellan fingrarna men nu kör jag med en "riktig" klämma.
Upplever att klämman var dryg och kändes lite onödig i början men efter ett tiotal rullar så får man bra snitts och nu får jag riktigt rena och fina negativ, mycket bättre än innan.
Förutom lite damm i scannern men det är en annan historia.
Gammal 2014-07-08, 10:16
timackevald

wilper skrev: En skvätt? Det är rätt mycket...

Jag har laborerat lite och körde ett tag med en droppe, och sedan spä ut tills det inte löddrar längre. Det vart hyfffsat bra då.

Nuförtiden kör jag med Compard WAC Wetting Agent från Maco, en liten flaska kostar inte många kronor, och den räcker länge. Jag får bättre resultat då.

Om du hänger filmen på snedden så behöver inte vattnet rinna lika långt för att rinna av.
En skvätt va kanske att ta i, menade nog mer EN droppe... Sorry! Kollar in dina tips, tack!
Gammal 2014-07-08, 10:23
timackevald

Blev nog några fläckar men väldigt få. Testar med era tips angående att låta stå och inte skölj mer sen. Vad menar du men en riktig klämma? Jag har inte helt koll på lingot såattsäga ;)

Tack för tabellen, väldigt användbar när man har det varmt som en bastu (överdrift) i lägenheten!
Gammal 2014-07-08, 10:51
Emaks

Vätmedel rekommenderas före handdiskmedel.
Fördelen med att använda äkta vätmedel för film istället för diskmedel (typ yes) är att vätmedel gör filmen antiststisk, dvs den drar inte till sig dammpartiklar under torkningen. Vätmedel innehåller till skillnad från diskmedel som t.ex Yes inte laddade tensider (anjontensider) utan enbart tensider som gör filmen antistatisk (nonjontensider). Tror även vätmedel innehåller alkohol som gör att ytspänningen minskar och vattnet rinner av lättare. Om man tvunget vill använda hushållskemikalier så är nog spolglans/sköljmedel för diskmaskiner bättre än handdiksmedel. Det innehåller som vätmedel bara nonjontensider (oladdade tensider) och gör filmen antistatisk.

Senast redigerad av Emaks den 2014-07-08 klockan 10:54. Anledning: Vätmedel rekommenderas före handdiskmedel.
Gammal 2014-07-08, 10:55
Lobbamobba

timackevald skrev: Blev nog några fläckar men väldigt få. Testar med era tips angående att låta stå och inte skölj mer sen. Vad menar du men en riktig klämma? Jag har inte helt koll på lingot såattsäga ;)

Tack för tabellen, väldigt användbar när man har det varmt som en bastu (överdrift) i lägenheten!
He he, jag vet inte vad den heter på svenska, fick googla :)
"Filmavtorkare" var det visst. Kändes som sagt onödig i början men efter lite träning vill jag inte vara utan.
Gammal 2014-07-08, 10:58
Lobbamobba

Ett annat tips om damm är att slå på duschen en stund alt framkalla i samband med att någon duschat. Ångan i rummet får dammet att läga sig och klistras fast i kondenset på väggarna.
Gammal 2014-07-08, 11:03
Emaks

Filmavtorkare vill jag heller inte rekommendera. Kan lätt ge repor på filmen om ett dammkorn eller annat microskräp kommer emellan . Används vätmedel på rätt sätt behövs inte avtorkare. Har inte använt avtorkare sedan jag skaffade min första flaska vätmedel i mitten av 1970-talet. Har nog bara behövt köpa tre nya flaskor vätmedel sedan dess, då det är otroligt drygt. Man använder ju bara några få droppar i sista sköljvattnet innan torkning. När filmen står i dosan fylld med sista sköljvattnet, tillsätter du några droppar. Låt stå någon minut och lyft spolarna upp och ner några gånger. Sen lossar man filmen från spolen och hänger upp på tork.
Gammal 2014-07-08, 11:44
Lobbamobba

Som med allt här i världen är det olika från person till person, man får prova sig fram. För mig är klämman perfekt.
Gammal 2014-07-08, 12:17
Emaks

Lobbamobba skrev: Som med allt här i världen är det olika från person till person, man får prova sig fram. För mig är klämman perfekt.
Jo så är det väl alltid, men när det gäller film så är emulsionssidan mycket repkänslig i vått tillstånd. Att dra av filmen med en gummiklämma medför alltså ganska stor risk att repa filmen. Hände mig flera gånger så jag bytte till vätmedel, på rekommendation från de som var mer erfarna än mig på den tiden. Ville bara varna för att detta kan hända.
Gammal 2014-07-08, 13:23
Lobbamobba

Emaks skrev: Jo så är det väl alltid, men när det gäller film så är emulsionssidan mycket repkänslig i vått tillstånd. Att dra av filmen med en gummiklämma medför alltså ganska stor risk att repa filmen. Hände mig flera gånger så jag bytte till vätmedel, på rekommendation från de som var mer erfarna än mig på den tiden. Ville bara varna för att detta kan hända.
Mycket kan hända om man slarvar. Jag har klarat mig bra hittills.
Gammal 2014-07-08, 13:39
riknik

Ja att undvika torkfläckar är nästan det svåraste i hela framkallningsprocessen :-) jag använder nu ilford wetting agent med hyggligt resultat. Agiterar aldrig eftersom skummet lätt skapar fläckar, doppar bara filmen försiktigt och försöker hänga den diagonalt. Jag ångar också badrummet innan så dammet lägger sig. Jag upplever att c41 film får fläckar lättare än b&w, men det är kanske inbillning.
Besvara

Bokmärken

Taggar
behöver , film , framkalla , nybörjare , svårt

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:02.

B+W Filter