Annons

Hur lagrar DU dina foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Framkallat från RAW-formatets filer till presenterbara bilder i vanligen TIFF eller JPG. Kamerans bildfiler i RAW-format kan ju inte ses annat än som en bifogad jpg-bild.
 

Artis

Aktiv medlem
WD 3T USB 3 hårddisk

Jag brukar lagra mina bölder på en WD 3 TB USB3 HD. Den är igång endast när jag ska lagra mina RAW bilder eller som jag behöver det till bearbetning resp. kopiering. Har fungerat i alla år hur bra som helst. Behövs ingen NAS eller dyl sak faktiskt. Fotar du, överfört dina RAW bilder till HD sedan bearbeta de, märk med stjärnor , spara jpeg påsikt och stängd av. Kan fungera i 100-tals år. Hårddisken används endast som lagring och är i gång endast när det behövs. Billigt, säkert och smidigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Framkallat från RAW-formatets filer till presenterbara bilder i vanligen TIFF eller JPG. Kamerans bildfiler i RAW-format kan ju inte ses annat än som en bifogad jpg-bild.
Framkallar gör man antingen i developmentmodulen eller på papper.
Exportera gör man till ett annat elektroniskt format.
Exporterade bilder har jag ingen nytta av. De slängs när jag har gjort min kopia på papper.
Vill jag ha en ny så exporterar jag bara ut en ny från den framkallade bilden.

Hur man skall tolka den sista meningen förstår jag inte.
Att RAW skall likställas med jpg?
 

Himma

Medlem
Tankar över bilderna från minneskortet via Bridge till två olika hårddiskar i min stationära dator. Kör även backup till min NAS samt på molnet i Crashplan. Kan verka nojigt och ja jag får nog hålla med men det är relativt billigt med lagringsutrymme numera. :)
 
ANNONS