Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrifter från Capture One, ON1 eller LR

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Har under många år använt LR som RAW-konverterare. Skriver ut en hel del själv och tycker att LRs utskriftsmodul är suverän. Både profilhanteringen och layoutmöjligheterna fungerar väldigt bra. Jag har LR version 6.14, d v s den sista "stand alone"-versionen, och tänker inte ge mig in i abonnemangsträsket. Hittills har det fungerat, men nu har jag uppdaterat på kamerasidan och nu finns inte längre stöd för kameran i LR.

Kämpar på med DNG-konverteraren, men det är klumpigt och ingen hållbar lösning i långa loppet. Och som sagt - något abonnemang är inte aktuellt. Det handlar inte om pengarna utan om principen:)

Och så till min fråga. Jag har testat både Capture One och ON1. Båda programmen verkar vara väl i klass med eller bättre än LR när det gäller RAW-konvertering och redigering, men utskriftstjänsterna verkar vara väldigt rudimentära i båda programmen. Hur gör ni som själva skriver ut och samtidigt förstått att LR nog är ett program man ska radera från hårddisken? Eller är det helt enkelt så att jag bara inte förstått att Capture One och ON1 klarar av att hantera utskrifter på ett acceptabelt sätt?
 

AFJ

Aktiv medlem
Kämpar på med DNG-konverteraren, men det är klumpigt och ingen hållbar lösning i långa loppet. Och som sagt - något abonnemang är inte aktuellt. Det handlar inte om pengarna utan om principen:)
Jag hade ungefär samma inställning - men som så många andra i dessa regeringsbildningstider så valde jag att gå emot mina principer och är nu nöjd prenumerant. :) Alternativet hade helt enkelt varit värre - att behöva lära sig ett helt nytt program hade jag inte lust med.



Hur gör ni som själva skriver ut och samtidigt förstått att LR nog är ett program man ska radera från hårddisken? Eller är det helt enkelt så att jag bara inte förstått att Capture One och ON1 klarar av att hantera utskrifter på ett acceptabelt sätt?
Jag har inga erfarenheter av alternativen men utgår ifrån att de kan hantera utskrifter när man väl lärt sig hur det funkar. Hur mycket utskrifter gör du? En möjlighet är väl att exportera till TIFF/JPG och sedan importera den i LR för utskrift. Det är förstås inte idealiskt men om utskrifterna bara sker sporadisk så kanske det kan funka?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad är det du saknar? Nu gör jag sällan några avancerade utskrifter så det kan ju vara så att jag missar något som LR kunde men jag aldrig behövde. För mig känns det som om C1 fungerar ungefär på samma sätt som de flesta andra bild program.

Dvs:

Välj skrivare
- Lägg på eventuell extra utskriftsskärpa
- Välj icc profil
-Välj renderings intent
- Kryssa i fall du vill ha svartpunktskompensation
- Slå av skrivarens färghantering

Välj utskriftsmall om det finns någon som passar

Finns ingen som passar, ändra marginaler, layout och spara eventuellt som ny mall när du ändrat: Bildinställningar, Bildtext, Vattenstämpel

Sedan är det bara att trycka på skriv ut.

Har inte lekt med utskrifter från ON1 photo raw ännu.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har testat både ON1, Capture One och LR.
LR har jag kört sedan det var i beta 1. Det är definitivt det enklaste och troligen bästa programmet för utskrifter.

Capture One är definitivt mer krångligt men när man väl lyckats få till alla inställningar ger det utskrifter som är mycket fina. Tyckte när jag jämförde med LR att det var lite bättre.

ON1 2019 har en utskriftsmeny som påminner om vad man har i word. Kanske är det en vanesak fast jag har svårt komma överens med det.
Jag exporterar därför bilderna till LR och skriver ut i LR.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag hade ungefär samma inställning - men som så många andra i dessa regeringsbildningstider så valde jag att gå emot mina principer och är nu nöjd prenumerant. :) Alternativet hade helt enkelt varit värre - att behöva lära sig ett helt nytt program hade jag inte lust med.

Jag har inga erfarenheter av alternativen men utgår ifrån att de kan hantera utskrifter när man väl lärt sig hur det funkar. Hur mycket utskrifter gör du? En möjlighet är väl att exportera till TIFF/JPG och sedan importera den i LR för utskrift. Det är förstås inte idealiskt men om utskrifterna bara sker sporadisk så kanske det kan funka?
Tack för dina synpunkter. Det kanske bli så att man till sist ändå får krypa till korset betr LR:). Lösningen med att behålla LR enbart för utskrifter fungerar naturligtvis men blir lite otympligt då jag skriver ut en hel del.
 

AWid

Aktiv medlem
Vad är det du saknar? Nu gör jag sällan några avancerade utskrifter så det kan ju vara så att jag missar något som LR kunde men jag aldrig behövde. För mig känns det som om C1 fungerar ungefär på samma sätt som de flesta andra bild program.

Dvs:

Välj skrivare
- Lägg på eventuell extra utskriftsskärpa
- Välj icc profil
-Välj renderings intent
- Kryssa i fall du vill ha svartpunktskompensation
- Slå av skrivarens färghantering

Välj utskriftsmall om det finns någon som passar

Finns ingen som passar, ändra marginaler, layout och spara eventuellt som ny mall när du ändrat: Bildinställningar, Bildtext, Vattenstämpel

Sedan är det bara att trycka på skriv ut.

Har inte lekt med utskrifter från ON1 photo raw ännu.
Tack för svar, men du missförstod nog mitt inlägg. Jag är nog hyfsat kunnig om hur man skriver ut och jag tycker att LR är förträffligt avseende utskrifter. Utskriftshanteringen i LR är kanske programmets vassaste egenskap. Frågan är om ON1 och/eller Capture one kan matcha LR när det gäller just utskriftshantering.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har testat både ON1, Capture One och LR.
LR har jag kört sedan det var i beta 1. Det är definitivt det enklaste och troligen bästa programmet för utskrifter.

Capture One är definitivt mer krångligt men när man väl lyckats få till alla inställningar ger det utskrifter som är mycket fina. Tyckte när jag jämförde med LR att det var lite bättre.

ON1 2019 har en utskriftsmeny som påminner om vad man har i word. Kanske är det en vanesak fast jag har svårt komma överens med det.
Jag exporterar därför bilderna till LR och skriver ut i LR.
Vi tycks ha samma erfarenheter (även i denna fråga:). Ska borra lite till i Capture Ones utskriftshantering.
 

Reodor

Ny medlem
Abonnemangsträsket?

Vad är problemet med abonnemang tycker du?
Använder det själv, och tycker det funkar hur bra som helst, i synnerhet med enkelheten att uppdatera.
 

AWid

Aktiv medlem
Vad är problemet med abonnemang tycker du?
Använder det själv, och tycker det funkar hur bra som helst, i synnerhet med enkelheten att uppdatera.
Vet inte om vi ska ta det i den här tråden:) Frågan har varit uppe många gånger här på FS och argumenten för resp mot är väl kända. Det är många som tycker abonnemang fungerar smidigt, men vi är också många som inte gillar modellen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad är problemet med abonnemang tycker du?
Använder det själv, och tycker det funkar hur bra som helst, i synnerhet med enkelheten att uppdatera.
Det är möjligt att även jag hade kunnat acceptera det men jag har lämnat LR av andra skäl. De viktigaste är nog att jag föredrar att jobba sessionsorienterat istället för att lägga allt i en enda stor databas.

Jag använder idag DxO för vanlig okomplicerad bildbehandling och redigering av reprofotad dia då det är snabbare till skott och färdig bild för mig än med LR. Effektivare helt enkelt. Men jag kan inte göra allt i DxO tyvärr.

Så jag har just uppgraderat mitt Capture One 11 till 12 trots att det nog är det minst effektiva av dessa tre program för mig. Första skälet är att det har förmodligen marknadens bästa stöd för datorfångst / tethering med dator. Det andra är de nya lagerfunktionerna (exv. radialmaskning och luma mask och färghantering via color picker med möjlighet att skapa lager med vald färg. De är helt fantastiska tycker jag. Jag är helt lyrisk över de funktionerna som jag saknat i LR 6 och DxO Photolab.

Inget av dessa program är i närheten av LR:s utskriftmodul när det gäller funktionaliteten men själva utskrifterna tycker jag blivit bättre med andra program. Jag har heller inte haft någon användning direkt av LR:s mer avancerade utskriftsmöjligheter. Sedan saknar jag mina retusch-presets till adjustment brusch i LR från SRL Lounge. Det finns ju mer tillbehör (plug-ins) till LR.

Men det som helt fick mig att ruttna på Adobe var att de mailade mig för några år sedan och skrev att de hade haft intrång i sin kunddatabas och att vi gjorde bäst i att byta våra lösenord om det nu var så att vi använda samma i flera system. Jag har ju jobbat en gång i tiden med många leverantörer (även Adobe) och hanterat deras prislistor och då ofta undrat över deras ineffektiva IT-hantering men det var ju inget mot detta säkerhetsslarv. Köper man ett program utan att prenumerera så kan man ju alltid använda engångskort men ska man prenumerera så är man ju helt utlämnad åt Adobes slarv och taskiga säkerhetstänk så dit går i alla fall inte jag en gång till.
 
ANNONS