Annons

fotokemikalier

Produkter
(logga in för att koppla)

KRISTER48

Ny medlem
Någon som har en uppfattning om vilken hållbarhet fotokemikalier i pulverform har. Skall återuppta analogt fotograferande efter ett 10 tals års uppehåll.Har massvis papper och kemikalier liggandes i mitt fotorum.
MVH Krister
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Den här gör sig nog bättre i "Det analoga mörkrummet" http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=61 :)

Som svar på frågan skulle jag nog säga att det beror endel på hur det är bevarat. Papper kan hålla ganska länge som det verkar, men många äldre papper som eventuellt blir grådaskiga använder man till Lith istället med alla anledningar i värden ;)

Pulverkemi håller sig nog också utmärkt överlag, inte hört mycket problem med det.
 

millhouse

Aktiv medlem
Någon som har en uppfattning om vilken hållbarhet fotokemikalier i pulverform har. Skall återuppta analogt fotograferande efter ett 10 tals års uppehåll.Har massvis papper och kemikalier liggandes i mitt fotorum.
MVH Krister
Hej Krister.
Johan har givit dig bra svar. Jag vill nog bara komplettera med följande:
- kemi för framkallning av film håller sig länge om det inte " blandas" -till brukslösning. När jag har blandat så använder jag alltid antioxidationsspray som motverkar oxidation och också förlänger "livlängden".
- kemi för kopiering samma sak.
- stoppbad är inga problem med.
- fix här kan man också använda antioxidationsspray.
- fotopapper stoppar jag i kylskåp eller fryser. Jag har möjligheten att hålla en del i frys och en del i kylskåp.
Det senare för att enklare komma åt att göra kopior när "andan" faller på. Och det gör den ofta för mig.
Jag har skrivit det tidigare och det tål att skrivas igen. Lite musik och ljuset i mörkrummet får tiden att rinna iväg som en stilla vacker flod. Helt underbart - en bra terapi för oss stressade människor.
Lycka till.
 
ANNONS