Annons

Filmframkallare med lång hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sökt i detta forum och hittat flera snarlika trådar men inte riktigt de svar jag önskar mig. Ber om ursäkt om jag missat någon tråd som svarar på mina frågor och jag dubbelpostar.

Till alla mina uppdrag fotar jag sedan flera år digitalt. Jag har sålt min Jobo ATL-1000 framkallningsmaskin. När jag fotade digitalt på riktigt framkallade jag svartvitt, E6 och C-41 på egen hand. Då framkallade jag så ofta och mycket att hållbarheten aldrig var något stort problem.

Nu tänkte jag framkalla lite svartvitt igen, mest för skojs skull och för att barnen skall få uppleva hur man jobbar med film.

Det kommer inte att bli många rullar per år så jag letar efter den filmframkallare som har längst hållbarhet, alternativt den man kan blanda till minst av, köra engångslösning, och det oblandade klarar lagring.

Faktablad är en sak, erfarenhet en annan. Vad är era erfarenheter?

Tack på förhand!
 

loidor

Avslutat medlemskap
Ang. Calbe R09

Är det någon som faktiskt provat det? Fick rätt säkra källor på under veckan att Calbe har en livslängd på omkring 1,5-2 år, medan Rodinal, som idag marknadsförs av Maco-Rollei, är odödlig.

Då ska vi se... Källa på vad jag pratar om.

"R09 Calbe is dark like Coke when you buy it. The lifetime is 11/2 - 2 years before it will fail.
Rodinal/R09 one shot is light Yellow, going to Brown after 1-2 years. After 5 years it's almost Black and it has some crystals in the bottom but this developer will not fail.

The name changed a bit but not the dilutions: 1+25 - 1+50 - 1+100 and some companies take the advantage to have this developer in their bottles, Fomadon R09 (NEW) = Rodinal now.

The international distribution for Rodinal is done since a few years by the Rollei-Maco company in Hamburg (Germany).

Best regards,

Robert (Rollei-Maco + Foma distributor for the Netherlands"

ur följande tråd på flickr: http://www.flickr.com/groups/ishootfilm/discuss/72157618180247228/
 

fredrikru

Aktiv medlem
Skulle rekommendera Tetenal Neofin Blå som är en finkornig engångsframkallare. En förpackning innehåller 5 st glasflaskor, som späds till 300-700 ml brukslösning vardera. Skulle även vilja ha samma för fix...

Rodinal är annars känt för att hålla länge om du ser till att den inte kommer kontakt med syre.
 

alf109

Aktiv medlem
En liten varning för rodinal om man kör högkänslig film med traditionellt korn. Just kornet växer till mycket kraftigt. Denna effekt märkte jag inte av när jag framkallade Neopan Acros 100. Här ett exempel från HP5+ framkallad i rodinal 1+100 18 min. Först hela bilden.
 

Bilagor

J. Patric

Aktiv medlem
Rodinal håller bäst, i decennier. Även om den blir mörk så fungerar den utmärkt. Som Alf skriver så passar Rodinal bäst till lågkänsliga filmer om man inte vill ha grovt korn. Fotar man med mellan- eller storformat spelar förstås kornet mindre roll.

Rodinal kan man späda ut ordentligt, så en flaska räcker länge. 1:50 och 1:100 är inte ovanliga spädningar.

Calbe R09 har jag hört kan plötsligt sluta fungera när den blivit gammal, utan varningstecken. Annars ska R09 vara ett ursprungligt rodinalrecept. Vet inte skillnaden mellan dem, då recepten är hemliga. I mina böcker med agfarecept är aldrig recept 9 publicerat.

Kodak HC-110 sägs också hålla bra. Man kan spruta in antioxideringsspray efter varje användning, t.ex. Tetenal Protectan.
 
Tackar

Tack för alla råd. Två handfasta tips: Rodinal att spara länge eller Neofin blue för små mängder. Har inte jobbat med dem tidigare. Då var det mest D-76 och T-max till och från. Några enstaka rullar använde jag Technidol och Ilfords framkallare ilfosol m.fl.
 
ANNONS