Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

linusforsberg

Aktiv medlem
Snygga bilder :)
Jag har också en Zorki, och en Fed som jag framkalla en färgrulle från idag, hänger på tork nu.
Var inne på att skaffa en FED 2, det verkar vara en grym kamera. Men snubblade över en Zorki 3 till ett hyggligt pris på ebay och var tvungen att slå till. Och poff så var den månadens foto-budget slut. Denna månad ska jag försöka beställa lite framkallare och några rullar film, så att jag faktiskt kan få tillfälle att använda mina fina kameror!

Vilken Fed har du?
 

timackevald

Avslutat medlemskap
Ett stort tack för en både underhållande och informativ tråd! Står själv i startgroparna för att börja framkalla, väntar bara på att få allting hemskickat.

Så, keep up the good work! :)

- Tim
 

wilper

Aktiv medlem
Jag testade att stoppa fotopapper i kameran och ta en bild. Det var första gången jag framkallade något i mitt "mörkrum" och kunde se bilden framträda. Det var coolt som katten även om vi kan diskutera hur bra resultatet egentligen blev. :)
 

Bilagor

Lobbamobba

Aktiv medlem
Jag testade att stoppa fotopapper i kameran och ta en bild. Det var första gången jag framkallade något i mitt "mörkrum" och kunde se bilden framträda. Det var coolt som katten även om vi kan diskutera hur bra resultatet egentligen blev. :)
Tycker bilden blev grym, vill man ha allt "Perfekt" kan man lika gärna fota digitalt. Karaktär på bilden är målet för mig :)
 

wilper

Aktiv medlem
Tycker bilden blev grym, vill man ha allt "Perfekt" kan man lika gärna fota digitalt. Karaktär på bilden är målet för mig :)
Tack.

Jo, jag kan väl se en del trevligt i bilden också. Men det var en helt oavsiktlig process. Hade jag visualiserat att det skulle bli sådär och fått resultatet hade jag varit jättenöjd. Nu råkade det bara bli så.

Men för ett första försök där alla parametarar var obekanta får jag väl erkänna att jag blev rätt nöjd.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, jag kan väl se en del trevligt i bilden också. Men det var en helt oavsiktlig process. Hade jag visualiserat att det skulle bli sådär och fått resultatet hade jag varit jättenöjd. Nu råkade det bara bli så.
Storformatslomografi. :)

Men för ett första försök där alla parametarar var obekanta får jag väl erkänna att jag blev rätt nöjd.
Och ännu nöjdare kommer du att bli när du får kläm på kameran och processen att skapa bilder med den.
Du kommer att få en kul sommar!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag testade att stoppa fotopapper i kameran och ta en bild. Det var första gången jag framkallade något i mitt "mörkrum" och kunde se bilden framträda. Det var coolt som katten även om vi kan diskutera hur bra resultatet egentligen blev. :)
Coolt!
Hur fick du fram ett positiv, gjorde du kontaktkopiering mot annat fotopapper eller fuskade du och gjorde det digitalt?
 

wilper

Aktiv medlem
Coolt!
Hur fick du fram ett positiv, gjorde du kontaktkopiering mot annat fotopapper eller fuskade du och gjorde det digitalt?
Nä, det är Ctrl-I i Photoshop. Jag måste lista ut vad jag skall ha som ljuskälla för kontaktkopiorna. Belysningen är ett ljusrör som flimrar rätt rejält i början. Funderar på om en ficklampa skulle kunna vara något kanske.
 

timackevald

Avslutat medlemskap
Framkallade min första rulle igår! Wow! Tror inte jag varit så förväntansfull på år och dar'!
Resultat är jag faktiskt helt nöjd med. Svårast va nog att hålla allt runt rätt temperatur då det va så jäkla varmt igår på kvällen. Sen undrar jag om någon kan ge mig lite tips på torkningen. Jag hade i en skvätt diskmedel vid sista sköljningen men tyckte ändå att det va väldigt mycket vatten som inte riktigt ville åka av.

Oerhört roligt är det iaf, ska ge mig på en rulle till ikväll!

- Tim
 

wilper

Aktiv medlem
En skvätt? Det är rätt mycket...

Jag har laborerat lite och körde ett tag med en droppe, och sedan spä ut tills det inte löddrar längre. Det vart hyfffsat bra då.

Nuförtiden kör jag med Compard WAC Wetting Agent från Maco, en liten flaska kostar inte många kronor, och den räcker länge. Jag får bättre resultat då.

Om du hänger filmen på snedden så behöver inte vattnet rinna lika långt för att rinna av.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Grattis till första framkallningen! Är det svårt att få ner temperaturen kan man framkalla vid lite högre temperatur och förkorta framkallningstiden. Ilford har en tid/temperatur-tabell här som går att använda som utgångspunkt: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2006210208211880.pdf

När det gäller torkningen så blev det några torkfläckar? Om inte så har torkningen förmodligen gått bra. Precis som Wilhelm skriver över så räcker det med ett par droppar Yes/diskmedel, och använder man vätmedel får man läsa tillverkarens rekommendation.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Grattis till första rullen :)
Jag brukar köra en droppe YES och sedan vända försiktigt en gång. Sen sköljer jag inget mer utan låter diskvattnet vara kvar. Från början drog jag av rullarna mellan fingrarna men nu kör jag med en "riktig" klämma.
Upplever att klämman var dryg och kändes lite onödig i början men efter ett tiotal rullar så får man bra snitts och nu får jag riktigt rena och fina negativ, mycket bättre än innan.
Förutom lite damm i scannern men det är en annan historia.
 
ANNONS