Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor till er som använder Pentax.

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus W

Aktiv medlem
Hej. Här kommer lite spridda svar:

Av dina objektiv så har framför allt
SMC PENTAX-M 1,7 50mm
SMC PENTAX-M 3,5 135mm
SMC PENTAX-FA* 2 24mm IF & AL
SMC PENTAX-M 1,4 50mm

fått mycket goda omdömen både på
http://stans-photography.info/
och på
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/category-Pentax-K-Mount-Lenses.html

SMC PENTAX-M 2,8 28mm
-- verkar det råda lite blandade ondömen om. Det finns två versioner av den dessutom.

SMC PENTAX-FA 2 35MM AL
-- Har fått lysande betyg
SMC PENTAX-FA 3,5-5,6 28-80MM
-- Även denna finns i flera olika versioner.

TAMRON SP AF 28-75mm 2,8 XR DI
TAMRON SP AF 90mm 2,8 DI MACRO
-- Båda fungerar så vitt jag vet med autofokus och full automatik.

ZENITAR K 2,8 16mm FISH EYE
-- Manuell mätning på denna

METZ 54 MZ-3 (blixt) och en macrobälg.
-- Metzen är tveksam om den är kompatibel. Jag överlåter svaret till kunnigare användare. Macrobälgen borde det inte vara några problem med, bortsett från att du får mäta ljuset manuellt


* Och hur är det med de "heta pixlarna" på Pentaxen som jag läst om? Ska visst finnas en uppdatering att tanka ner. Funkar den?
-- "heta pixelproblemet uppstår främst vid väldigt långa exponeringar (uppemot 30 sek). Jag har aldrig lyckats provocera fram det, men skall man tro diverse intenetforum så verkar det vara ett marginellt problem som är åtgärdat med senaste firmvaren.

* Kommer min blixt även att fungera med en K20?
-- Förmodligen inte fullt ut med TTL. På K100d och K10d så kom den sk. P-TTL och ersatte den gamla TTL-automatiken. Dessutom kan det vara kinkigt med vilken spänning din gamla blixt har. Det kan skada kamerans elektronik.

* Hur krångligt/smidigt är det att använda de äldre objektiven om man vill köra manuellt eller med bländar/tidsautomatik?
-- Enligt min personliga uppfattning, ente speciellt krångligt. Du ställer bländare, gör en mätning med "gröna knappen", kollar histogrammet, gör eventuell justering, sedan knäpper du.

* Måste man även blända ner för att mäta ljuset när man använder linser med autofokus manuellt också? Eller känner kameran av vilken bländare man valt på dem?
-- Nej AF-objektiv och objektiv med A-läge på bländarringen har fullständiga automöjligheter.

* Om man kör helt automatiskt med bländarringen på A så funkar det väl utan problem?
-- Japp.

* Är mina objektiv tillräckligt bra för kamerans upplösning?
-- Japp

* Bildkvalitet jämfört med Canon (ser man någon skillnad)?
-- Beroende på vilken Canon skulle jag tro. Jag saknar tillräcklig erfarenhet av Canons kameror för att uttala mig säkert.
Min K20d ger en bildkvalitet som jag är fullt nöjd med.

Länkar för mer Pentaxkunskap

http://stans-photography.info/
Sammanfattning av användaromdömen för de flesta Pentaxobjektiven fram till för ungefär tre år sedan.

http://www.pentaxforums.com
Livaktigt pentaxforum med bred kompetens. Många USA-postare

http://www.pentaxuser.co.uk/forum
Samma sak men Englandsbaserat

http://www.bdimitrov.de/kmp/index.html
Allt vad man kan önska sig av teknisk information om Pentaxkameror och objektiv med K-fattning och dess efterföljare.

-- MW
 

Starslin.se

Aktiv medlem
Inget att tveka på!

Hej.

Med så många trevliga objektiv så finns ingen anledning till att tveka.
Jag hade direkt skaffat mig en K20D.

Lycka till!

mvh Henric
 

FotoZ

Aktiv medlem
Heta pixlar handlade delvis om en mjukvaruppdatering som kom, och delvis om ojämnhet i produktionen i början. Nu är produktionen fintrimmad och klart mycket jämnare, vi har inte haft några "heta" diskussioner här på länge, iaf inte om pixlar haha.

Bildkvalitet med Canon - kör vi RAW handlar det om hur råformatsomvandlaren framkallar bilden, och här ger Pentax egen råformatsomvandlare de bästa färgerna, även SilkyPix Developer Studio är framträdande här. CaptureOne är också ett alternativ som uppskattas av många. Kör man ACR/Photoshop så drar bilderna ofta åt det varma hållet. Det finns en snubbe vid namn Bart Hickman som har gjort en egen Pentax-profil för ACR som fixar problemet, som ger ACR/Photoshop samma bildkaraktär som Pentax egen mjukvara, går att ladda ner på nätet (jag har postat länken tidigare i detta forum, har den inte tillgänglig i datorn just nu).

Talar vi om JPEG så koncentrerar ju Pentax sig mer på textur än stark uppskärpning, men det finns ju olika bildlägen i JPEG och man väljer det som passar en, de är även individuellt justerbara och anpassningsbara. Utgångsläget är Ljus/Bright, och den liknar mer den överprocessade look som Canon har i sina utgångslägen. Men detta är ju något personligt vad man gillar för look på bilderna eller inte.

Talar vi upplösning på K20D och jämför med nya EOS 50 så har ju EOS 50:n visat sig ha en väldigt aggressiv brusreducering som smetar ut bilderna, iaf i JPEG-läget på höga ISO. K20D:ns har en brusreducering som är ställbar i flera olika nivåer (weakest, weak, strong), utgångsläget är att den är avslagen. Kör man på weakest eller weak så får man lågt brus utan utsmetning av detaljer i bilden.

Färghanteringen på Pentax är väldigt bra, vilket flera tester visar.
Objektiven är också hyllade världen över för just färgbriljans och hög kontrast.
Den automatiska vitbalansen på de först tillverkade exemplaren kunde vara lite skakig, men har fixats till i produktionen. Överlag så är K20D idag en mogen kamera med väldigt bra prestanda och fantastisk bildkvalitet till ett överkomligt pris.

Men den avgörande faktorn för bildkvalitet, den största begränsningen, det är fortfarande personen bakom kameran. Det krävs fortfarande kunskap och sinne för fotografering för att ta bilder, kamerornas automatik är fortfarande inte så bra så de ersätter en bra fotograf.
 

Chewbacca

Aktiv medlem
Köper du nytt system så kommer du iaf få såld dina grejer utan problem.

Jag hade dock inte ens tänkt taken att byta med det du har.


Edit: Ska du sälja ändå så är jag spekulant på Tamron 28-75a :)
 

dropkick

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Kanske får börja tänka om och läsa lite mer om Pentaxen innan jag bestämmer mig då. Hade dock varit kul att känna lite på den. Tyvärr är det ingen butik i närheten som säljer K20. Har kikat på en begagnad K100 i en butik och den kändes helt ok. Lite liten kanske. Speciellt efter att ha hållit i en polares 40D. Den var rejäl och fin att hålla i.

Hur är K20 i jämförelse? Lite mindre antar jag. Men ger den ett lika "tåligt" intryck?

Hur är det när man använder tele? Är det viktigt att ha bra brusprestanda på höga iso och snabbare af eller duger Pentaxen? Har lite dålig koll på detta område.

Verkar ju även som att det är lite mer brus även på lägre iso jämfört med 40D (kollade testbildrna på dpreview.com). Men det kanske beror på att det är fler pixlar. Är detta något man tänker på vid större utskrifter eller när man kollar bilderna på datorn?

Hade ju även varit fint om blixten hade funkat. Iaf till viss del. Kostar ju ändå lite att köpa ny. Men det borde man väl kunna fråga Pentax direkt? Eller finns det något annat sätt att kolla upp det på?

När det gäller råformat och bildhantering så har jag ingen koll alls än. Så det får jag nog lära mig sen. Och visst är det viktigt att personen bakom kan lite. :)
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Pentax K20 är bland det gedignaste man kan ha i handen. Det är väl bara Nikon som ger samma kvalitetskänsla. Och den håller. Min gick i asfalten från 1 meter med blixt, vertikalgrepp och stort objektiv och den fungerade helt klanderfritt efteråt. Enda var att minneskortluckan som tog emot smällen blev hanterad så vädertätningen kanske inte är helt 100.
lm
 

Zewrak

Aktiv medlem
Packa ner objektiven och blås upp till dalarna så ska du få testa min K10D. Sen kan du utgå från den erfarenheten om vad du tycker.

:)
 

Starslin.se

Aktiv medlem
Storleken

Tack för alla svar!

Hur är K20 i jämförelse? Lite mindre antar jag. Men ger den ett lika "tåligt" intryck?
Skillnaden på storlek är minimal.

Pentax 142 x 101 x 70 mm Vikt 800g
Canon 146 x 108 x 74 mm Vikt 822g

(enligt Dpreview.com)

Skillnaden att hålla i Canonen och min GX-10:a är minimal.....
Sen är det ju bara en vana med placeringen på alla knappar.
Tror att likheten är större mellan Pentax och Nikon än mellan Canon?

mvh Henric
 

Jimfear

Aktiv medlem
Med den där arsenalen av objektiv skulle det vara ekonomiskt självmord att byta system...

Skulle du dock bestämma dig för att gå igenom med detta självmord så är jag spekulant på zenitar 16 och vivitar 70-210 från dödsboet.

Mvh Axel
 

FotoZ

Aktiv medlem
Har kikat på en begagnad K100 i en butik och den kändes helt ok. Lite liten kanske. Speciellt efter att ha hållit i en polares 40D. Den var rejäl och fin att hålla i.

Hur är K20 i jämförelse? Lite mindre antar jag. Men ger den ett lika "tåligt" intryck?
K20D är större än K100D och fullt motsvarande 40D i storlek. Fördelen Pentax är de två inmatningshjulen som är bländare- och slutartidsrattar som fungerar i Programläget som så att när man ställer bländaren så ställer kameran tiden, ställer man tiden, så ställer kameran bländaren, ställer man inget så ställer kameran båda. En switching mellan Av, Tv, och P utan att programväljaren behöver vridas. Smidigt och bra.

Talar vi tåligheten så är ju K20D väderskyddad vilket 40D *inte* är. 40D har ett betydligt enklare skydd som kallas "environmental protection" medan K20D's skydd är äkta "weather sealed". K20D:n är den tåligaste kameran i sin klass tack vare detta.

Hur är det när man använder tele?
Inga problem att använda tele, nya DA Star 300 är ju fantastiskt bra exempelvis.

Är det viktigt att ha bra brusprestanda på höga iso och snabbare af eller duger Pentaxen? Har lite dålig koll på detta område.
Ja, det kan vara viktigt med bra brusprestanda på höga ISO och detta har Pentax.
Observera nu att i Pentax så är brusreduceringen avslagen i utgångsläget, vilket är det läge som tidningar testar. Självfallet är det solklart att en kamera med avslagen brusreducering får något sämre resultat när den jämförs med kameror som har påslagen brusreducering! Men så blir det när man testar utgångslägen, och Pentax har ju valt ett utgångsläge som innebär att brusreducering är avslagen för de menar att det är bättre att konsumenten provar det och sen kan konsumenten välja om den vill ha brusreducering eller inte baserat på det. Men det gagnar inte resultaten för Pentax i testerna eftersom konkurrenterna har påslagen brusreducering som utgångsläge.

Brusreduceringen är ställbar i fyra nivåer, så man kan välja om vill ha den av eller på och då i valbar styrka. Ju mer brusreducering, desto färre detaljer i bilderna. Därför är det bra att den på K20D är ställbar i olika lägen, vilket den inte är på en 40D på samma sätt.

K20D har bra autofokus, begränsningen är snarare att den tar 3 bilder per sekund som max - och 20 bilder i ett specialläge med mindre upplösning.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
10, 20, 100, 200

På K100/200 använder nog dom flesta NiMh som min K100 är skisslig med, DS* funkar bättre med NiMh tycker jag. Men reservbatterier till K100/200/DS finns överallt. K10/20 använder Litium som jag tycker är smidigare, men du behöver tillgång till strömuttag för laddning.

K100D har lågt brus men mindre sensor(6Mp), jag tycker att K100D har sämre botten än K10D, K10D behöver du inte dra till så hårt på stativet. På K100D/200D måste du in oftare i menyn och K100D(men K100D super och K200D) har inte autofokus med en del kommande gluggar(första är DA17-70). Slår ett slag för K200D, som har bättre upplösning(10Mp istället för 6), vertikal/batteri grepp finns som tillbehör, vädertätad, i kit levereras den uppdaterade DA18-55(bättre optiskt) och den fick fint betyg i tex Kamera&Bild(har det mesta som K20D har).

Tror inte det blir så mycket billigare med begagnad K100D än ny K200D i butik.

Tips, titta på "värdepaketet" från:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K200D1855II
 

uffes

Aktiv medlem
På K100/200 använder nog dom flesta NiMh som min K100 är skisslig med, DS* funkar bättre med NiMh tycker jag. Men reservbatterier till K100/200/DS finns överallt. K10/20 använder Litium som jag tycker är smidigare, men du behöver tillgång till strömuttag för laddning.

K100D har lågt brus men mindre sensor(6Mp), jag tycker att K100D har sämre botten än K10D, K10D behöver du inte dra till så hårt på stativet. På K100D/200D måste du in oftare i menyn och K100D(men K100D super och K200D) har inte autofokus med en del kommande gluggar(första är DA17-70). Slår ett slag för K200D, som har bättre upplösning(10Mp istället för 6), vertikal/batteri grepp finns som tillbehör, vädertätad, i kit levereras den uppdaterade DA18-55(bättre optiskt) och den fick fint betyg i tex Kamera&Bild(har det mesta som K20D har).

Tror inte det blir så mycket billigare med begagnad K100D än ny K200D i butik.

Tips, titta på "värdepaketet" från:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K200D1855II


Håller med!
Med så många bra äldre gluggar så gå på K200 eller K100super. Dessa klarar ljusmätningen bättre än K10/K20 vid användning av objektiv före A-serien..

Uffe
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej, jag tycker du skall fortsätta med Pentax om du inte tänker gå upp i FF, har själv en K10D samt gamla M objektiv som går utmärkt att använda. Eftersom du också har FA objektiv borde du inte tveka tycker jag.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Var det inte så att man kunde sätta i en mattskiva från *ist-D/DS i K10D/K20D för att förbättra ljusmätningen på gamla manuella objektiv?
 

Gimbal

Aktiv medlem
Visst den mäter fel på små bländare på de flesta m-objektiv, men en liten knuff på slutartiden eller bländaren och problemet är fixat. Det är i min mening inte ett så himlastormande stort problem som vissa vill få det till.

Summa sumarum: Har man bråttom, välj ett modernare objektiv.
Har man inte bråttom, släng ett öga på histogrammet och eventuellt korrigera.
 

dropkick

Aktiv medlem
Nej, det kanske inte är så krångligt med ljusmätningen på m-objektiven om man kör ett tag och testar.

Men hur fel blir det och är det så på samtliga m-linser? Och varför?
 
ANNONS