Annons

Fujifilm X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag måste säja att jag är helnöjd med min
Hade kvar Nikongrejjerna ett tag ifall man skulle ångra sej men nu har det mesta av dom åkt

kul att höra:) Skulle nog aldrig våga sälja mina Nikon grejjer för dom täcker alla mina behov för studio etc också med den andra utrustning jag har. Men jag undrar om det skulle kunna bli en riktigt bra backup för det andra och något lättare att resa med till exempel. Att slippa släåa på allt jag brukar släpa på skulle ju inte få mig gråta direkt ;)
 

Maxe

Aktiv medlem
hehe sant. Jag är dock väldigt intresserad av vad folk tycker om sin X-T1 eftersom det var därför jag skrev här i början:) Så alla tips och tankar om denna ä välkomna så blir det kanske lite lättare att besluta om det blir en sådan i slutändan eller något mindre igen.
Återigen har jag blivit imponerad av X-T1. Denna gång tillsammans med 18-55/2.8-4 vilket är en skarp och trevlig bekantskap om än något ljussvag. Besökte Gröna Lund för att kika på Bo Kaspers och det var mycket ljus på scenen men lite ljus på artisterna så man fick köra på ISO 3200-6400. Jag tycker inte att det är ett problem med X-T1 måste jag säga.

Jag körde både jpg+RAW och denna gång utgick jag från RAW-filerna då dessa var mer återhållsamma med högdagrarna. De annars så underbara jpg hade blödit ut mycket mer där scenljuset spelade en stor roll för bilden så jag valde denna gång att köra RAW. Men jpg är för den skull inte dåliga utan jag skulle gott och väl kunnat köra dessa om jag haft tidspress.

Nu kommer det flera intressanta objektiv i pipen hos Fujifilm. 50-140/2.8 och en ny 56/1.2 är några av vad som väntar oss frälsta..... Nu är det nära att en stor del av Nikonprylarna får avyttras må jag säga. Hade jag inte D800E så hade det hänt för länge sedan...

Vill du kika på bilderna så finns dem här (ISO 3200-6400):

http://www.maxephoto.se/?p=526

Mvh

Johan Maxe
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Återigen har jag blivit imponerad av X-T1. Denna gång tillsammans med 18-55/2.8-4 vilket är en skarp och trevlig bekantskap om än något ljussvag. Besökte Gröna Lund för att kika på Bo Kaspers och det var mycket ljus på scenen men lite ljus på artisterna så man fick köra på ISO 3200-6400. Jag tycker inte att det är ett problem med X-T1 måste jag säga.

Jag körde både jpg+RAW och denna gång utgick jag från RAW-filerna då dessa var mer återhållsamma med högdagrarna. De annars så underbara jpg hade blödit ut mycket mer där scenljuset spelade en stor roll för bilden så jag valde denna gång att köra RAW. Men jpg är för den skull inte dåliga utan jag skulle gott och väl kunnat köra dessa om jag haft tidspress.

Nu kommer det flera intressanta objektiv i pipen hos Fujifilm. 50-140/2.8 och en ny 56/1.2 är några av vad som väntar oss frälsta..... Nu är det nära att en stor del av Nikonprylarna får avyttras må jag säga. Hade jag inte D800E så hade det hänt för länge sedan...

Vill du kika på bilderna så finns dem här (ISO 3200-6400):

http://www.maxephoto.se/?p=526

Mvh

Johan Maxe
Kul att höra att du är nöjd med kameran:) Sitter precis i detta nu och funderar vilket objektiv jag ska börja med då jag beställer denna fina kamera. Lutar åt 18-55 faktiskt och hoppas verkligen att den håller god kvalitet så det inte är som de andra kit objektiven man får med till andra kameror. Då lägger jag hellre några kronor till och köper ett bättre objektiv på en gång.
Det låter intressant med de nya brännvidderna på ingång. Ett fint kompliment vore det 56 och även det tele objektivet så skulle det mesta vara täckt :D Mumma!
/Martin.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Blev till slut en X-T1 med 18-55. Måste säga att mitt första intryck är mycket gott. Gillar handhavandet och konstruktionen väldigt mycket. Har tagit en del bilder redan och även första intrycket där är gott även om det är lite tidigt at säga hur kameran beteer sig i olika sammanhang. men den ger mycket fotoglädje och det är det allra viktigaste för mig.
Kul!
 

david2

Aktiv medlem
Har sålt min fullformat med objektiv för att investera i en X-T1
med 10-24, 18-55 och ett 55-200.
Har bara haft den i tre veckor än. Men hade en fotohelg på Öland första helgen.
Känner mig mycket nöjd med prylarna så här långt.
Helt klart en omställning att byta system som man kört i många år!
Kvalitetsmässigt känns den mycket bra, hanteringsmässigt likväl!
Objektiven känns riktigt bra med mycket bra känsla i. Kommer ju ta en tid innan man
vant sig helt.
Men formatet känns trevligt jämfört med det jag hade tidigare.
 

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Nu kommer en skum fråga, men risk att jag kommer känna mig dum när jag får lösningen.

Jag får inte blixten att funka!
I displayen är blixtsymbolen överkryssad. Jag har ställt in den på tex 1/125 och f8 på singleshot, helautomatiskt alltså. Men i menyn för blixtinställningar så är det valet ljusgrått och går helt enkelt inte att välja.

IInstruktionsboken ligger hemma (jag är inte hemma) , när jag kollade senast blev jag inte klokare.

Jag inser ju att jag missar nån detalj.

Hilfe!
 

LIQ

Aktiv medlem
Kolla så att kameran inte står i "Tyst läge".

Tyst läge stänger av alla funktioner som kan störa, men det är ett lite konstigt namn. Diskret läge hade varit bättre...

Hej!

Nu kommer en skum fråga, men risk att jag kommer känna mig dum när jag får lösningen.

Jag får inte blixten att funka!
I displayen är blixtsymbolen överkryssad. Jag har ställt in den på tex 1/125 och f8 på singleshot, helautomatiskt alltså. Men i menyn för blixtinställningar så är det valet ljusgrått och går helt enkelt inte att välja.

IInstruktionsboken ligger hemma (jag är inte hemma) , när jag kollade senast blev jag inte klokare.

Jag inser ju att jag missar nån detalj.

Hilfe!
 

tussii

Medlem
Då slog jag äntligen till på en kampanj med 4000kr rabatt på X-T1 + 18-55 om man skickade in sin gamla utrustning. Nu bestod min utrustning av en gammal D5000 med 18-105 kit och ett 35mm. Kände att det var ett bra pris.

Har inte hunnit göra mer än sätta ihop den och känt lite på knapparna men jisses vilken kvalitetskänsla jämfört med skrotet jag tidigare haft. Kände efter något år att jag växt ur D5000 men har hela tiden hittat lösningar på mina problem och ekonomin har inte tillåtit ett nyköp.

Det är inte kameran som gör bilderna brukar jag tänka, men det är uppenbart att en instegskamera är väldigt begränsande. På alla sätt.

Imorgon hoppas jag hinna testa lite. Så sugen!
 

sukram

Aktiv medlem
En fråga.

Om jag vill köra handhållen blixt via kabel, tex min nikon sb800, vad behöver jag då för kabel, om det ens går.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag köpte 2 Cactus triggers till min X-T1 och det funkar fintfint med mina Nikon blixtar. Ett tips för den som inte vill slänga ut allt för mycket pengar på andra dyrare triggers innan man testat.
/Martin.
 
ANNONS