Annons

Min systemkamerahistoria..............

Produkter
(logga in för att koppla)

Zepofan

Aktiv medlem
Kul tråd! Och skönt att se att man inte är ensam med G.A.S......

I hyfsat kronologisk ordning...och som Aspman och Fröderberg.....några icke SLR också:

Rolleicord 3
Kodak Retina 2b
Minolta XG1
Minolta XD5
Minolta XD11
Minolta X700
Nikon FM
Minox GT x2
Canon EOS 300D
Canon EOS 30D
Konica 35C x2
Canon F1 (old) x2
Canon EF
Nikon D300
Fuji X10
Canon 5D MkII

Lär väl bli några till vad det lider :)
 

henrik85

Aktiv medlem
Jag har nog kortast lista av alla =)

Canon 1100D

Canon 700D

Canon 6D

Jag drog ut på det hela så att det ser ut att vara lite mer än vad det är!
 

snap01

Aktiv medlem
Canon 1ds
Canon 5d
Canon 1ds mark 2
Canon 5 d mark 2
Nikon D3x
nikon d700
Nikon d800
Fuji xe-1
Fuji xt-1

Bara ff fram till Fuji.

Kameror jag använder idag är nikon d800 samt Fuji xt-1.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Några sanslöst långa listor i tråden :). Flera som startar med Canon och sedan hamnar hos Fuji. Min egen färd dit:

Canon GIIIQL
Canon AE-1
Canon F-1 Old
Canon New F-1
- paus -
Nikon F4
H-blad 2000 FC/M (parallellt med Rollei 35 SE)
- paus -
Canon EOS 5DII
Fuji X-E2
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag ligger nog lite i lä här gällande ägda systemkameror , men ändå.

Nikon FM inköpt i Tokyo inkl Nikkor 135 mm 1:2,8 . Nypris 1980 : 1200:-
Nikon D70 inkl Sigma 18-50 och ett Sigma telezoom vilket jag inte har kvar . (Gav bort det) 14.000:- år 2004
Nikon D7100 hus 7995:- inköpt Mars 2015.

Det var det , det!
 

Dan-Åke

Medlem
Pentax Super A
Nikon FE krom
Nikon FE svart
Nikon F-801S
Nikon D70
Nikon D200
Nikon D700
Nikon D800

Jag är och förblir en sann Nikonist!

/Dan-Åke
 

Anders_99

Aktiv medlem
Kodak Instamatic (modell okänd )
Minolta XG-1
Minolta X-700
Minolta Dynax 600si

Canon S45
Konica Minolta 7D
Canon S50
Sony A700
Canon G9
Canon G11
Canon G16
Fujifilm X-T1
 

perals

Aktiv medlem
Få se nu:

Praktica 1000
Nikon (plastig analog kamera, oklart vad den hette)
Nikon EF
Nikon F
Nikon F2
Yashica
Nikon F801
Nikon F4
Nikon D70
Nikon D200
Nikon D300
Nikon D700
Nikon D800E

Bäst: Nikon F4 och Nikon D700
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Lite av varje och hit och dit.

Är inte helt hundra på vad den absolut första kameran var.
Men det var ett par av de "smala" kamerorna från kodak eller fuji eller så med kasett man tryckte in och en fyrkantig blixt man tryckte in på toppen som hade 4 st avbränningar ;)
. hade ett par sådana tills jag köpte en lite "bättre" kompakt i mina tidiga umgdomsår, en Olympus om jag inte minns fel med film

Den första lite "seriösare2 var en Dynax 505 si, och den hade jag med mig till min första fotoutbildning.

En Mamyia som jag ärvde av morfar( riktigt fin kamera men hade en flik som syntes på printarna och man var tvungen att retushera bort på varje bild :p )

Efter detta snöade jag in på Canon och då Eos 1( pansarvagnen, älskade den kameran)

Sedan blev den första digitala system kameran Canon D30 ( som jag var väldigt stolt över minns jag)

Fotade fortfarande analogt och skaffade mig min första Nikon F100 ( underbar kamera) och började bygga upp min Nikon utrustning.

Nästa blev en av mina favoriter som jag fortfarande har kvar, Nikon D700.

Har även nu Fuji X-T1 som jag fotat med mest av allt faktiskt. Underbar liten kamera som följer med överallt.

Och nu senast Nikon DF, just börjat med denna fina kamera. Men även denna riktigt härlig kamera.

Förutom detta har det blivit en hel del digitala kompatker ( Lx3, Lx5, Fuji x20, etc)

Så...vilken resa vi gjort många av oss:) Underbart intresse, har givit så mycket.
 

roger96

Aktiv medlem
Minolta XG-2
Minolta XG-M
Minolta X-300
Nikon EL2
Nikon FM
Nikon FM2n
Nikon F801s
Nikon D70s
Nikon D200
Nikon D700
Nikon D300
Hasselblad 500C
Hasselblad 500C/M
Bäst analog: Nikon FM/FM2n, kompakta och hög kvalitet (fast ännu högre kvalitetskänsla i EL2)
Bäst digital: Nikon D300/D700 (D700 lite för stor och tung, därför värderar jag D300 lika)
Roligast: Hasselbladarna
Längst och mest använd: Nikon F801s, mycket bra den med
 

Jimfear

Aktiv medlem
Kul att försöka räkna bakåt! Här är de senaste 15 årens systemkameror.

Pentax P30 - lånad av min far, inte en speciellt bra kamera, men det visste jag inte då, det var kul ändå.
Pentax MZ-5 - Första egna systemkameran, helt ok kamera, men passade aldrig riktigt mig.
Pentax KX - Fantastisk kamera! Jag och den kommer väldigt väl överens!
Pentax MX - En riktigt trevlig kamera, men jag tycker mer om att se på den än att använda den.
Pentax Spotmatic - Ja det är en KX som är lite snyggare, lite tyngre, och utan bajonett, och ljudet är exakt det jag hör i huvudet då jag tänker på kameraljud!
Pentax LX - Härlig kamera! Har konstant varit laddad med Velvia de senaste sex åren.
Pentax S - Även om jag inte ser mig som samlare *host* så hittade jag denna, tyvärr inte fungerande
Pentax ME Super - Inte för mig, den är till salu om någon vill ha den.
Pentax MG - Det blev bara en rulle i den.
Pentax K-5 - Jobbkamera, fantastisk på många sätt men får jag välja så tar jag någon av de analoga
Fuji GX680 - Var länge en dröm att äga en kvalitetsmellanformatare, och denna fyller alla kriterier!

Har varit nöjd och glad i några år och inte känt behovet av någon ytterligare systemkamera, men i och med att Pentax äntligen [!!!] skall släppa en digital fullformatare så kanske K-5 får flytta på sig.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Första kamera som femåring på sextiotalet en Kodak Brownie av något slag som jag tjatade mig till. Gav bort som barn, men har nu av nostalgiska skäl köpt mig en liknande.

Andra kamera en Kodak Instamatic (kanske en 33) med ett jätteroligt hjul att snurra på, kommer precis ihåg hur den lät och hur avtryckaren kändes. Finns kanske kvar i föräldrahemmet.

Tredje kameran då jag kommer ihåg att jag blivit seriös som fotograf och ville satsa på en jag köpte själv för egna sparpengar var en Olympus Trip 35 som jag spanade in i Norrländska Fotokatalogen. "Riktig" film och allt. Kanske finns den kvar någonstans.

Fjärde en Pentax MX inköpt för pengar från mitt första sommarjobb. Still going strong.

Femte en svart Olympus OM2n sedan jag snabbt insett begränsningarna hos den helmanuella MX:en för mitt sätt att fotografera, vilket var mycket djur på den tiden och det var svårt att hänga med i manuella inställningar när det gick undan i skogen ibland. Dessutom upptäckte jag min fabless för nattfoto och OM2n var som klippt och skuren med över två minuters exponeringsautomatik om jag kommer ihåg rätt. Var mycket förtjust i denna kamera. Inköpt också den för sommarjobbspengar under gymnasietiden. Såld i och med att jag blev digital. Den kom nog till ett bra hem.

Sjätte en Konica Big Mini som levde ett tufft liv i militärkläder åren1993-95. R.I.P

Sjunde, min första digitala år 2007, en Panasonic FX01. En trevlig liten kamera. Still going strong, men används inte så mycket numera.

Åttonde en Pentax K-x. Still going strong och en fantastisk liten kamera. Mycket fotoglädje med denna. Äger två exemplar, det gjorde jag med OM2:an också. När det kommer något som är tillräckligt mycket bättre byter jag nog igen, sedan kanske jag är nöjd för överskådlig tid :)

Som kuriosa har jag också från en loppis en Yashica J-5 i bokhyllan. Fungerar antagligen. Aldrig provat med film i.
 

Antonjb

Aktiv medlem
Canon 60d
Olympus omd em5
Panasonic gh2
Nikon d300s
Nikon d600
Fuji x100s(kanske inte räknas?)
Sony a7

Detta under 1 år, men nu känns det som jag hittat hem..
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Nikon F70 G
Nikon F4s IG
Nikon D80 IG
Sony A200 IG
Sony A900 VG
Canon 500D IG
Canon 7D G
Canon 5D Mark 3 MVG

Betygen baseras på egen uppfattning och ingen vetenskap.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
nostalgi

Ögnar igenom med glädje och intresse era både korta och långa listor av kameror. Såg att flera tänkte som jag. Vissa kameror och objektiv hade man en kärleksrelation till... mindes glädjen med dem och sparade dem länge.

Idag går man fortfarande omkring med fotoryggsäck, modell stor med allt det som "behövs". I bilen finns 2 aluminium väskor med kompletterande utrustning. Stativ, reflexskärmar, vindskydd, camouflage nät, liggunderlag, fotobyxor med knäskydd för macro fotografering osv osv.

Å andra sidan har jag lyssnat till en jägare som entusiastiskt under i alla fall 20 minuter och som det verkade utan in- och utandning berättade om det nya specialbeställda kikarsiktet för 23000 kr.

Våra kameror har gett oss mycket glädje i livet. Minst sagt

Min systemkamera historia i antal hus är inte så lång. Dock har jag gjort 2 skiften av både kamera och objektiv till den sista 3:e kamera familjen. De två sista inkluderar även min fru och hennes kamera

- Pentax KX
- Pentax ME Super & Pentax K2DMD

- Canon 7D & Canon 550

Nikon D800 & Nikon D7100 samt även under viss tid en Sony Nex7 som användes tillsammans med mina gamla fina Pentax objektiv. Fantastisk liten kamera!
 

sodeto

Aktiv medlem
Inte sååå lång lista. Skaffar man rätt med en gång så blir den inte så lång;^)
Systemkamerorna borde ha flyttat in i den här ordningen:

Olympus OM-10 (såld)
Olympus OM-1 krom (finns kvar)
Olympus OM-2N 2 st svarta (sålda och fått samma tillbaka när alla skulle köra digitalt)
Olympus OM-2 svart (såld och fått samma tillbaka av samma orsak som ovan)
Nikon F90 (finns kvar)
Saljut "Hasselblad kopia" (såld)
Zorki mätsökare minns ei modellen (såld)
Nikon D50 (sonen ärvt)
Hasselblad C/M 500 (finns kvar)
Olympus OM-4Ti champagne (finns kvar)
Olympus OM-2 krom (finns kvar)
Nikon D700 (finns kvar. Hushållsmaskin som man tar obligatoriska bilder med som ingen orkar se på efteråt. Födelsedagar, jul, bröllop, begravningar...)

Nån av mina sex Olympusar är nästan alltid med.
 
ANNONS