Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)

Fasken

Medlem
Jag är så fruktansvärt nöjd med denna kamera och använder den mer och mer istället för min Canon 6D.
Men jag har ett litet problem, när jag tittar på bilderna hur ser jag hur många bilder jag på minneskortet? Jag har klickat på olika display vyer men jag hittar inte detta någonstans... Nästan lite pinsamt att fråga detta :)
 

Bilagor

gasfot

Aktiv medlem
Jag är så fruktansvärt nöjd med denna kamera och använder den mer och mer istället för min Canon 6D.
Men jag har ett litet problem, när jag tittar på bilderna hur ser jag hur många bilder jag på minneskortet? Jag har klickat på olika display vyer men jag hittar inte detta någonstans... Nästan lite pinsamt att fråga detta :)
Det viktiga är väl att veta hur många mer bilder det finns plats för på minneskortet.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nyfiken på den här kameran faktiskt. Kör ju mest med min systemkamera men har använt min X20 som en lek kamrat vid sidan om. Har dock inte varit helt nöjd med den och tittade på en X100 s men vill ha lite mer i objektivväg och en kompetent kamrat till systemkameran där jag faktiskt kan använda bilder jag tagit till lite seriösare saker men samtidigt ha kul då jag fotar. Är denna en kamera för dom ändamålen tycker ni?
/Martin.
 

PMD

Aktiv medlem
Fujifilm X-T1 är en systemkamera.

Som komplement till en större systemkamera är den nog rätt bra om man gillar formen på den. Fujifilm X-E2 är lite mindre eftersom den har sökaren placerad till vänster i kamerahuset istället för ovanpå i en egen liten puckel som X-T1.

Båda dessa kameror tror jag har tillräcklig kapacitet för "seriöst" fotograferande, men tänk på att hela paketet blir större än en X-20. Dels för att en systemkamera av den sorten är större än en X20 och dels för att du antagligen kommer att vilja ha fler än ett objektiv med dig.

Om du vill få ett ännu lättare och mindre system så kan det vara idé att titta på Micro Four Thirds som har lite mindre sensorer än APS-C-sensorn i Fujikamerorna, men ändå tillräckligt stora för "seriöst" fotograferande.

Ytterligare mindre alternativ är Nikon 1-serien eller Pentax Q, men då ska man nog överväga noga om sensorstorleken räcker till.
 

carlssonjohn

Aktiv medlem
Nyfiken på den här kameran faktiskt. Kör ju mest med min systemkamera men har använt min X20 som en lek kamrat vid sidan om. Har dock inte varit helt nöjd med den och tittade på en X100 s men vill ha lite mer i objektivväg och en kompetent kamrat till systemkameran där jag faktiskt kan använda bilder jag tagit till lite seriösare saker men samtidigt ha kul då jag fotar. Är denna en kamera för dom ändamålen tycker ni?
/Martin.
Kan inte tala för X-T1 men fotar själv med en X-E2 och det är en fantastiskt rolig kamera att fota med. Alla knappar och hjul är riktigt roligt :)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Fujifilm X-T1 är en systemkamera.

Som komplement till en större systemkamera är den nog rätt bra om man gillar formen på den. Fujifilm X-E2 är lite mindre eftersom den har sökaren placerad till vänster i kamerahuset istället för ovanpå i en egen liten puckel som X-T1.

Båda dessa kameror tror jag har tillräcklig kapacitet för "seriöst" fotograferande, men tänk på att hela paketet blir större än en X-20. Dels för att en systemkamera av den sorten är större än en X20 och dels för att du antagligen kommer att vilja ha fler än ett objektiv med dig.

Om du vill få ett ännu lättare och mindre system så kan det vara idé att titta på Micro Four Thirds som har lite mindre sensorer än APS-C-sensorn i Fujikamerorna, men ändå tillräckligt stora för "seriöst" fotograferande.

Ytterligare mindre alternativ är Nikon 1-serien eller Pentax Q, men då ska man nog överväga noga om sensorstorleken räcker till.
Ja just detta med storleken ja ;) Har funderat en hel del efter att ha haft ett antal digital kompakter nu som är i entusiast klassen. LX3 sedan LX5 och nu senast X20. Alla väldigt trevliga leksaker att ha med sig, speciellt LX3 då den kom var ju fantastisk! Dock så har ingen av dessa varit jätte små eller smidiga, även om dom naturligtvis varit mindre än systemkamerorna.
X20 var ändå även den för stor för att stoppa ner i fickan och då blir ju frågan vad jag egentligen vill med en digital-kompakt. Och det som gör mig nyfiken på x-T1 är nog att den är betydligt mindre än en systemkamera men ändå ger så pass bra bilder att man rent kvalitets mässigt kan använda dom till utskrifter och lite seriösare bilder vilket jag ibland saknat med de mindre. Vill jag ha något riktigt litet måste jag kanske snarare kolla på Sonys kameror eller liknande och då är jag ju medveten om att kvaliten inte står i centrum utan kanske mest att ha med sig något som år att leka med då man inte tagit med sig sin andra kamera.
Att den har objektiv tycker jag också är helt ok då det ändå verkar vara en så mycket mindre vikt än kanske systemkameran som jag har att jämföra med nu.
Men ni får gärna berätta vad ni gillar och inte gillar med kameran hittills så man får lite mer tips och tankar! :)
/Martin.
 

PMD

Aktiv medlem
Sonys spegelfria systemkameror har samma storlek på sensorn som Fujis, så någon stor skillnad i teknisk bildkvalitet kommer du inte att märka.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Sonys spegelfria systemkameror har samma storlek på sensorn som Fujis, så någon stor skillnad i teknisk bildkvalitet kommer du inte att märka.
aha nej jag tänkte på de mindre kompakterna från Sony:) De verkar så himla små men ändock ha bra kvalitet. Dock tycker jag dessa verkar sakna samma känsla som Fuji kompakterna och andra jag läst om och klämt lite på. Men det är ju en smaksak också.
/Martin.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, jag tycker bättre om Fuji X20 än Sony RX100 ur handhavandesynpunkt. Fujikameran har dock en lite mindre sensor så man kan nog klämma mer ur Sonykameran, men man ska ju tycka om att använda kameran också om det ska bli några bilder.

X20 tyckte jag var så bra att jag nästan ångrade mitt köp av en Olympuskompakt. :)

(Den här tråden ska handla om X-T1, så vi kanske ska fortsätta någon annanstans för allmän diskussion om komplement till en spegelreflexkamera?)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ja, jag tycker bättre om Fuji X20 än Sony RX100 ur handhavandesynpunkt. Fujikameran har dock en lite mindre sensor så man kan nog klämma mer ur Sonykameran, men man ska ju tycka om att använda kameran också om det ska bli några bilder.

X20 tyckte jag var så bra att jag nästan ångrade mitt köp av en Olympuskompakt. :)

(Den här tråden ska handla om X-T1, så vi kanske ska fortsätta någon annanstans för allmän diskussion om komplement till en spegelreflexkamera?)
hehe sant. Jag är dock väldigt intresserad av vad folk tycker om sin X-T1 eftersom det var därför jag skrev här i början:) Så alla tips och tankar om denna ä välkomna så blir det kanske lite lättare att besluta om det blir en sådan i slutändan eller något mindre igen.
 

gasfot

Aktiv medlem
Jag måste säja att jag är helnöjd med min
Hade kvar Nikongrejjerna ett tag ifall man skulle ångra sej men nu har det mesta av dom åkt
 
ANNONS